Hanne67 Skrevet 10. oktober 2023 #1 Del Skrevet 10. oktober 2023 Vi har altfor mye epler og pærer til at vi klarer å spise det opp i form av syltetøy eller annet. Derfor har vi kjøpt fruktkvern og fruktpresse og skal prøve oss på most/juice. Noen som har laget det og kan komme med tips? Vi har ikke plass i fryseren, så skal pasteurisere for at den skal holde seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjellmannover190 Skrevet 11. oktober 2023 #2 Del Skrevet 11. oktober 2023 Kjem veldig an på pressa di, og pass på å pasteurizere godt nok. Bruk god tid på pressing og legg fleire lag 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanne67 Skrevet 11. oktober 2023 Forfatter #3 Del Skrevet 11. oktober 2023 Fjellmannover190 skrev (56 minutter siden): Kjem veldig an på pressa di, og pass på å pasteurizere godt nok. Bruk god tid på pressing og legg fleire lag Takk for svar! Jeg fant litt info ang. pasteurisering, 75 grader i ca 15 min. Jeg skal kverne frukta først og ha den i ei slik presse på 18 liter (Green-it) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjellmannover190 Skrevet 11. oktober 2023 #4 Del Skrevet 11. oktober 2023 Berre pass på å bruke poser og gjerne fleire. Hydropresse er enklere, men fungerer dette også. Skal du pasteurizere juicen og varmfylle, så husk at emballasje stjeler varme. Lufttilgang kan gje mugg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanne67 Skrevet 11. oktober 2023 Forfatter #5 Del Skrevet 11. oktober 2023 (endret) Fjellmannover190 skrev (30 minutter siden): Berre pass på å bruke poser og gjerne fleire. Hydropresse er enklere, men fungerer dette også. Skal du pasteurizere juicen og varmfylle, så husk at emballasje stjeler varme. Lufttilgang kan gje mugg Har pose til å ha inni pressa.👍 Jeg skal bruke glassflasker med tett lokk og Norgesglass med gummiring, og fylle helt opp. Kan man tilsette sukker, når man ikke skal koke juicen? Lurer også på om det går an å sette flaskene i kaldt vann etter påfylling for å få ned temperaturen raskere, eller vil de sprekke da? Tenkte å ha juicen i kjelen i 15 min før jeg fyller. Endret 11. oktober 2023 av Hanne67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjellmannover190 Skrevet 11. oktober 2023 #6 Del Skrevet 11. oktober 2023 Pass på å få så lite luft som mulig inn og fyll opp. Pass på at du lar flaskene stå litt så godset får opp temperatur. Rask nedkjøling er bra, men ikkje fir lav temp på vatnet 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå