Gå til innhold

Hvordan håndtere en mobber?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på 12 har en gutt i klassen som stadig slenger stygge kommentarer til henne om hennes utseende. Hun kom i dag igjen gråtende hjem. 
Jeg har hatt fokus på å trøste og å bygge henne opp. Lærer vet også om situasjon. Men hva kan jeg råde henne til å gjøre for å håndtere situasjonen?

Anonymkode: b279c...563

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med foreldrene til gutten. Hadde min 12-åring plaget en annen ville jeg satt pris på å få vite det slik at jeg kunne hjulpet gutten min å ordne opp etter seg. Oppfører man seg som en dust får man jaggu rydde opp også.

Anonymkode: 63eaf...79c

• Hjerte 2
Skrevet

Du skal ta kontakt med lærer og rektor, og henvise til Opplæringsloven 9A. Skolen har plikt til å iverksette tiltak slik at mobbingen tar slutt.

Råd henne til å prate med helsesykepleier på skolen.

Anonymkode: 6e074...355

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ga han som plaget meg et skikkelig spark en viss plass. Ble stille fra den kanten etterpå. 

Nå til dags er vel ikke dette innafor.

Anonymkode: 93dfc...5a6

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ta kontakt med foreldrene til gutten. Hadde min 12-åring plaget en annen ville jeg satt pris på å få vite det slik at jeg kunne hjulpet gutten min å ordne opp etter seg. Oppfører man seg som en dust får man jaggu rydde opp også.

Anonymkode: 63eaf...79c

Skrev ikke det i første innlegget, men det er nok dessverre en medvirkende årsak til hans atferd. Han har ikke et velfungerende hjem.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du skal ta kontakt med lærer og rektor, og henvise til Opplæringsloven 9A. Skolen har plikt til å iverksette tiltak slik at mobbingen tar slutt.

Råd henne til å prate med helsesykepleier på skolen.

Anonymkode: 6e074...355

Helsesykepleier er et fint tips. Takk!

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ga han som plaget meg et skikkelig spark en viss plass. Ble stille fra den kanten etterpå. 

Nå til dags er vel ikke dette innafor.

Anonymkode: 93dfc...5a6

Dette er grunnen til at jeg spør, for dette er hva jeg har mest lyst til å råde henne til også 😉 Men får se om det kan komme noen andre råd før vi går dit. 

Skrevet

Det beste er å svare: "Synes du det? Det er din mening og den har du helt rett til å ha. Selv synes jeg du er ganske ok". Og så gå.

Men skjønner at det ikke er lett. Men svarer man det mister mobberen all kraften i ordene sine.

Denne er fantastisk bra:

Anonymkode: a0d29...67c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Andre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...