AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #1 Skrevet 11. oktober 2023 Jeg skal lage lunsj/middag til 15 stk, og har lyst å lage en enkel gryterett. Den bør være rask å lage, uten mye ingredienser. Har egentlig lyst å lage toro mexikansk gryterett, og sunnifiserer den med ekstra grønnsaker, og salat og evt grovt brød. Men 5 av damene spiser ikke ultraprosessert mat, så det blir dårlig stemning. Siden jeg ikke er flink å lage mat har jeg litt prestasjonsangst nå🫣 Har lyst å lage blåbærpai eller eplepai med smuldredeig, tar gjerne imot tips og oppskrift der og🙏MÅ man skrelle eplene i en eplepai? Hva slags tilbehør? rekker ikke å lage hjemmelaget vanilje saus etc(har heller aldri laget det før😌). Takk🌻 Anonymkode: 93475...ac3
Arkana Skrevet 11. oktober 2023 #2 Skrevet 11. oktober 2023 (endret) Forslag til enkel gryte: Skivet løk og hakket hvitløk stekes mykt. Stek kyllingbiter. Ha i fløte, mangochutney, litt soyasaus, sriracha etter smak, salt og pepper og evt grønnsaker om du ønsker det (f.eks. gulrot og paprika) og la småkoke til kyllingen er ferdig. Server med ris og brokkoli. Jeg synes det både ser penere ut og smaker bedre når eplene er skrelt, men dette er smak og behag og ikke noe du må gjøre. Her er oppskrift på en enkel og god blåbærpai som også kan lages med epler i stedet for, da pleier jeg å vende eplebitene i sukker og kanel før jeg har på smuldredeigen. Server den lun med vaniljeiskrem. Endret 11. oktober 2023 av Arkana
Gjest ti10 Skrevet 11. oktober 2023 #3 Skrevet 11. oktober 2023 Lag noe fra Toro likevel, og tilsett ekstra grønnsaker, gjerne fløte i stedet for melk også, og litt mer enn oppgitt. Det er ingen som kommer til å merke noe som helst. Med mindre det har med sykdom eller allergi å gjøre, er det en uting å forlange ditt og datt når andre skal lage mat til en, så jeg synes du kan gjøre det med god samvittighet. Spesielt siden det er så mange.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #4 Skrevet 11. oktober 2023 Stek kjøttdeig. Krydre med hvitløk,chili, paprikapulver, salt og pepper. Ta den over i stor kjele. Ta oppi 1 pk hakkede tomater pr kjøttdeigpakke og brokkoliblanding fra frysedisken. La det koke godt. Må kanskje ha litt sukker i, om tomatsmaken blir for skarp. Server med kokt ris, og evt rundstykker eller loff. Veldig enkelt 🙂 Anonymkode: 88577...8f8 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #5 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Stek kjøttdeig. Krydre med hvitløk,chili, paprikapulver, salt og pepper. Ta den over i stor kjele. Ta oppi 1 pk hakkede tomater pr kjøttdeigpakke og brokkoliblanding fra frysedisken. La det koke godt. Må kanskje ha litt sukker i, om tomatsmaken blir for skarp. Server med kokt ris, og evt rundstykker eller loff. Veldig enkelt 🙂 Anonymkode: 88577...8f8 Obs: litt vann oppi også! Anonymkode: 88577...8f8
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #6 Skrevet 11. oktober 2023 ti10 skrev (13 minutter siden): Lag noe fra Toro likevel, og tilsett ekstra grønnsaker, gjerne fløte i stedet for melk også, og litt mer enn oppgitt. Det er ingen som kommer til å merke noe som helst. Med mindre det har med sykdom eller allergi å gjøre, er det en uting å forlange ditt og datt når andre skal lage mat til en, så jeg synes du kan gjøre det med god samvittighet. Spesielt siden det er så mange. Det er ikke sykdom eller allergi sånn jeg har forstått det, men livsstilsendring. Innimellom har de en del urimelige krav. Jeg spiser ikke toro selv til vanlig, men jeg er alene. Er mye styr å kutte opp masse grønnsaker og kokkelere i timevis etter jobb🫣 Anonymkode: 93475...ac3 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #7 Skrevet 11. oktober 2023 Arkana skrev (20 minutter siden): Forslag til enkel gryte: Skivet løk og hakket hvitløk stekes mykt. Stek kyllingbiter. Ha i fløte, mangochutney, sriracha etter smak, salt og pepper og evt grønnsaker om du ønsker det (f.eks. gulrot og paprika) og la småkoke