Gå til innhold

Trigges av lyder fra mennesker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så lenge jeg kan huske blitt sterkt trigget av andre menneskers lyder. Spiselyder helt klart, og jeg vet at det faller innunder misofoni. Men i tillegg til dette så reagerer jeg kraftig på kremting/harking, pustelyder, plystrelyder, nynning, altså generelt lyder mennesker gir. Noen ganger også stemmen til et menneske.

Faller dette innunder noe eget? 

Anonymkode: e4ba1...dce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke noe godt svar på dette, men jeg sliter veldig med det samme. Har aldri faktisk vist at jeg blir sint, men jeg blir forferdelig irritert inni meg. Har lyst til å skrike. Hater hosting, nysing, harking, snufsing og alt du nevner. Sov på hotell i helgen med ei venninne som snorket (det er jo selvfølgelig irriterende for de fleste), men hun også snufset og rapet/gulpet (eller hvordan man beskriver det) i søvne. Jeg trodde jeg skulle bli gal. Sov tre timer..

Anonymkode: 2f390...689

Skrevet

Samme her🖐🏻

Anonymkode: a144d...10d

Skrevet

Takk!!!! Trodde jeg var den eneste raring. Hater det når samboeren gjesper med åpen munn eller raper høyt. 
Det har faktisk blitt bedre med spiselyder, men så fort noen biter på negler er det litt før jeg klikker. 

Anonymkode: 3d99c...6f2

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ikke noe godt svar på dette, men jeg sliter veldig med det samme. Har aldri faktisk vist at jeg blir sint, men jeg blir forferdelig irritert inni meg. Har lyst til å skrike. Hater hosting, nysing, harking, snufsing og alt du nevner. Sov på hotell i helgen med ei venninne som snorket (det er jo selvfølgelig irriterende for de fleste), men hun også snufset og rapet/gulpet (eller hvordan man beskriver det) i søvne. Jeg trodde jeg skulle bli gal. Sov tre timer..

Samme her, jeg blir faktisk sint. Normale folk irriterer seg, men jeg blir enormt stresset og så sint slik at det blir ødeleggende. Snorking og sovelyder er noe av det verste, jeg får nesten meltdown av det. Det tar enormt mye krefter. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har så lenge jeg kan huske blitt sterkt trigget av andre menneskers lyder. Spiselyder helt klart, og jeg vet at det faller innunder misofoni. Men i tillegg til dette så reagerer jeg kraftig på kremting/harking, pustelyder, plystrelyder, nynning, altså generelt lyder mennesker gir. Noen ganger også stemmen til et menneske.

Faller dette innunder noe eget? 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Samme her🖐🏻

Anonymkode: a144d...10d

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk!!!! Trodde jeg var den eneste raring. Hater det når samboeren gjesper med åpen munn eller raper høyt. 
Det har faktisk blitt bedre med spiselyder, men så fort noen biter på negler er det litt før jeg klikker. 

Anonymkode: 3d99c...6f2

Velkommen i klubben! Dette heter Misofoni og jeg er hardt rammet. Spiselyder, lyder av legoklosser på gulvet, snufsing... grusomt!

• Liker 1
Skrevet

Selv takler jeg ikke "pipende neser". Får meg bare til å tenke på snørret som ligger oppi der å lager lyden 🤮

Anonymkode: ebed2...8e4

Skrevet

Jeg har også en bror som hikker og like etterpå raper han - hver j***** gang!! Jeg holder på å klikke. Har bedt ham hele oppveksten om å i hvert fall holde igjen munnen når han hikker. Regner med at rapen kommer av en normal reaksjon på at han drar inn luft eller noe, men hold i hvert fall munnen igjen så man ikke hikker høyere enn man må. Han hyler jo omtrent.. Foreldrene mine ble alltid irritert på meg når jeg prøvde å si ifra. Jeg klarer i hvert fall å holde munnen igjen. Haha unnskyld, måtte bare ventilere..

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Samme her, jeg blir faktisk sint. Normale folk irriterer seg, men jeg blir enormt stresset og så sint slik at det blir ødeleggende. Snorking og sovelyder er noe av det verste, jeg får nesten meltdown av det. Det tar enormt mye krefter. 

Jeg får også utløst sinne av spiselyder. Det er samme type sinne som om en person du misliker står ved siden av deg og prikker fingeren inn i siden din og spør "blir du sint nå?" med et fårete smil.

Anonymkode: 0afb0...114

Skrevet

Uff kjenner meg igjen. Jeg reagerer kraftigere på visse mennesker, spesielt datteren når hun smatter. Kan bli skikkelig sur. Hører ikke sønnen av en eller annen grunn..

Så raper jeg mye fordi jeg er glad i brus. Gjerne høyt. Når mannen en sjelden gang raper reagerer jeg med sinne. Gjør alt jeg kan for å ikke vise det😅

Anonymkode: a6bdf...005

Skrevet
7 minutter siden, MarianneE said:

8 minutter siden, MarianneE said:

Velkommen i klubben! Dette heter Misofoni og jeg er hardt rammet. Spiselyder, lyder av legoklosser på gulvet, snufsing... grusomt!

Okey, så lyder rundt andre ting enn spising går også innunder misofoni? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Okey, så lyder rundt andre ting enn spising går også innunder misofoni? 

Ja, alle lyder går under misofoni. Det er det at lyder plager en så mye at det kan utløse sinne. Og så er det ofte litt individuelt hvilke lyder det gjelder, men mange reagerer på lyder folk lager. 

Samboeren min har det, og jeg skjønner problemet hans, men det er forferdelig slitsomt å bo med. Selv om man er så forsiktig man kan i spisesituasjoner osv så er det allikevel plutselig en eller annen uakseptabel lyd. Eller kjempesinne fordi naboen eksisterer. Osv... 

Anonymkode: 844a1...fae

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, alle lyder går under misofoni. Det er det at lyder plager en så mye at det kan utløse sinne. Og så er det ofte litt individuelt hvilke lyder det gjelder, men mange reagerer på lyder folk lager. 

Samboeren min har det, og jeg skjønner problemet hans, men det er forferdelig slitsomt å bo med. Selv om man er så forsiktig man kan i spisesituasjoner osv så er det allikevel plutselig en eller annen uakseptabel lyd. Eller kjempesinne fordi naboen eksisterer. Osv... 

Det er forståelig. Heldigvis klarer jeg å holde det inni meg for det meste, tror ikke folk har lagt merke til meg. Det er bare at det gjør omtrent fysisk vondt å høre på.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Da er mitt neste spørsmål til alle som lider av dette i så stor grad; har dere/kan dere ha autisme/asperger? Jeg har nemlig selv lurt på om jeg kan være på spekteret pga flere "avvik", i tillegg til dette. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Da er mitt neste spørsmål til alle som lider av dette i så stor grad; har dere/kan dere ha autisme/asperger? Jeg har nemlig selv lurt på om jeg kan være på spekteret pga flere "avvik", i tillegg til dette. 

Jeg skulle til å spørre om dette. Jeg skal utredes for autisme.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg skulle til å spørre om dette. Jeg skal utredes for autisme.

Det skal jeg også :ler:

Skrevet

Jeg klikker nesten av tramping over hver dag.

Anonymkode: cffb2...c30

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg klikker nesten av tramping over hver dag.

Anonymkode: cffb2...c30

Det tror jeg mange uten misofoni gjør også. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...