Gå til innhold

Brødbakemaskin?


Gjest Vinga i.i

Anbefalte innlegg

Gjest Vinga i.i

Vi lurer på om vi skal gå til anskaffelse av en brødbakemaskin. Det hadde vært veldig praktisk, siden vi stort sett baker brødene våre selv (av Møllerens ferdig-brødblandinger).

Noen her som eier en sånn, og kan fortelle litt? Merke og pris har litt å si, men det viktigste er at man kan forhåndsprogrammere den (timer), at den har vindu i lokket så man kan følge med på hva som skjer oppi der, og at brødet blir godt.. :sjenert:

Og en ting til; kan man bake brød i brødbakemaskin ved å bruke Møllerens (el. Regal) ferdige brødbladinger og tørrgjær, eller må man "lage" deig fra scratch?

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har en kenwood brødbakemaskin - bruker den nesten daglig. Bruker bare sånn Møllerens ferdigblandinger. Den har timer og er lett å rengjøre. Ulempen er at hvis vi bruker timeren om natten rekker ikke brødet og bli kaldt nok til å lage matpakke før vi drar på jobb... Så jeg setter på brød når jeg kommer hjem fra jobb (bruker et program på ca 4 timer) slik at brødet blir avkjølt før jeg pakker det inn. Smaker fortsatt godt dagen etter. Brødet blir ikke så stort, så det går fort med et brød om dagen om vi begge skal ha matpakke + et lite måltid til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liten Tapir

Jeg slenger meg på her, jeg, og spør om det er mulig å bruke tørrgjær? Jeg har hørt at gjæren må være fersk...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma bruker alltid tørrgjær.. :)

Gode brød mekker dem også.

Ingenting som er så deilig som det å våkne til nystekt brød!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I bruksanvisningen til min står det at man bare skal bruke tørrgjær (og ikke fersk gjær, det kan heve for mye).

Du kan fint bruke ferdige blandinger, men hvis du har lyst, er det like kjapt å blande sammen noen meltyper og noen frø selv. Det følger også med noen oppskrifter som du kan bruke som utgangspunkt.

Kan lage tre forskjellige brødstørrelser med min, lager mest middels og har nok brød til ca. 3 dager da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte "Wilfa - cool touch", som fikk best-i-test-stempel. Er fornøyd med den. Lager gode brød. Bortsett fra at den "rugger" litt på seg når den baker, så har jeg intet negativt å utsette på den. Gå bare til innkjøp av en maskin. Mange deilige skiver (evt. kaker) ligger foran deg og venter på å bli spist ! (kostet rundt tusenlappen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...