til kyllingen er ferdig. Server med ris og brokkoli. Jeg synes det både ser penere ut og smaker bedre når eplene er skrelt, men dette er smak og behag og ikke noe du må gjøre. Her er oppskrift på en enkel og god blåbærpai som også kan lages med epler i stedet for, da pleier jeg å vende eplebitene i sukker og kanel før jeg har på smuldredeigen. Server den lun med vaniljeiskrem. Den paien ser bra ut! enkel å lage🙏Takk. Anonymkode: 93475...ac3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #8 Skrevet 11. oktober 2023 Helt ærlig hadde jeg ikke orket å måtte styre unna «ultraprosessert». Altså jeg kan fint lage en type meksikansk gryte fra bunnen; men da bruker jeg kjøttdeig (ultraprosessert), hermetiske tometer (prossesert), hermetiske bønner (prossesert), salsa fra glass (ultraprosessert), tortollachips fra butikk (ultraprosessert) etc… Det å lage absolutt alt her i livet helt 100% fra bunnen tar alt for mye tid; og jeg hadde nok bedt folk enten vise normal folkeskikk og spise mat de blir servert, eller la være å spise. Her er en oppskrift, mulig å byttet ut kjøttdeig med rent kjøtt ol. For å ikke ha i noe som er ultraprossesert: https://detgladekjokken.no/oppskrift/hjemmelaget-meksikansk-gryterett/ Anonymkode: d7496...601 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #9 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Helt ærlig hadde jeg ikke orket å måtte styre unna «ultraprosessert». Altså jeg kan fint lage en type meksikansk gryte fra bunnen; men da bruker jeg kjøttdeig (ultraprosessert), hermetiske tometer (prossesert), hermetiske bønner (prossesert), salsa fra glass (ultraprosessert), tortollachips fra butikk (ultraprosessert) etc… Det å lage absolutt alt her i livet helt 100% fra bunnen tar alt for mye tid; og jeg hadde nok bedt folk enten vise normal folkeskikk og spise mat de blir servert, eller la være å spise. Her er en oppskrift, mulig å byttet ut kjøttdeig med rent kjøtt ol. For å ikke ha i noe som er ultraprossesert: https://detgladekjokken.no/oppskrift/hjemmelaget-meksikansk-gryterett/ Anonymkode: d7496...601 Kjøttdeig er ikke ultraprosessert. Anonymkode: 44ed5...6ad 2 2
Sovushka Skrevet 11. oktober 2023 #10 Skrevet 11. oktober 2023 Søk på chilie con carne oppskrifter, det er senkelt og går like fort som toro poser. 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #11 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kjøttdeig er ikke ultraprosessert. Anonymkode: 44ed5...6ad Jammen meg ikke enkelt å forstå seg på dette her; kjøttdeig er bearbeidet kjøtt, tilsatt fett, stivelse og e-stoffer, men det er ikke ultraprossesert, Mens litt yoghurt med smak går inn under den hatten 🤪 Synes vi er blitt litt for hysteriske når det kommer til disse klassifiseringene, ikke enkelt å forstå seg på 🤪 Anonymkode: d7496...601 2
Taluno Skrevet 11. oktober 2023 #12 Skrevet 11. oktober 2023 Jeg styrer unna mye ultraprosessert når jeg lager mat selv, fordi jeg synes hjemmelaget er best. Men ville aldri funnet på ytre misnøye eller krav om hva andre lager... Men, hva med å lage en lapskaus? En god hjemmelaget lapskaus er nydelig Bruk skinkestek, svinebog, kjøtt fra svineknoke eller hva du finner på butikken. Gjerne blande to typer også! Ca 2,5-3 kg kjøtt til 15 personer. Kok sammen med 3-3,5 kg poteter, 1,5-2 kg gulrot, en kålrot på halvt kilo, og en stor gul løk. Du kan også ha i persillerot, pepperrot, purreløk og/eller spinat! Kok i 3,5-4 liter vann med buljong. Du kan også bytte ut en del potet med søtpotet, jeg synes det smaker fantastisk, men det blir litt ensfarget med oransje potet, gulrot og kålrot da. Jeg bruker en del potetmos fra pose, utrn melk, for å blande i lapskausen dersom den blir for tynn, men det kommer an på hvilken potet du bruker. Bruker du kokefaste slik som Asterix (den som ofte er i løsvekt) så vil lapskausen bli litt mer som suppe. Men det er godt det også! 1
Arkana Skrevet 11. oktober 2023 #13 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jammen meg ikke enkelt å forstå seg på dette her; kjøttdeig er bearbeidet kjøtt, tilsatt fett, stivelse og e-stoffer, men det er ikke ultraprossesert, Mens litt yoghurt med smak går inn under den hatten 🤪 Synes vi er blitt litt for hysteriske når det kommer til disse klassifiseringene, ikke enkelt å forstå seg på 🤪 Anonymkode: d7496...601 Det er forskjell på typer kjøttdeig. Hvis kjøttdeigen er tilsatt fett, stivelse eller e-stoffer er den ultraprosessert. Hvis det bare er kvernet kjøtt, evt tilsatt salt og vann, er den ikke det. Hva som er ultraprosessert kan kokes ned til hvorvidt produktet ligner på råvaren og om du kan gjenskape det samme produktet hjemme. Du kan lett kverne et stykke oksekjøtt til kjøttdeig hjemme og det er det samme kjøttet bare i en annen form = ikke ultraprosessert. Hvis ingredienslista inneholder produkter du ikke kan finne på et vanlig kjøkken eller få kjøpt i en vanlig butikk (som e-stoffer) og hvor råvaren må bearbeides kraftig for å ende opp med sluttproduktet er det ultraprosessert. Jo nærmere produktet er råvaren jo mindre prosessert er den. 2 2
Kinder Skrevet 11. oktober 2023 #14 Skrevet 11. oktober 2023 Du kan jo lage chili con carne istedenfor Toro meksikanske gryte. Det finnes mange enkle oppskrifter på det😊 Så serverer du med nachos, rømme/creme fraiche, guacamole og eventuelt ris. Vaniljeis er godt tilbehør til pai. Det trenger du ikke å lage selv. Du kan piske krem (eventuelt med litt vaniljepulver i) til de som ikke vil spise kjøpe-is. 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #15 Skrevet 11. oktober 2023 Kiwi har en enkel oppskrift på en gryterett, som smaker veldig lik den Toro sin meksikanske (hvis du har mais i tillegg) og er mye billigere å lage. Samboeren min tåler ikke toro-gryter, ingen av de, han fiser enormt 😅, så her er vi godt vant til å finne alternativer. https://kiwi.no/oppskrifter/kjott/kjottdeig/Kjottdeig-chili-con-carne/ Anonymkode: 3c891...523
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #16 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Kiwi har en enkel oppskrift på en gryterett, som smaker veldig lik den Toro sin meksikanske (hvis du har mais i tillegg) og er mye billigere å lage. Samboeren min tåler ikke toro-gryter, ingen av de, han fiser enormt 😅, så her er vi godt vant til å finne alternativer. https://kiwi.no/oppskrifter/kjott/kjottdeig/Kjottdeig-chili-con-carne/ Anonymkode: 3c891...523 Takk, den så faktisk enkel ut. Kanskje jeg tester denne ut på forhånd☺️Kan man bruke rent kjøtt i en sånn gryterett? Ikke nå, men hvis jeg liker den og vil variere litt☺️Indre eller ytrefilet av okse(?). Anonymkode: 93475...ac3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #17 Skrevet 11. oktober 2023 https://matfrabunnenfb.blogg.no/1491120399_plse_stroganof_med_potetmos.html Veldig lett oppskrift på pølse Stroganoffgryte. Jeg bruker den som mal, men trikser og mikser litt. Anonymkode: 0ab38...3dd
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2023 #18 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): https://matfrabunnenfb.blogg.no/1491120399_plse_stroganof_med_potetmos.html Veldig lett oppskrift på pølse Stroganoffgryte. Jeg bruker den som mal, men trikser og mikser litt. Anonymkode: 0ab38...3dd Jeg tenkte å foreslå ekte stroganoff, det er ganske enkelt. Pølser er vel som oftest ultraprosessert. Anonymkode: 75705...b3b 1
Taluno Skrevet 11. oktober 2023 #19 Skrevet 11. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Takk, den så faktisk enkel ut. Kanskje jeg tester denne ut på forhånd☺️Kan man bruke rent kjøtt i en sånn gryterett? Ikke nå, men hvis jeg liker den og vil variere litt☺️Indre eller ytrefilet av okse(?). Anonymkode: 93475...ac3 I så godt som absolutt alle gryteretter og kjøttsupper kan man bytte ut kjøtt-typen til det man selv ønsker. Det eneste er viltgryter, hvor jeg synes det bør være viltkjøtt, siden mye annet kjøtt har mildere smak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå