AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #1 Skrevet 10. oktober 2023 Jeg er på utkikk etter leilighet men gidder ikke flytte før jeg finner noe som jeg kan betale å som ser greit ut å er lov med dyr. Er mange fine nok som har vært ute men de er ikke lov med dyr eller VELDIG dyre. Mens jeg har fulgt med så ser jeg det er haugevis av leiligheter som ikke blir utleid å 2 faktorer står igjen på de alle 1. Det er ikke lov med dyr (leiepris ca 6-9k) 2. De koster rundt (pris over 10k med å uten dyr) Leilighetene som er lov med dyr ryker iløpet av 1 uke mens rimeligere uten dyr står over 1 mnd , flere har stått i 2 mnd nå😅 Altså jeg kjenner nesten ingen som ikke har dyr å jeg tror grunnen til mange ikke får leid ut er akkuratt det. Hadde jeg hatt leilighet så hadde ikke dyr vært noe problem , syns det hadde vært verre å leie ut til folk uten dyr eller barn. (Skjønner visst folk har allergi, sykdommer å jobb som gjør at man ikke kan ha dyr) Jeg hadde blitt psykisk gal eller noe hadde ikke jeg hatt dyrene mine. Må være utrolig deprimerende å gå rundt i sin egen boble 😂 Derfor skjønner jeg ikke hvorfor ikke leie ut med dyrehold ? Om man må fikse ting når folk flytter er jo normalt men visst det er ekstrem skade så har man jo depositum 😅 Altså jeg tenker på andre mennesker å dyr å vil hjelpe alle jeg kan , men dere som leier ut å får en hel formue , tenker dere bare på dere selv?😬 Anonymkode: 695b5...940
Svisle Skrevet 10. oktober 2023 #2 Skrevet 10. oktober 2023 Jeg har både hunder og katter selv, men om jeg skulle ha leid ut en bolig eller leilighet så hadde jeg nok vurdert å ikke tillate dyrehold selv. Rett og slett fordi det kan medføre større slitasje og ødeleggelse av eiendommen. Dette er basert på hvordan ganske mange dyreeiere utviser svært liten respekt for andres eiendom og eiendeler.... 6
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #3 Skrevet 10. oktober 2023 Jeg leier heller ikke ut til folk som har dyr. Dyrehold lukter og lukten sitter i nærmest for alltid. I tillegg blir det ekstra mye slitasje. Da hjelper det lite med depositum på dobbel husleie, som ikke en gang dekker en husvask gjort av profesjonelle. Anonymkode: 01c57...8a5 7
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #4 Skrevet 10. oktober 2023 Lukt, lyd, klorin, tiss og bæsj... Nei takk. Jeg leier ikke ut, men folk leier selvsagt ikke ut bolig som snillhet for andre mennesker.. Anonymkode: d1ec4...b63 5
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #5 Skrevet 10. oktober 2023 Jeg har hund, men leier kun ut til de uten dyr. Tar ikke sjansen på å få inn en hund som bjeffer mye eller som biter på lister osv dessutten er det greit å kunne leie ut til allergikere i fremtiden. At katter er utelukket sier seg selv når jeg selv har hund. Bur-dyr derimot hadde jeg ikke sakt noe på. Som utleier minimerer man risikoen til konflikter og ødeleggelser der en kan. Anonymkode: aac1a...46f 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #6 Skrevet 10. oktober 2023 Noen dyr kunne jeg vurdert. Men katter er hundre prosent utelukket for min del. Anonymkode: 4c483...a32
Mardina Skrevet 10. oktober 2023 #7 Skrevet 10. oktober 2023 Jeg har leid bolig med hund siden jeg flyttet hjemmefra for godt og vel 20 år siden. Jeg har aldri hatt problemer med å finne meg sted å bo, men så har jeg enten lagt ut annonse selv eller jeg har gått for de utleieleilighetene som tillater dyr. Både min forrige hund og han jeg har nå har fått gode skussmål fra utleiere og de har heller aldri laget noe skade på de stedene jeg har bodd. Ikke alle dyreeiere er uansvarlige idioter. 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #8 Skrevet 10. oktober 2023 Dyr gir ofte mer slitasje, samt at mange er redd for at dyrene er til sjenanse for naboene. Jeg hadde nok leid ut til noen med dyr om jeg skulle leid ut min. Men hadde krevd referanser fra tidligere leieforhold, og da helst naboer, på at en hund ikke bjeffet inne, og en katt måtte vært kastrert/sterilisert. Og jeg ville tatt høyere leie for å dekke over slitasje. Dyr kan gi økt slitasje, men mange ganger er ikke slitasjen i slik grad at man kan kreve dette dekket via depositum, selv om det vil betegnes som mer enn normal slitasje. Anonymkode: 34cea...7cc
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #9 Skrevet 10. oktober 2023 Hadde jeg leid ut en sokkelleilighet i egen bolig, hadde jeg ikke tillatt dyr ene og alene pga trivsel til egne katter. Hadde jeg derimot hatt en sekundærleilighet til utleie hadde dyr selvfølgelig blitt akseptert. Mest fordi jeg liker mennesker som har husdyr bedre enn de som ikke har det. Anonymkode: c7a3c...1ae 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #10 Skrevet 10. oktober 2023 Vi har utleieleilighet i egen bolig. Sier nei til hunder fordi vi er redde for bjeffing, men har sagt ja til innekatt. Andre dyr har ikke vært aktuelt enda. Vi sier nei i annonsa, men ser an det aktuelle dyret og eierne når det kommer til stykket Anonymkode: 8d8ab...052 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #11 Skrevet 10. oktober 2023 Leier ut leilighet og dyr er helt utelukket dessverre. Katter som markerer og klorer på vegger og dørlister/karmer, hunder som tisser og bæsjer inne, riper opp gulvet og graver på ytterdøra… nei takk. Depositumet dekker ikke en brøkdel hvis det blir mye skader (bytte gulvet f.eks). Anonymkode: dc671...75c 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #12 Skrevet 10. oktober 2023 Skjønner ikke hvorfor folk er så redde for å leie ut til folk med dyr, spesielt hvis det er hund. Katter kan jeg skjønne fordi kattepiss setter seg skikkelig og STINKER. Men det gjør jo ikke det med hunder så skjønner ikke hvorfor folk er så strenge på det. Men småbarnsfamilier er så utrolig velkomne til å leie..... Folk vil sikkert halshugge meg for at jeg sier dette, men jeg syns det er absurd at folk er redde for å leie ut til folk med hund men gledelig leier ut til folk med unger i småbarnsalder... De kan gjøre så utrolig mye mer skade enn en hund noen gang kan.... Anonymkode: 6c985...621
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #13 Skrevet 10. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skjønner ikke hvorfor folk er så redde for å leie ut til folk med dyr, spesielt hvis det er hund. Katter kan jeg skjønne fordi kattepiss setter seg skikkelig og STINKER. Men det gjør jo ikke det med hunder så skjønner ikke hvorfor folk er så strenge på det. Men småbarnsfamilier er så utrolig velkomne til å leie..... Folk vil sikkert halshugge meg for at jeg sier dette, men jeg syns det er absurd at folk er redde for å leie ut til folk med hund men gledelig leier ut til folk med unger i småbarnsalder... De kan gjøre så utrolig mye mer skade enn en hund noen gang kan.... Anonymkode: 6c985...621 Jeg hadde ikke leid ut til noen med barn heller. Jeg ville vært skeptisk til å leie ut til noen med hund av hensyn til naboene, da det er lydt her. Katt derimot hadde jeg ikke hatt noe problemer med så lenge den er kastrert/sterilisert. Anonymkode: 34cea...7cc
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #14 Skrevet 10. oktober 2023 Jeg synes det å skaffe seg hunder (ja, de fleste "ønskes leid"-annonsene som ligger ute her, beskriver oftest både hunder og katter, i flertall!) før man kjøper og dermed sikrer seg egen bolig er helt feil prioritering. I tillegg til risiko for ekstra slitasje, gris og støy, så får det meg jo til å undres om hvilke andre rare økonomiske prioriteringer en ung leietaker med dyr i flertall kan komme til å ta. Husleia er kanskje ikke såå viktig, eller? Og hvis man "må ha dyr for å fungere/leve", så fungerer man kanskje ikke så jævla bra generelt sett heller, da. Til min utleieleilighet vil jeg forsøke å unngå å leie ut både til folk med dyr, og familier/enslige foreldre med barn. Om det er barn involvert kan det være veldig vanskelig å bli kvitt leietakerne dersom de ikke betaler for seg, av hensyn til barna. Som utleier har man svært dårlig "rettssikkerhet", selv om det er utleieren som sitter med den aller største risikoen. Jeg har forresten en voksen, ryddig/renslig, stille og rolig, hyggelig dame som leietaker, og vedkommende har bodd her i fem-seks år nå og betaler alltid husleia som avtalt. Tror ikke det skal bli noe problem å finne ny leietaker når den tid kommer, det er en attraktiv leilighet 😊 Anonymkode: 4246e...559 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #16 Skrevet 10. oktober 2023 ...Og derfor trenger vi profesjonelle utleiere!! Så vanlige folk med barn og dyr kan ha et sted å leie.. Anonymkode: 7a0e8...9c4
Arth88 Skrevet 10. oktober 2023 #17 Skrevet 10. oktober 2023 Har aldri skjønt dette helt selv. Joda, hunder kan slite parketten noe mer, men har sjelden sett en utleieleilighet med annet gulv enn det aller billigste alternativet og hvertfall ikke parkett. Når du leier ut til en dyreeier er du nesten garanter en rolig type, som sjelden lager noe bråk.
Bumoa Skrevet 10. oktober 2023 #18 Skrevet 10. oktober 2023 Barn er heller ikke så populært har jeg inntrykk av, men det er det gjerne ikke så stuerent å skrive i annonsen. jeg leier ut kjelleren, men vil ikke ha dyr da jeg selv har katt. Orker ikke gneldrebikkjer eller katter som konkurrerer om området med vår katt. Blir fort lukt i huset med enkelte hunderaser.
c_buk Skrevet 10. oktober 2023 #19 Skrevet 10. oktober 2023 Klart man tenker på seg selv når man leier ut. Noe annet ville vært totalt ulogisk. Det er en økonomisk investering og da handler det om å redusere risikoen. Barn og dyr øker slitasje og risiko i leieforholdet, og da er det bedre å unngå det hvis det finnes tryggere alternativ. Jeg kan derimot være enig i at det kan vøre verdt å se nærmere på et offentlig regulert leiemarked. Men enkeltperson må kunne verne om sine egne investeringer. 1
Ebbeliten Skrevet 10. oktober 2023 #20 Skrevet 10. oktober 2023 Jeg har leid ut hjemmet mitt til folk med dyr i mange år. Til og med ei som drev oppdrett av en bestemt hunderase. Hun hadde flere kull i løpet av årene i huset mitt. Det var bare koselig. Etter utleie må jo uansett boligen pusses opp, dyr eller ei, slitasje blir det uansett. Og jeg velger heller en pålitelig dyreeier enn en luring uten dyr. 🤪
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå