Gå til innhold

Sist gang jeg trente var i 2012

Gjest Inverto

Anbefalte innlegg

Gjest Inverto

Jeg er overvektig. Veier 80kg og 168cm høy. Har bestemt meg for å ta tak i dette. Sist gang jeg trente var i 2012. Jeg begynte med tredemølle forrige måned. Jeg klarer bare eksakt 50 minutter i strekk (bytter mellom rask gange og løping). Jeg vet ikke om dette er en god start eller om jeg skal pushe meg selv mer der? Jeg har en tendens til å tenke enten-eller. Altså at det enten skal være 0% eller 100% innsats. Veldig strengt xD

Men så har jeg også lest at vektløfting kan være "like effektivt" på å redusere magefettet, slik som utholdenhetstrening. Er dette sant? Jeg har medlemskap og tilgang til treningsenter

Det var 2 spørsmål jeg hadde. Kom gjerne med råd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du går inn med 100 prosent fra starten av er det stor sannsynlighet for at du møter veggen og blir fort lei. Har man ikke trent på 11 år er det lurt å starte i det små.

50 min med rask gange/løping er mer enn nok til å begynne med. Vektløfting gir deg jo økt muskelmasse, så om det er vekta generelt du vil ha ned så er jo utholdenhetstrening bedre. Om du vil erstatte magen med en trent mage er vektløfting så klart midt i blinken.

Alt kommer an på hva som er målet ditt.

Jeg har mest erfaring med å løpe, så rådene mine er vinklet slik. Hvis du sliter med å løpe sammenhengende foreløpig, er det fint å starte med intervaller. 4x4 minutter er en klassiker, men jeg kjører ofte 8x2 minuttere eller pyramideintervaller (1-2-3-4-4-3-2-1 minutter).

Endret av DelvisPresley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil man miste fett så må man spise mindre. Trener man mye så begynner man gjerne med å spise mer også. Generelt så har det blitt gjort studier på at de som veier mindre har en tendens til å bevege seg mer. Altså: ikke at de som beveger seg mer veier mindre, men at det å veie mindre gjør at man gjerne vil bevege seg mer. Så det er jo ikke dumt å gå ned i vekt mens man trener litt lett i starten.

Når det gjelder trening så bør du fokusere på det som oppnår ditt mål, og det du klarer å fortsette med over tid. I begynnelsen er det viktigst å bare få en vane at man trener. Du bør gjerne prøve ulike ting da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør alltid starte forsiktig og jobbe seg oppover, både i intensitet og tid.

Rask gange er ikke noe problem en times tid, men løping bør økes gradvis for å unngå skader. 5*1 er fin start, start løpe 1 minutt, 20-30 sekund pause, løpe ett minutt, pasue, gjenta til man har løpt fem ganger i ett minutt. Gjenta den økten noen ganger, så øke på til to minutter løping, og videre til tre minutter. Når du løper 5*5 så kam du enten øke hastigheten eller tiden.

Spesielt med overvekt og mer enn ti års inaktivitet er det ganske stor risiko for overbelastning i knær. Du bør absolutt ha styrketrening som stabiliserer musklene som brukes ved løping, i tillegg til kjernemuskulaturen, i tillegg til løpetrening.

Jeg kjenner til tankegangen "alt eller ingenting". Den ga meg langvarig treningsstopp pga overbelastning. Nå kjører jeg fortsatt "alt eller ingenting" men ikke på intensitet, nå har jeg all fokus på at øvelsene jeg gjør skal være helt riktig utført, og at programmene skal være skadeforebyggende. For det er det som betyr noe i lengden.

Så gå heller "all in" på å trene smart, istedet for hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...