MiominMio Skrevet 11. oktober 2023 #1 Skrevet 11. oktober 2023 Hadde denne operasjonen for ca. 4 år siden og det var grunnet kraftige og vedvarende blødninger i forbindelse med menstruasjon. Har ikke hatt noe blødninger siden operasjonen, men nå de siste 2 mnd så har jeg begynt å få menstruasjonsblødninger igjen. Andre som har utført samme operasjon og opplevd å få mensen tilbake? Nå har ikke blødningene mine begynt å bli like hyppige enda så avventer og ser om det blir problematisk som før operasjonen da.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #2 Skrevet 11. oktober 2023 Mensen var borte bare to ganger før den kom tilbake hos meg. Men da i mye mindre styrke og uten menssmerter fra helvete. Ble enig med gynekolog om å la det være sånn til jeg mister mensen naturlig i stedet for å fjerne livmor som da ville være neste steg. Anonymkode: 39376...2f1 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #3 Skrevet 11. oktober 2023 Hvor gammel er du? Jeg blir straks 50 og gjorde dette for halvannet år siden (februar 2022). Har fått et nytt liv etter dette, og håper virkelig ikke ting starter opp igjen, men det kommer kanskje litt an på alder også? Har fått løfte om å fjerne livmor om det skulle begynne igjen, men håper jeg kan slippe det siden jeg er så "gammel". Anonymkode: 0da91...961 1
MiominMio Skrevet 11. oktober 2023 Forfatter #4 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor gammel er du? Jeg blir straks 50 og gjorde dette for halvannet år siden (februar 2022). Har fått et nytt liv etter dette, og håper virkelig ikke ting starter opp igjen, men det kommer kanskje litt an på alder også? Har fått løfte om å fjerne livmor om det skulle begynne igjen, men håper jeg kan slippe det siden jeg er så "gammel". Anonymkode: 0da91...961 Er 46 og aller helst vil jeg slippe å fjerne hele livmoren, men får følge det litt nøye an og se hvor mye "plager" jeg eventuelt får. Jeg har tidligere hatt cyster som stadig kommer tilbake og som klusser til hormonene.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #5 Skrevet 11. oktober 2023 Jeg har fått mensen tilbake, men den er kort og ikke mye blødning. Eneste negative er at det gjør vondt innimellom. Anonymkode: a0155...131 1
MiominMio Skrevet 12. oktober 2023 Forfatter #6 Skrevet 12. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg har fått mensen tilbake, men den er kort og ikke mye blødning. Eneste negative er at det gjør vondt innimellom. Anonymkode: a0155...131 Ja den har jeg kjent igjen, men jeg har vært bortskjemt de siste 4 årene med ingen smerter eller blødninger så har nok glemt det litt ut. Hadde mye kramper før inngrepet også.
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #7 Skrevet 12. oktober 2023 Mensen forsvant total og har ikke blødd en dråpe siden inngrepet. Er nå 13 år siden jeg gjorde det, så tviler på at den kommer tilbake da. Anonymkode: aee15...716
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #8 Skrevet 13. oktober 2023 Gjorde dette for 5 år siden og mensen tilbake etter 9 mnd. Ble kjempeskuffet, men blødningene ble aldri like ille som før, så det var helt overkommelig. Nå er mensen snart borte pga er i overgangsalderen. Anonymkode: 5702f...33e
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2023 #9 Skrevet 13. oktober 2023 Er det noen av dere som har gjort dette inngrepet som vil fortelle hvordan det var? Sliter med det samme. Men er veldig nervøs for å gjøre det. Sov dere? Smerter etterpå? Anonymkode: 9cb0e...12d 1
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #10 Skrevet 15. oktober 2023 Meg som svarte deg sist. Var nervøs jeg også, men tanken på å slippe monsterblødningene trumfet gjennom alt. Tok smertestillende i 1-2 dager før inngrepet. Innlagt tidlig om morgenen. Hadde full narkose, ikke vondt da jeg våknet. Men det lå fentanyl (?) sprøyte klar på nattbordet i tilfelle sterke smerter. Dro hjem etter et par timer, var vel sykemeldt ei uke. De ringte meg 1-2 ganger og spurte hvordan det gikk. Tok smertestillende som foreskrevet så det gikk helt greit mtp smerter, var bare matt og ør, trøtt.. Er veldig glad fikk tilbud om inngrepet. Man må være ferdig med barn, det vet du sikkert. Skulle ønske jeg visste om dette lenge før 5 år siden. Ikke noe det snakkes så veldig høyt om dessverre, fastlegen min nevnte det heller aldri. Fikk inntrykk av at han ikke tok meg på alvor. Da jeg kom til kvinnelig gynekolog tok hun affære umiddelbart. Anonymkode: 5702f...33e
Eneri Skrevet 15. oktober 2023 #11 Skrevet 15. oktober 2023 (endret) Jeg gjorde inngrepet for ni år siden, da var jeg 41. Enkelt inngrep i narkose, inn og ut samme dag. Var hjemme tre dager fra jobb etter inngrepet, trengte kun litt paracet. Ikke særlig til smerter altså, hovedproblemet var at jeg følte meg slapp og litt ør etter narkosen og at det rant blodblandet vann så det var greit å være hjemme. Han som opererte meg, sa at effekten kunne avta og slimhinna bygge seg gradvis opp igjen til å bli så tykk at den ga blødningsproblemer igjen etter fem år. Altså garanterte ikke mensfri i fem år, men "garanterte" på en måte at de store problemene holdt seg unna i minst fem år. Hvis det begynte på igjen like ille, var fjerning av livmor neste steg. Jeg hadde bittesmå blødninger en stund etter operasjonen som matchet min vanlig syklus. Så ingenting etter det. Nå er jeg i overgangsalderen, så har nok "berget meg" fra å måtte fjerne livmora. Legger til: er ikke kjent med om det er flere metoder, men min ble fjernet ved at den ble brent bort vha en slags varm ballonggreie. Altså ikke skraping eller noe som kanskje kan gi større smerter etterpå, ikke vet jeg. Endret 15. oktober 2023 av Eneri
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2023 #12 Skrevet 15. oktober 2023 Narkose, inn og ut samme dag. En uke sykemelding. Resept på smertestillende ved behov. Tror det var Tramadol jeg fikk. Blødde i ti dager før det ga seg helt. Anonymkode: 39376...2f1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå