Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har en liten krabat på 14 uker som er STOR for alderen. Han er på størrelse med et ettårig barn. Drikker store mengder med melk, hver andre time. Det er snakk om mellom 210-270 ml i hvert måltid (noe som skal tilsvare 5-6mnd).

Er det slik at man ikke skal begynne med fast føde før 4 måneder uansett? Jeg ser jo at han behøver mer enn den melka han får, mtp hvor sulten han er og mtp vekt/lengde. 

Når det er sagt, han har vært stor siden fødselen og ligger på 99 percentilen. Når han bikket 2 måneder hadde jeg ikke nok melk til å mette han og måtte derfor gi han tillegg. 

Anonymkode: 3ae3a...2a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette må du jo ta med helsesøster :) Er en grunn til at det ikke anbefales før 4 mnd, mener det er fordi mage/tarmsystemet ikke er modent nok før det?

Anonymkode: be177...458

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde en liten baby som ikke fulgte kurven sin (la på seg mindre enn han skulle). Helsesøster ville likevel ikke at jeg skulle gi ham fast føde før han var 4 måneder. Han tok ikke flaske. 

Han er fremdeles liten, men spiser godt nå som han snart blir 2 år. 

Anonymkode: 4925d...8d4

Skrevet

Det er ikke anbefalt før nærmere 4 mnd pga tarm og mage, som nevnt over. Det er jo ikke noen magisk grense ved 4 mnd, men jeg ville holdt meg til den likevel. Og så skal man også begynne forsiktig med smaksprøver før man går opp til et måltid. 

Anonymkode: a3696...113

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei. Har en liten krabat på 14 uker som er STOR for alderen. Han er på størrelse med et ettårig barn. Drikker store mengder med melk, hver andre time. Det er snakk om mellom 210-270 ml i hvert måltid (noe som skal tilsvare 5-6mnd).

Er det slik at man ikke skal begynne med fast føde før 4 måneder uansett? Jeg ser jo at han behøver mer enn den melka han får, mtp hvor sulten han er og mtp vekt/lengde. 

Når det er sagt, han har vært stor siden fødselen og ligger på 99 percentilen. Når han bikket 2 måneder hadde jeg ikke nok melk til å mette han og måtte derfor gi han tillegg. 

Anonymkode: 3ae3a...2a1

snakk med HS da det er kun hun/han som kjenner barnet ditt og kan gi råd. 

Skrevet

Det er ikke anbefalt før 6 mnd. Man kan begynne med smaksprøver ved 4 mnd, og det er kun for spedbarn som får erstatning det bør gis fra 4 mnd. Hvis helsesøster sier noe annet (f.eks grøt), så må hun oppdatere seg, for da følger hun ikke Helsenorges anbefaling ift spedbarnsernæring. 

Det at han drikker så godt og vokser så fint er også et tydelig tegn på at han ikke trenger fast føde. 

https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/fast-fode-til-babyen/#nar-kan-barnet-starte-med-fast-fode

Anonymkode: ca8d3...74a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Snakk med helsesøster 

Anonymkode: 8c661...c1f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke anbefalt før 6 mnd. Man kan begynne med smaksprøver ved 4 mnd, og det er kun for spedbarn som får erstatning det bør gis fra 4 mnd. Hvis helsesøster sier noe annet (f.eks grøt), så må hun oppdatere seg, for da følger hun ikke Helsenorges anbefaling ift spedbarnsernæring. 

Det at han drikker så godt og vokser så fint er også et tydelig tegn på at han ikke trenger fast føde. 

https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/fast-fode-til-babyen/#nar-kan-barnet-starte-med-fast-fode

Hva mener du man skal gjøre om barnet er fullammet men ikke blir mett av kun pupp lenger da? Da vår gutt var fire måneder gammel begynte han å bruke en evighet på puppen hver gang og gråt når det var tomt. Sove ville han heller ikke, han var jo sulten. Da vi veide han på helsestasjonen hadde kurven gått litt nedover, og da sa helsesøster at det var greit å starte med litt grøt. Etter det var alt fint. Alternativet er jo at babyen sulter.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva mener du man skal gjøre om barnet er fullammet men ikke blir mett av kun pupp lenger da? Da vår gutt var fire måneder gammel begynte han å bruke en evighet på puppen hver gang og gråt når det var tomt. Sove ville han heller ikke, han var jo sulten. Da vi veide han på helsestasjonen hadde kurven gått litt nedover, og da sa helsesøster at det var greit å starte med litt grøt. Etter det var alt fint. Alternativet er jo at babyen sulter.

Går an å gi tilskudd av mme hvis amming ikke er nok.

Anonymkode: 7e90f...d05

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva jeg mener er irrelevant, men anbefalingen er at barn over 4 mnd som trenger mer mat kan introduseres for fast føde, altså smaksprøver. Tynn, hjemmelaget grøt kan gå fint, men veldig ofte vil det gi magevondt da det er mye hardere for magen enn grønnsaker.

Kjøpegrøt inneholder også mye sukker (ikke tilsatt, men nedbrutt hvetemel og mye melkepulver som gjør produktet enormt søtt). Jeg lærte i sommer at man kan lage hjemmelaget grøtpulver til babyer, og skulle ønske jeg visste det for 1 år siden når min skulle begynne med mat... Her er en link til Ida Gran Jansen sin, kanskje dere får mer nytte av den. Igjen: grøt kan likevel gi magevondt, så prøv forisktig frem, eller gå for grønnsaker i stedet. Vi begynte litt før 6 mnd på yngste også fordi vi trodde han trengte mer mat, men det var ikke det som plagde han. Vi ga dog ikke grøt før etter 6 mnd, men magen tålte det likevel ikke før nærmere 9 mnd. Hver gang han fikk grøt, var det påfølgende 4 dager med intens og sår gråt, som en liten dinosaurbaby. Det gjorde alt verre. Vi prøvde også kjøpegrøt, altså, for vi var desperate. 

Siste avsnitt her er dog min mening, som jo egentlig er irrelevant... Men sånn går det når man sjekker forum på nattevakt 😅

• Liker 3
Skrevet

TS sitr barn er dog under 4 mnd, og det er ikke anbefalt overhodet å begynne før 4 mnd, det kan ikke presiseres nok. 

• Liker 1
Skrevet

Anbefalingen er å vente til 4 mnd, men det betyr ikke at det er farlig å gi noe før det. 

Er bare å prøve seg fram med veldig små mengder. Mos litt kokt potet og gulrot, og gi en teskje for å teste. Går det fint, kan du etterhvert øke til 2 teskje, osv. Det er viktig at du gjør det gradvis og gjerne tidlig på dagen i tilfelle baby får vondt i magen. 

Anonymkode: 1d0a2...bd5

Skrevet

Fast føde introduseres TIDLIGST ved 4 mnd.

• Liker 1
Skrevet

https://www.nrk.no/ytring/gi-babyer-fast-fode-1.16041477

snakk med helsesykepleier , nyere forskning viser at fast føde fra 4 mnd er bedre for barnet på lang sikt, enn å vente til 6 mnd. Jeg vet at noen babyer har startet med smaksprøver fra 3 mnd, men det i samråd med HS/Lege. Hvis babyen er vant til å få erstatning så er tarmen også tilpasset litt annet enn bare morsmelk.. Det er heller ikke bra å gi for mye mme over tid. 

Anonymkode: 91955...daf

Skrevet

Bare å gi han litt smått med mme og grøt. Jeg startet veldig smått med dette til mine + litt eggerøre og peanøttsmør før det var anbefalt. De kosa seg og jeg kosa meg med at det ble en hyggelig stund og mye kos💜

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Anbefalingen er å vente til 4 mnd, men det betyr ikke at det er farlig å gi noe før det. 

Er bare å prøve seg fram med veldig små mengder. Mos litt kokt potet og gulrot, og gi en teskje for å teste. Går det fint, kan du etterhvert øke til 2 teskje, osv. Det er viktig at du gjør det gradvis og gjerne tidlig på dagen i tilfelle baby får vondt i magen. 

Anonymkode: 1d0a2...bd5

Jo, det er akkurat det det betyr, det er potensielt direkte skadelig for tarmene. Man skal IKKE gi råd som dette! Om man selv velger å gjøre det, la gå, men man går ikke ut og trosser slike anbefalinger. 4 mnd er det absolutt tidligste det anbefales å gi fast føde, men den generelle anbefalingen er å begynne ved 6 mnd. 4 mnd er dermed TIDLIG. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde kolikk. Alt ordnet seg med grøt men de ventet til 4 mnd. Snakk med helsepersonell. Tarmene må være moden nok.

Anonymkode: 1b7c6...872

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Går an å gi tilskudd av mme hvis amming ikke er nok.

Anonymkode: 7e90f...d05

Dette er jo klart imot anbefalingene, man skal ikke starte med MME i en alder av fire måneder som tilskudd, da er det fast føde som anbefales. Er klar over at det er litt sprikende anbefalinger, men dette er hentet fra ammehjelpen.no: Hvis barnet har behov for mer enn morsmelk ved fire måneder, anbefales det å begynne med fast føde i stedet for å gi morsmelkerstatning (1). Barn under fire måneder skal ikke ha fast føde. Hvis barnet trenger mer enn morsmelk før det er fire måneder gammelt, skal det få morsmelkerstatning i tillegg til morsmelk (1).

Jeg har bare positive erfaringer med å gi litt tynn grøt ved fire måneders alder, i hvert fall.

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva jeg mener er irrelevant, men anbefalingen er at barn over 4 mnd som trenger mer mat kan introduseres for fast føde, altså smaksprøver. Tynn, hjemmelaget grøt kan gå fint, men veldig ofte vil det gi magevondt da det er mye hardere for magen enn grønnsaker.

Kjøpegrøt inneholder også mye sukker (ikke tilsatt, men nedbrutt hvetemel og mye melkepulver som gjør produktet enormt søtt). Jeg lærte i sommer at man kan lage hjemmelaget grøtpulver til babyer, og skulle ønske jeg visste det for 1 år siden når min skulle begynne med mat... Her er en link til Ida Gran Jansen sin, kanskje dere får mer nytte av den. Igjen: grøt kan likevel gi magevondt, så prøv forisktig frem, eller gå for grønnsaker i stedet. Vi begynte litt før 6 mnd på yngste også fordi vi trodde han trengte mer mat, men det var ikke det som plagde han. Vi ga dog ikke grøt før etter 6 mnd, men magen tålte det likevel ikke før nærmere 9 mnd. Hver gang han fikk grøt, var det påfølgende 4 dager med intens og sår gråt, som en liten dinosaurbaby. Det gjorde alt verre. Vi prøvde også kjøpegrøt, altså, for vi var desperate. 

Siste avsnitt her er dog min mening, som jo egentlig er irrelevant... Men sånn går det når man sjekker forum på nattevakt 😅

Lagde faktisk dette grøtpulveret til gutten min som nå er 1,5 år. Han reagerte litt på noe av det som var i det og jeg har ikke gitt det siden 😅 Begynte å klø i halsen og rundt munnen og greier. Selv har jeg bare positive erfaringer med å gi kjøpegrøt fra 4 mnd (etter helsesøsters anbefaling, mulig hun er utdatert men hun har jo såpass med erfaring at man bør kunne stole på at det går fint). Vi hadde ingen problemer med magevondt, og vi fikk en mye mer fornøyd gutt etter det.

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Vår på 4 måneder hadde ingen mageproblemer med verken grøt, frukt eller grønnsaker. Det kan gå fint også.

Anonymkode: 4925d...8d4

• Liker 1
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

https://www.nrk.no/ytring/gi-babyer-fast-fode-1.16041477

snakk med helsesykepleier , nyere forskning viser at fast føde fra 4 mnd er bedre for barnet på lang sikt, enn å vente til 6 mnd. Jeg vet at noen babyer har startet med smaksprøver fra 3 mnd, men det i samråd med HS/Lege. Hvis babyen er vant til å få erstatning så er tarmen også tilpasset litt annet enn bare morsmelk.. Det er heller ikke bra å gi for mye mme over tid. 

Anonymkode: 91955...daf

Denne artiklen linkes stadig av de som gir/vil gi fast føde tidlig. Men det eneste den sier er at det kan motvirke matvareallergi å få eksponering for diverse mat som er vanlig å ha allergi mot før 6 mnd. Smaksprøver holder da, med egg, nøtter osv. Ikke at babyer skal starte med fulle porsjoner grøt fra 4 mnd som jeg ser mange tolker den som.. (sier ikke at det er din tolkning men har sett det flere steder)

Står heller ikke der at det anbefales å gi baby på 3 mnd mat.

Anonymkode: 54c05...7e2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...