Gå til innhold

Julegavetips til 4 åring og 2,5 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er jula her snart, og jeg aner ikke hva barna skal få i gave. Vi tenker maks 1000kr pr barn. 

Klær synes de er kjedelig, og leker har de så å si nok av. Men alltid moro med noe nytt. Noen som har noen forslag? 

Anonymkode: 5a488...52d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lego og duplo er jo alltid populært og svært holdbart. 4 åringen syns kanskje det er kult med Lego city, ninjago, friends etc?

Bøker, spill

Anonymkode: 75ea5...99a

• Nyttig 2
Skrevet

Ski

akebrwtt

Anonymkode: 02632...779

• Nyttig 1
Skrevet

Panduro, panduro, panduro😅 Ungene her elsker å lage ting og utfolde seg kreativt.

Anonymkode: ccef0...aa0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ville ikke brukt 1000kr på småbarn som ikke engang har noen ønsker / trenger noe. Såklart skal de få gave, men har ikke aning om verdi og kan bli like glad for noe «pjus» Kjøp noe enkelt, billig (gjerne brukt) for barna er det nytt uansett. Og sett resten av pengene opp til de 1000 du hadde tenkt til å bruke inn på sparekonto. Barna har MYE mer nytte av pengenes verdi den dagen de blir store og trenger midler enn i form av for lengst avsatte/ødelagte/ glemte leker de fikk i sin overflod da de var 2 og 4 år.

Hva liker de? Er de gutter eller jenter? Er jo vanskelig å komme med konkrete tips når man ikke vet noe mer om dem enn at de er barn. Forbruksvarer som tegnesaker, hobbysaker, klistremerker, plastelina er jo alltid «gøy» så ville jeg gått på Finn og kjøpt en brukt lekeparken med diverse i. Ungene får noe nytt som er gøy der og da, også sparer du resten av pengene for dem.

• Liker 1
Skrevet

Vi har forlvrig kjøpt paw patrol til vårt barn, dyrt men en have som faller i smak:)

ellers har vi kjøpt litt Lego, puslespill og memory

Skrevet

Ville satt 800 per unge på konto til de blir eldre. Har de noe spesielt de liker? Sjekk finn. Om det ikke er noe spesielt ville jeg kjøpt lego til eldste og puslespill til yngste. Akkurat legosett er ikke så billig på finn, men det meste annet av leker og spill er det :)

Skrevet

Ville ikke kjøpt noe for 1000 kr om det ikke er noe de ønsker seg. Når de er så liten, har de null begrep om verdien på gaven. 

Da ville jeg heller kjøpt noe de liker, og satt penger inn på konto. Det er det vi gjør. 

Minsen på 2.5 ønsker seg togbane, så det skal han få. 

Eldstemann på 5 elsker lego. 

Hva liker de å leke med, da? Det er jo litt meningsløst å kjøpe noe som ungene ikke liker, bare fordi andre sine unger liker det. 

Anonymkode: 8951d...66b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da er jula her snart, og jeg aner ikke hva barna skal få i gave. Vi tenker maks 1000kr pr barn. 

Klær synes de er kjedelig, og leker har de så å si nok av. Men alltid moro med noe nytt. Noen som har noen forslag? 

Sparekonto i stedet for gaver, noe kan det selvsagt være, men det trengs virkelig ikke å handle for 1000 kr pr barn.

Har tre barnebarn under fem år og fordi de får mer enn nok gaver julaften, har jeg heller satt inn en sum penger til dem. Gjør dette til og med det året de fyller fem. Har også gjort det samme til bursdager, godt over 20 000 kr hver vil det bli, helt topp! 

Anonymkode: 84805...f77

Skrevet
Lady La-Laa skrev (3 timer siden):

Ville ikke brukt 1000kr på småbarn som ikke engang har noen ønsker / trenger noe. Såklart skal de få gave, men har ikke aning om verdi og kan bli like glad for noe «pjus» Kjøp noe enkelt, billig (gjerne brukt) for barna er det nytt uansett. Og sett resten av pengene opp til de 1000 du hadde tenkt til å bruke inn på sparekonto. Barna har MYE mer nytte av pengenes verdi den dagen de blir store og trenger midler enn i form av for lengst avsatte/ødelagte/ glemte leker de fikk i sin overflod da de var 2 og 4 år.

Hva liker de? Er de gutter eller jenter? Er jo vanskelig å komme med konkrete tips når man ikke vet noe mer om dem enn at de er barn. Forbruksvarer som tegnesaker, hobbysaker, klistremerker, plastelina er jo alltid «gøy» så ville jeg gått på Finn og kjøpt en brukt lekeparken med diverse i. Ungene får noe nytt som er gøy der og da, også sparer du resten av pengene for dem.

Kjøper ikke brukte julegaver. Har ingenting imot gjenbruk, og handler ofte på Fretex men i julegave ønsker vi å kjøpe nye gaver.

Vi setter grense på max 1000kr, så mulig vi finner noe til 500kr eller noe. Vi har god råd, så penger er intet problem. Men ønsker ikke å skjemme bort ungene av den grunn. 

Mange gode råd her. Tenker kanskje Lego og duplo hadde vært noe

• Hjerte 1
Skrevet
solsolsol skrev (2 timer siden):

Ville satt 800 per unge på konto til de blir eldre. Har de noe spesielt de liker? Sjekk finn. Om det ikke er noe spesielt ville jeg kjøpt lego til eldste og puslespill til yngste. Akkurat legosett er ikke så billig på finn, men det meste annet av leker og spill er det :)

Bare meg eller skal alt være brukt nå?

Litt lei av den trenden med å kjøpe brukt. Det er liksom så «kult» å kjøpe brukt nå. Men problemet er at brukte leker er ofte ødelagte og slitte. Vi har kjøpt nesten alle lekene til barna brukte, men de går i stykker med en gang, mangler noe, eller har flere defekter. Har derfor lyst å kjøpe noe nytt til jul. Hadde vi hatt dårlig råd hadde vi kanskje kjøpt brukt, eller vær flinkere til å handle på tilbud. 

Har dog god råd, så tenker å bruke maks 1000kr pr unge. Håper vi finner noe til 500/600kr men føler vi får lite får pengene da. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kjøper ikke brukte julegaver. Har ingenting imot gjenbruk, og handler ofte på Fretex men i julegave ønsker vi å kjøpe nye gaver.

Vi setter grense på max 1000kr, så mulig vi finner noe til 500kr eller noe. Vi har god råd, så penger er intet problem. Men ønsker ikke å skjemme bort ungene av den grunn. 

Mange gode råd her. Tenker kanskje Lego og duplo hadde vært noe

Det var bare et forslag, alle gjør selvsagt som de vil. Selv kjøper jeg mer enn gjerne brukte leker i bursdag og julegave til egne barn NÅR de ikke har noen spesifikke ønsker. Da får de selvsagt den tingen de har sett seg ut og ønsker seg ny- hvis det er viktig for opplevelsen. Men mine er enda så små at de tenker ikke engang over om det de får er nytt eller ei. Og sånn ellers synes jeg nye leker pakket inn i emballasje og stripset og skrudd fast til månen og tilbake bare et heft når ungene vil ha det løs og leke med det med engang. Så som mor er jeg takknemmelig for alle som kjøper nytt så jeg kan kjøpe det for 1/3 av prisen like etterpå uten emballasjen. Ungene er like fornøyde og jeg tipper de vil være ekstremt fornøyde den dagen de heller har alle disse pengene på konto i stedet😇

Skrevet

Kan du ikke spørre barna, evt foreldrene, hva de ønsker seg?

