Gå til innhold

filmer& aldersgrenser

Anbefalte innlegg

Gjest mzluze i.i
Skrevet

stesønnen min fortalte at han hadde sett kill bill hos noen gode venner av sin mor. han hadde sett filmen sammen med disse vennenes datter som er 10-12 år. Selv er han 14.

De hadde sett filmen i stuen. Jeg antar foreldrene der visste om det, fikk ihvertfall det inntrykket når han fortalte det.

(han sa det som en grunn til å få se voldelig film her hos oss).

Stesønnen mente det var heeeeelt normalt å se slikt...

Er det bare meg, ? Er jeg for strikt og gammeldags?

Har selv sett kill bill og syns den var horribel...og ihvertfall IKKE noe jeg ville latt noen under 16 se.

Meninger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er kjempestreng på sånt, aldersgrensene er satt fordi sånne type filmer ikke passer for barn.

Gjest LoisLane
Skrevet

Helt enig i at dette ikke er greit. Det vil vel de fleste være, men av en eller annen grunn er det ofte greit å la små barn se filmer de er for unge til. Det er klart, hvs ungen din ser på Harry Potter når han er fem, er Kill Bill når han er tolv en naturlig fortsettelse.

Skrevet

Er det ikke atten år på den? Mine får ikke se den før de er store ihvertfall

Skrevet

Jeg ser an barnet og filmen. Vi har en datter på 6 år. Hadde hun vært et par år eldre, så hadde ikke jeg hatt noe i mot om hun hadde sett Harry potter ( hun er ikke så lettskremt når det gjelder film ).

Men filmer som har mye vold og dreping og alt sånt i, det blir det en lang stund til de får se. Og den regelen kommer til å gjelde hos venner og.

Skrevet

Moren i meg skriker nei, det er ikke lov for en 14 åring å se slike filmer. Mens den 14 åringen som en gang fantes i meg skriker jo, dette er helt normalt.

Skrevet

jeg så IKKE filmer med 18års grense da jeg var 14 - og jeg kan ikke se at jeg har tatt noen skade av det.

Skrevet

Har ikke barn selv, men tror jeg kommer til å bli veldig streng på hvilke filmer som skal sees og når - mye av det kommer vel av at jeg selv er litt lettskremt... ;P

Syns Hayy Potter, ser skummelt ut, jeg - derfor har jeg ikke sett filmene, men mine nevøer på 5 og 9 år ser jo de filmene.... Jeg er vel ei pyse ;P

Skrevet

Hva med Narnia? Lar dere ungene se den? Har 11 års aldergrense....

Skrevet

Hadde datteren vårt vært eldre, så ja. Har selv sett den og filmen var ikke så grusom.

Noen vil kanskje si at det er forferdelig for barna når folk blir forvandlet til stein eller når de faller i vannet osv, men igjen så kommer alt an på barnet.

Harry Potter filmene var heller ikke så forferdelige som mange vil ha det til.

Vi har sett alle sammen og den siste filmen var ikke verre enn de forrige.

Når neste film kommer så kan det hende vi tar med oss datteren vår, hvis den også får 11 års grense.

Datteren vår er ikke så lettskremt og dermed så kan vi vurdere om hun er moden nok for den type eventyrfilmer.

Gjest camillo
Skrevet

Dette må jo komme an på ungen også? Jeg så det meste da jeg var barn, og taklet det helt fint.

Skrevet

Det der er ikke lett! Min 11-åring kom hjem og fortalte at han og kameraten hans hadde fått låne et kult spill av kameratens 17-årige storebror!

Hvilket spill? spurte jeg!

Det nyeste grand teft auto! (jeg tror det heter det)

Han fortalte meg hvordan spillet var og hoved-essensen var blind vold! De kunne slå ned tilfeldige forbipasserende på gaten og fikk poeng for det!? osv.

Jeg lurer stadig vekk på hvordan vi skal kunne klare og skjerme ungene våre mot all denne dritten.

Skrevet

Har ikke sett den enda, men jeg tror at 8 åringen her i huset skal få se den hjemme sammen med oss.

Gjest Fruktfat
Skrevet

tja, jeg har da sett mange 18års grense filmer lenge før jeg ble 18. er det ikke sånn at man som 15åring kan se filmer med 18års grense på kino om man har med seg foreldre/foresatte o.l?

kommer nok an på 14 åringen og da...

jeg så twin peaks sammen med mamma da jeg var ti-elleve år, tok ingen skade av det.

Skrevet
tja, jeg har da sett mange 18års grense filmer lenge før jeg ble 18. er det ikke sånn at man som 15åring kan se filmer med 18års grense på kino om man har med seg foreldre/foresatte o.l?

kommer nok an på 14 åringen og da...

jeg så twin peaks sammen med mamma da jeg var ti-elleve år, tok ingen skade av det.

Det stemmer at du kan se filmen sammen emd en voksen når du er 15, og derfor syns jeg ikke det var så skrekkelig at en 14 åring så den. Men jeg ville nok ikke latt en 10-11 åring se den.

Gjest Aimable Amie
Skrevet

Mine sønner har sett masse filmer med 18-årsgrense før de selv var 18. Man må se an barna sine - og man klarer ikke beskytte dem mot alt. Hvis foreldrene nekter dem å se slike filmer - ja, da går de til andre og ser dem. Man er bra naive om man tror de gjør som foreldrene sier ;)

Skrevet

Jeg har prøvd å holde ungene unna filmer med for høy aldersgrense for dem.

Derfor kjøpte jeg Terkel i knipe, den er det nemlig 11 års grense på

Fikk lett sjokk da jeg så den ja, tror det er andre filmer med 16 års grense som er mindre voldelig enn den :overrasket:

(men jeg lo også av den da) :ler:

Skrevet

Tror ikke jeg hadde flydd i taket. Finnes verre ting enn en film

Skrevet
Derfor kjøpte jeg Terkel i knipe, den er det nemlig 11 års grense på

JEg fikk lettere sjokk når jeg så at det var 11årsgrense på Terkel i Knipe. Den er jo for voksne!

Det virker som de tenker at: siden det er en animasjonsfilm er det ikke farlig. Men det er jo mennesker det handler om. Og det er ganske detaljert og virkelighetsnært. JEG lo veldig av filmen. Men jeg er også voksen.Men jeg har ikke så veldig lyst til å broren min på ti skal se den. Mobbing som førte til selvmord,grov vold, og grov,grov ordbruk osv. Og masse andre triste ting som barn ikke forstår omfanget av.. Minst 15år mener jeg det burde vært.(men det finnes jo unger som er veldig modne for alderen. Men foreldrene har et ansvar.) Og Harry Potter blir noe helt annet. Det er eventyr. mange barn i 11årsalderen klarer å skille mellom eventyr og virkelig, selv om det kan være skummelt. Skummelt trenger ikke være farlig.

Hm. Men foreldrene må bestemme mener jeg. De kjenner ungene sine best.

B.

Skrevet

Helt enig med deg, og Terkelfilmen viser oss jo egentlig at vi bør styre dette med aldersgrenser litt selv. Rett og slett bruke hue :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...