Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vært i ny jobb som sykepleier siden før sommeren, 4-5 måneder. Og jeg føler allerede at jeg kommer til å gå på en smell. Jobber turnus. Er uendelig sliten på fritiden, orker ingenting. Er svimmel, hodepine, trøtt og slapp, hjertebank. Gruer meg til hver gang jeg skal på jobb for jeg vet at jeg blir enda mer sliten etterpå.

Er dette normalt? Kan man gå så fort på en smell? Skal sies at jeg har vært utbrent tidligere, for ikke så veldig lenge siden. Kan man være mer sårbar etter å ha først gått på en smell?

Anonymkode: bb370...ee4

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velkommen til arbeidslivet! Hvor gammel er du?

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Nei, dette er ikkje normalt. Har du snakka med legen din om dette? 

Anonymkode: 23303...1b1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jobber blir enklere etterhvert når man blir tryggere på arbeidsoppgavene. Når det er sagt så kan sykepleierjobber være veldig tunge. Spessielt om du jobber tredelt turnus. Nattarbeid er en svært stor påkjenning for helsen, og noen tåler dette spesielt dårlig. Har du vurdert å bytte til en mindre krevende arbeidsplass? 

Anonymkode: 8632c...143

• Liker 4
Skrevet
Gamer skrev (6 minutter siden):

Takk! Jeg er i midten av 30-årene, har barn og har vært i arbeid siden jeg var 17 år. Har også studert før jeg tok sykepleien og jobbet i helse i 6 år.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, dette er ikkje normalt. Har du snakka med legen din om dette? 

Anonymkode: 23303...1b1

Nei ikke etter oppstart i ny jobb..

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jobber blir enklere etterhvert når man blir tryggere på arbeidsoppgavene. Når det er sagt så kan sykepleierjobber være veldig tunge. Spessielt om du jobber tredelt turnus. Nattarbeid er en svært stor påkjenning for helsen, og noen tåler dette spesielt dårlig. Har du vurdert å bytte til en mindre krevende arbeidsplass? 

Anonymkode: 8632c...143

Ja jeg er allerede på søken etter en jobb med kun dagtid, men er lite i området her og vi kan ikke flytte på oss. Kjenner at nattevaktene er veldig slitsomme!

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Cry me a river!

Anonymkode: 3df42...017

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg er også nyutdannet sykepleier i 30 årene 😅 og ja jeg kjenner på mye av det samme. Det et mye å sette seg inn i, mye ansvar og mye stress. Håper det kommer seg snart.

Anonymkode: 1f769...f18

• Hjerte 1
Skrevet
Gamer skrev (1 time siden):

Nei arbeidslivet skal ikke være slik

Anonymkode: 7d90b...9dc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ble utbrent for 12 år siden av altfor mye jobbing over tid ved siden av krevende studier. Arbeidskapasiteten min er varig nedsatt etter det. Før hadde jeg alltid masse energi og overskudd, mens nå har jeg mer enn nok med å få gjort jobben min. Har veldig lite sosialt liv, kanskje en gang i måneden i snitt.

Anonymkode: 46be5...ba6

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Du sier ingenting om hvor gamle barna er, om du er alene med de og om du sover tilstrekkelig om dagene og om du klarer holde ett bra kosthold...

Du sier du har vært utbrent relativt nylig, og du ramser opp en del symptomer nå, vil det si at dette er nye symptomer og ikke lignende du hadde sist du ble utbrent?

Er dette første fulltidsjobben etter du både fikk barn og var utbrent?

Noen er mer sårbar etter å ha vært utbrent, men veldig mange lærer så mye av å være utbrent at de både setter grenser og kjenner igjen faresignaler. Jeg har selv vært utbrent, og jeg var veldig rask med å be om hjelp når jeg kjente på lignende symptomer igjen.

Anonymkode: 496c8...a96

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du sier ingenting om hvor gamle barna er, om du er alene med de og om du sover tilstrekkelig om dagene og om du klarer holde ett bra kosthold...

Du sier du har vært utbrent relativt nylig, og du ramser opp en del symptomer nå, vil det si at dette er nye symptomer og ikke lignende du hadde sist du ble utbrent?

Er dette første fulltidsjobben etter du både fikk barn og var utbrent?

Noen er mer sårbar etter å ha vært utbrent, men veldig mange lærer så mye av å være utbrent at de både setter grenser og kjenner igjen faresignaler. Jeg har selv vært utbrent, og jeg var veldig rask med å be om hjelp når jeg kjente på lignende symptomer igjen.

Har to barn i barnehagealder og et barn i småskolen. Er ikke alene men har en partner som jobber turnus. Søvn er variert, men har et sunt kosthold og prøver å få trent 2-3 ganger i uken.

Sist jeg ble utbrent mener jeg å huske at det gikk mest på følelser. Var veldig sliten fysisk, men var mye mer avflatet i følelsesregisteret, samt at jeg var langt mer oppfarende hjemme over småting. Gråt hos legen. Har ikke lyst å havne der igjen!

Har ikke fulltid, ville ikke ta sjansen på fulltid. Men første sted jeg er tilbake etter jeg ble utbrent, men har hatt fulltidsjobb før.

Hvem ba du om hjelp og hvordan?

• Hjerte 2
Skrevet

Nei, dette er ikke normalt. Skjønner at det kan føles sånn i 2-3 mnd i starten men ikke etter 4-5 mnd. Da burde man begynne å kjenne bra med mestring og glede seg.

• Liker 1
Skrevet
Fighter83 skrev (19 minutter siden):

Nei, dette er ikke normalt. Skjønner at det kan føles sånn i 2-3 mnd i starten men ikke etter 4-5 mnd. Da burde man begynne å kjenne bra med mestring og glede seg.

Det jeg og har tenkt. Jeg hadde langt mer overskudd i starten, selv om det selvsagt var slitsomt å begynne i ny jobb. Blir egentlig bare verre og verre. 

• Hjerte 1
Skrevet

Jobber du på sengepost på sykehuset? Kanskje du burde byttet til en roligere avdeling eller gått over til todelt? :) 

• Liker 1
Skrevet

Det er helt normalt, og blir bedre etterhvert som du får mer flyt i oppgavene, blir tryggere i jobben og bruker mindre energi på hver enkelt ting du skal gjøre. Men det tar fort 6-12 mnd i alle fall før du er der. Frem til da er det bare å ta sen en middagshvil og legge seg tidlig. 

Anonymkode: 4dc8b...42f

Skrevet

Mitt tips er å si opp. Ta vakter istedetfor. Da trenger du ikke jobbe hver tredje helg og du kan styre unna nattevakter. 

Det kan føles skummelt, men som spl er det ikke noe problem. Du får vakter nok hvis du er fleksibel og kan jobbe på to eller tre forskjellige plasser. 

Jeg tjener bedre på denne måten. Og jeg skal ha fri hele jula. Det oppleves ikke slitsomt siden jeg bestemmer helt selv hvilke vakter jeg vil jobbe. 

Anonymkode: 26e4a...f2a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mitt tips er å si opp. Ta vakter istedetfor. Da trenger du ikke jobbe hver tredje helg og du kan styre unna nattevakter. 

Det kan føles skummelt, men som spl er det ikke noe problem. Du får vakter nok hvis du er fleksibel og kan jobbe på to eller tre forskjellige plasser. 

Jeg tjener bedre på denne måten. Og jeg skal ha fri hele jula. Det oppleves ikke slitsomt siden jeg bestemmer helt selv hvilke vakter jeg vil jobbe. 

Jeg har selv vurdert dette. Mister du ikke rettigheter og trygghet når du ikke har fast jobb?

Anonymkode: 0c9d6...730

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har selv vurdert dette. Mister du ikke rettigheter og trygghet når du ikke har fast jobb?

Anonymkode: 0c9d6...730

Hvilke rettigheter? Man får sykepenger av NAV hvis man skulle bli syk. Pensjon får man av det man har tjent. Det har ikke noe å si om man har vært fast ansatt eller timesvikar.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.10.2023 den 10.12):

Har to barn i barnehagealder og et barn i småskolen. Er ikke alene men har en partner som jobber turnus. Søvn er variert, men har et sunt kosthold og prøver å få trent 2-3 ganger i uken.

Sist jeg ble utbrent mener jeg å huske at det gikk mest på følelser. Var veldig sliten fysisk, men var mye mer avflatet i følelsesregisteret, samt at jeg var langt mer oppfarende hjemme over småting. Gråt hos legen. Har ikke lyst å havne der igjen!

Har ikke fulltid, ville ikke ta sjansen på fulltid. Men første sted jeg er tilbake etter jeg ble utbrent, men har hatt fulltidsjobb før.

Hvem ba du om hjelp og hvordan?

Jeg ba om hjelp hos fastlegen.

Skrevet

Hvilken hjelp fikk du sist du var utbrent? 

Har du gått på en smell er sjansen for å gjøre det igjen stor. For min del var det fysiske symptomer første gangen jeg var utbrent, så det er ikke uvanlig.

Anonymkode: 25e97...15d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...