Anonymkode: 4ce8f...349

Skrevet

Har forresten ikke dårlig råd vi heller, men jeg bare gidder ikke å «kaste vekk» penger på nye gaver når det ikke utgjør noen betydning for mottaker.
Jenta mi ønska seg babydukke. Jeg kjøpte en strøken asi dukke med original klær for 99kr. Må si jeg var meget fornøyd med den handelen. Og 1000kr inn på konto til snuppa.

Synd du har fått masse ødelagte leker, det har jeg enda tilgode å oppleve selv. God juleshopping!  

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kan du ikke spørre barna, evt foreldrene, hva de ønsker seg?

Anonymkode: 4ce8f...349

Jeg tror det er mor sjøl som ikke vet hva egne barn vil ha🤣

Anonymkode: 90422...515

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Bare meg eller skal alt være brukt nå?

Litt lei av den trenden med å kjøpe brukt. Det er liksom så «kult» å kjøpe brukt nå. Men problemet er at brukte leker er ofte ødelagte og slitte. Vi har kjøpt nesten alle lekene til barna brukte, men de går i stykker med en gang, mangler noe, eller har flere defekter. Har derfor lyst å kjøpe noe nytt til jul. Hadde vi hatt dårlig råd hadde vi kanskje kjøpt brukt, eller vær flinkere til å handle på tilbud. 

Har dog god råd, så tenker å bruke maks 1000kr pr unge. Håper vi finner noe til 500/600kr men føler vi får lite får pengene da. 

Enig! Vi kan gjerne kjøpe brukt men i gave jul og bursdag gjør vi ikke det, da tenker det skal være nytt:)

Skrevet

Har de ski, spark, akebrett, skøyter og sånt? Morsomt å holde på ute i romjula. 

Anonymkode: 5d510...1e6

Skrevet

Veldig lurt å sette i fond! Gaven er viktigere enn pris i den alderen og de begynner kjapt nok å ønske seg dyre gaver.

Den beste gaven ungene våre har fått i den alderen:

Ca 2,5 år: kjøkkenleker, oppvask, kassaapparat, duplo osv. Ikke dyre ting

4 år: sverd fra Biltema, superheltfigurer, Paw Patrol-figurer, alt som er relatert til politi/brann/ambulanse osv. Fikk Playmobil politihelikopter, og det ble lekt enormt mye med. 

Jeg prøver for øvrig å gi litt klær med i pakkene. For de klager over myke pakker 😅 Greit å venne dem til det og lære dem takknemlighet. 

Skrevet

Synes det er så rart med forhåndsbestemt pris på gaver til egne unger som er så små 🤷‍♀️ Og en "regel" om at gaver må være nytt. Hvorfor liksom. Man får ganske mye mer for pengene om man kjøper brukt. Mine unger har i alle fall alltid foretrukket å få brukt fancy legosett en et mindre et som et nytt. De har også foretrukket å få ingenting enkelte år for så å få store, dyre ting når de faktisk ønsker seg noe. Men man kjenner jo sine egne unger best og er ikke akkurat forpliktet til å ta i mot råd fra tilfeldige folk på kvinneguiden. 

Skrevet
solsolsol skrev (1 minutt siden):

Synes det er så rart med forhåndsbestemt pris på gaver til egne unger som er så små 🤷‍♀️ Og en "regel" om at gaver må være nytt. Hvorfor liksom. Man får ganske mye mer for pengene om man kjøper brukt. Mine unger har i alle fall alltid foretrukket å få brukt fancy legosett en et mindre et som et nytt. De har også foretrukket å få ingenting enkelte år for så å få store, dyre ting når de faktisk ønsker seg noe. Men man kjenner jo sine egne unger best og er ikke akkurat forpliktet til å ta i mot råd fra tilfeldige folk på kvinneguiden. 

Å jeg det er så rart med folk som skal mene sp mye om andres prisnivå og der å ønske å kjøpe nytt. 
ts sier maks 1000, okke at det må være 1000

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...