Gå til innhold

Å sende barn på utveksling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med å sende barnet sitt på utveksling? Har ei jente på 15 år som har begynt å snakke om det. Jeg synes det virker kjempeskummelt å slippe henne til USA (det er dit hun vil) et helt år, men samtidig er det sikkert en flott opplevelse. Hun går i 10. nå og det er snakk om 2. år på vgs i såfall. 

Anonymkode: b3832...c58

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt en sønn i USA og en datter i Frankrike. Utelukkende positivt! Jeg vil anbefale organisasjonen AFS. 

Anonymkode: b6237...3b6

• Liker 3
Skrevet

Har hatt barn i Japan, USA, England, Frankrike og Tyskland. De har godt av det. Eneste som var litt missfornøyd var hen som var i USA bag hen mente vertsfamilien hadde for mange regler 

Anonymkode: 5a7c4...baf

• Liker 2
Skrevet

Jeg dro til usa gjennom AFS. Foreldrene mine har oppdratt meg til å være selvstendig så det var aldri noe alternativ å nekte meg å dra. Jeg gjorde all research og valgte organisasjon og slik selv. Betalte selv, men fikk litt mer i månedslønn/lommepenger enn jeg pleide å få i Norge.

Anonymkode: dae08...b04

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar. Det sitter langt inne å nekte henne å reise altså, men synes allikevel det er skummelt å skulle slippe henne avgårde et helt år. 

Skrevet

Aldri i verden om jeg hadde sendt ungen min til USA. 
En gang i tiden var jeg veldig fascinert av og positiv til dette landet. Nå er det bare en graut av galskap. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Angrer selv på at jeg ikke dro på utveksling, så her i huset er dette noe som vil bli støttet.

Og til deg som sier USA er en graut av galskap, vel jeg tenker det er lærdom i å se et annet land på både godt og ondt. Ofte ser vi vel vårt eget land og egne ting svært annerledes etter å ha bodd i utlandet en stund.

Endret av fru Alving
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg dro til usa gjennom AFS. Foreldrene mine har oppdratt meg til å være selvstendig så det var aldri noe alternativ å nekte meg å dra. Jeg gjorde all research og valgte organisasjon og slik selv. Betalte selv, men fikk litt mer i månedslønn/lommepenger enn jeg pleide å få i Norge.

Anonymkode: dae08...b04

Jeg dro også med AFS. 😊

Jeg dro til Thailand. Virkelig en opplevelse for livet.

Utveksling anbefales på det varmeste.

• Liker 2
Skrevet
Batteri skrev (2 timer siden):

En gang i tiden var jeg veldig fascinert av og positiv til dette landet. Nå er det bare en graut av galskap. 

Enig. Ville valgt et (nesten hvilket som helst) annet land

• Liker 1
Skrevet

Jeg er skeptisk. Hvordan kan man vite at det er en bra vertsfamilie? Får man problemer med dem under oppholdet, er det ikke lett å være 15-16 år alene i et land langt borte selv om man har kontaktperson sikkert. Har opplevd det i England selv men var noe eldre så klarte å ordne opp og bytte familie selv. 

Anonymkode: d92dd...c14

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er skeptisk. Hvordan kan man vite at det er en bra vertsfamilie? Får man problemer med dem under oppholdet, er det ikke lett å være 15-16 år alene i et land langt borte selv om man har kontaktperson sikkert. Har opplevd det i England selv men var noe eldre så klarte å ordne opp og bytte familie selv. 

Anonymkode: d92dd...c14

Reiser du med en bra organisasjon er det mulig å bytte familie. Tror og at ungdommen som er minst 16 (det er ikke vanlig å ha utveksling før på vgs tror jeg) år vokser på å selv ordne opp og måtte ta litt ansvar.

• Liker 2
Skrevet
Batteri skrev (2 timer siden):

Jepp, og bare skoleskytingene hadde vært nok for meg til å sette ned foten. Generelt alle masseskytinger, som skjer daglig der borte.

Anonymkode: efb69...34a

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

TS her. Ja, jeg er også skeptisk til USA både fordi det er så langt borte og fordi det er så mye kriminalitet (jada, sikkert ikke overalt, men det er liksom så mye man hører om). Synes dessuten det har en klar fordel å lære et annet språk enn engelsk også…

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

TS her. Ja, jeg er også skeptisk til USA både fordi det er så langt borte og fordi det er så mye kriminalitet (jada, sikkert ikke overalt, men det er liksom så mye man hører om). Synes dessuten det har en klar fordel å lære et annet språk enn engelsk også…

Hva med new zealand i stedet hvis engelsk språk er mest ønskelig ☺️ har dere evt sett på de andre alternativene?

Anonymkode: c25f1...c52

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva med new zealand i stedet hvis engelsk språk er mest ønskelig ☺️ har dere evt sett på de andre alternativene?

Det var et godt forslag…selv om det er langt unna det også. Hadde ikke tenkt på det, men det føles umiddelbart mye greiere! Takk! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det var et godt forslag…selv om det er langt unna det også. Hadde ikke tenkt på det, men det føles umiddelbart mye greiere! Takk! 

Studerte selv i Australia. Ikke helt det samme, men nært og det var en veldig fin opplevelse. Opplevde det som veldig trygge land med imøtekommende folk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det noen som har erfaring med å sende barnet sitt på utveksling? Har ei jente på 15 år som har begynt å snakke om det. Jeg synes det virker kjempeskummelt å slippe henne til USA (det er dit hun vil) et helt år, men samtidig er det sikkert en flott opplevelse. Hun går i 10. nå og det er snakk om 2. år på vgs i såfall. 

Ofte bor de midt ute i gokk på landet. Snakk om overgrep etc. før hun drar bare.

Anonymkode: d5723...823

• Liker 1
Skrevet

Min egen erfaring var veldig dårlig, og jeg kjenner flere som også hadde veldig dårlige opplevelser. Primært har det vært problemer med vertsfamiliene, men det har også vært vansker med å få nødvendig helsehjelp i forbindelse med sykdom. Opplevd dårlig kundeservice, og at hovedregelen er at "Vårt selskap har ingen problemer!". 

Anonymkode: 29091...ff3

• Liker 1
Skrevet

Det som kan være litt kjipt med usa er at veldig mange blir plassert på små steder hvor de er avhengig av bil og man faller da litt utenom de andre på 16 der som har sertifikatet og bil.

Jeg dro til ett engelskspråkelige lang og selv om det var en fantastisk opplevelse så angrer jeg i etterkant på at jeg ikke valgte ett annet land og på den måten lærte ett tredje språk.

Anonymkode: 0ec1b...350

Skrevet

Jeg ville sagt ja til utveksling og nei til USA. Våre ungdommer er såpass selvstendige, at jeg ser for meg at det blir totalt kulturkræsj med den amerikanske vertsfamilien. 

Anonymkode: c13d5...b04

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...