Gå til innhold

Store humørsvingninger cerazette

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg blir ekstremt ustabil når jeg går på cerazette. Noen dager etter oppstart er hodet mitt helt på bærtur. Mistenker min ektemann for utroskap 24/7, gråter mine vemodige tårer, havner i konflikter, får kviser, blør hele tiden.  Når jeg har gått en ukestid uten de, er jeg tilbake til vanlig. 
Er ikke det veldig rart? Min psyke tåler bedre piller som for eksempel melleva. Trodde at man ble mer humørsyk av de, enn de som kun inneholder gestagen. Har flere her samme erfaring? 

Anonymkode: 0ab1a...5b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei det er ikke veldig rart, man reagerer forskjellig på de forskjellige type hormonpreparat. Hvis du har så kraftige reaksjoner på cerazette, gå over til annet preparat. Jeg måtte bytte over til et annet da jeg gikk på ppiller for mange år siden. 

Anonymkode: 2617e...2c4

Skrevet

Jeg har gått på cerazette og hadde det ganske ustabilt de første 3 årene før det stabiliserte seg. Jeg vet at mange helsepersonell sier at man bør gi minimum 3 mnd for at kroppen skal bli vandt til hormonene, men i mitt tilfelle tok det myyye lengre tid før jeg ble betydlig bedre. Jeg har riktignok ikke andre pille-alternativer da jeg ikke kan ha prevensjon med østrogen, så jeg har bare stått i det, men nå er det nesten så jeg ikke tør å slutte i frykt for at jeg skal måtte gå gjennom samme periode igjen. Anbefaler deg å høre med fastlegen sin før du tar noen drastiske valg.

Anonymkode: ace8f...a85

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har gått på cerazette og hadde det ganske ustabilt de første 3 årene før det stabiliserte seg. Jeg vet at mange helsepersonell sier at man bør gi minimum 3 mnd for at kroppen skal bli vandt til hormonene, men i mitt tilfelle tok det myyye lengre tid før jeg ble betydlig bedre. Jeg har riktignok ikke andre pille-alternativer da jeg ikke kan ha prevensjon med østrogen, så jeg har bare stått i det, men nå er det nesten så jeg ikke tør å slutte i frykt for at jeg skal måtte gå gjennom samme periode igjen. Anbefaler deg å høre med fastlegen sin før du tar noen drastiske valg.

Det er samme problemet her. Jeg kan egentlig ikke bruke piller med østrogen.  Men jeg velger heller det enn å leve som en ustabil psyko bitch. Satser på at det går bra. 

Jeg har både migrene med aura og endometriose.. 😅 har derfor stor sjanse for å få hjerneslag på disse pillene i forhold til andre. Men har snakket med spesialister på dette og de sier sjansen er likevel lav selv om den er større hos meg. 

Skrevet

Jeg tålte Cerazette godt i mange år før det plutselig snudde. Fikk skikkelig kort lunte! Venninnen min måtte også slutte pga. humørsvingninger, hun ble deprimert.

Anonymkode: 93221...fa4

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er samme problemet her. Jeg kan egentlig ikke bruke piller med østrogen.  Men jeg velger heller det enn å leve som en ustabil psyko bitch. Satser på at det går bra. 

Jeg har både migrene med aura og endometriose.. 😅 har derfor stor sjanse for å få hjerneslag på disse pillene i forhold til andre. Men har snakket med spesialister på dette og de sier sjansen er likevel lav selv om den er større hos meg. 

Eneste fordelen jeg kan komme på er at jeg bare har mensen 2-3 ganger i året og da i maks 3 dager med veldig lette blødninger. Men som sagt tok det lang tif før det kjentes som kroppen og hodet aksepterte pillene. Personlig mistenker jeg at bivirkningene av prevensjon til kvinner er svært underkommuniserte og neddysset for jeg kjenner mange andre kvinner som også sier at de reagerer dårlig på hormonell prevensjon, og det gir jo mening at et hormon som er så kraftig og innvirkningsfull på kroppen at det hindrer en graviditet også kan påvirke noe så "enkelt" som den kjemiske balansen i hjernen og dermed humøret og psyken.

• Liker 1
Skrevet

Ikke rart. Folk er forskjellig.

Jeg går på cerazette, og merker ingen bivirkninger. 

Anonymkode: 4ec31...f6d

• Liker 1
Skrevet

Jeg var også veldig utagerende på de pillene, men mange mange år siden jeg brukte dem. 

Anonymkode: 93012...9d7

Skrevet

Fikk disse da jeg var over anbefalt alder for andre p-piller. Fikk konstante blødninger og er enormt søtsug. Fikk dem utskrevet av vikarlege og når jeg senere nevnte problemene for fastlegen sa hun "å ja, dem- de er det jo bare tull med!" 🙃 Prøvde videre i nesten ett år, men endte med stadig hyppigere migrene og blødninger og gav opp. 

Skrevet

Jeg skjønner ærlig ikke hvorfor kvinner i 2023 velger å putte i seg skadelige stoffer som blant annet skader deres psyke, i stedet for å kreve kondom eller sterilisering. 

Anonymkode: 70b02...81f

Skrevet

Har kun en bivirkning, totalt uteblitt menstruasjon over flere år og det passer meg perfekt. Elsker cerazette ❤️ 

Skrevet

Ikke så rart. Jeg ble et MONSTER på en p-pille jeg prøvde en gang, husker ikke merket nå. Jeg har alltid vært veldig chill og stabil i lynne og psyke, men da gråt jeg av ingenting, og han jeg datet fikk virkelig gjennomgå. Ble slutt til og med, nå ser jeg jo i ettertid at det aldri var oss det skulle bli og at jeg jo egentlig visste det hele tiden, men likevel - føltes som p-pillene gjorde en kjapp slutte på det forholdet. 

Ironisk nok startet jeg jo på dem fordi vi skulle ta "neste steg" og være såkalt exclusive, altså droppe kondom😅😅😅

Før det gikk jeg på Diane i 10 år som jo er en av de kraftigste og som leger kvier seg for å skrive ut, med NULL bivirkninger utover pen hud.

Anonymkode: f1616...6d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...