Gå til innhold

Hjelp med olje fylling

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Nå er jeg i den situasjonen der jeg må ordne alt. Var 20 år siden jeg fikk lappen og var på skole. Eksen ordnet alt for meg til nå. 

Bilens oljelampe lyser og det må fylles på. Kan jeg ordne dette selv eller må jeg på verksted og bli ranet? 

Har sett på video på youtube. Men der tok de vekk gammel olje, ved å løfte opp bilen og skru av et lokk og lot det renne ned. Og brukte filter osvvv. Maaasse greier. Jeg trodde det var så enkelt som å bare åpne et lokk under panseret og fylle på, samme måte som jeg pleier å fylle på vindus viske væske.

Anonymkode: c054b...111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare å fylle på, ingen problem. Det du hat sett på youtube er oljeskift, det er ikke nødvendig å gjøre mer enn en gang i året. Men etterfylle kan du gjøre selv ved behov.

Anonymkode: 3e004...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke skiftet 9lje siden jeg fikk bilen i mai 2022. Men,var på eu kontroll i mai 2023 og fikk eu godkjent. Glemte bare å spørre om de hadde skiftet olje... de har ihvertfall ikke fylt på siden det er tomt nå..er det da logisk å tenke at de ikke skiftet heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har ikke skiftet 9lje siden jeg fikk bilen i mai 2022. Men,var på eu kontroll i mai 2023 og fikk eu godkjent. Glemte bare å spørre om de hadde skiftet olje... de har ihvertfall ikke fylt på siden det er tomt nå..er det da logisk å tenke at de ikke skiftet heller?

De hverken etterfyller eller bytter olje på en periodisk kjøretøykontroll (PKK).

Hvis det ikke er byttet olje på over 1,5 år så er det antagelig på tide med et oljeskift nå før vinteren. Som nødhjelp for å få oljelampa til å slukke så kan du forsøke å etterylle olje.

Endret av rockybalboa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

trøndermann38 skrev (1 minutt siden):

Bare å fylle på opp til max merket, pass på at du fyller riktig olje

Hva er riktig olje? Er det ikke det samme som vindus viske væsken? 

Jeg har en skoda yeti..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har en skoda yeti..

Står i boka hvilken olje du skal ha eller søk på nettet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det pleier å stå i manualen. Om du er så usikker bør du ringe serviceteknikeren din. Husk at du ikke bør kjøre bilen før du har fikset det, for du risikerer at motoren havarerer om det er for lite olje. 

Og så bør du finne ut hvorfor det er for lite olje i motoren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har du ikke bilen på service? Det er da oljen skiftes, ikke på eu-kontroll.

Anonymkode: 3e004...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hei

Nå er jeg i den situasjonen der jeg må ordne alt. Var 20 år siden jeg fikk lappen og var på skole. Eksen ordnet alt for meg til nå. 

Bilens oljelampe lyser og det må fylles på. Kan jeg ordne dette selv eller må jeg på verksted og bli ranet? 

Har sett på video på youtube. Men der tok de vekk gammel olje, ved å løfte opp bilen og skru av et lokk og lot det renne ned. Og brukte filter osvvv. Maaasse greier. Jeg trodde det var så enkelt som å bare åpne et lokk under panseret og fylle på, samme måte som jeg pleier å fylle på vindus viske væske.

Se etter om du finner brukerhåndboka. Les deg opp i den, hvor du fyller på olje, samt at du får på rett visksositet. Tipper det går på omtrent 1liter når det er så lite at lampa lyser. 
Se etter et lokk med ei oljekanne på, om du ikke finner frem i boka. Er muligens gult lokk. Peilepinnen er vel også gul, om det er gult lokk.

Anonymkode: 5615a...562

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er EKSTREMT dumt å behandle bilen slik du gjør. Jeg har nesten ikke ord. Her er kunnskapsnivået fryktelig lavt. Der er lenge siden jeg har sett noe så hjelpeløst, men dessverre er du nok ikke alene. Om barn eller dyr blir stelt så dårlig så blir du fratatt omsorgsretten. Du blir nok ikke fratatt bilen, men motoren vil ikke vare lenge. Å ikke etterfylle og skifte olje er det samme som å se om hesten klarer seg uten for..... Dette med motorolje lærte vi når vi tok førerkort. Oljen skal smøre, rense, tette og kjøle. Bytt olje og oljefilter årlig og sjekk oljenivået ofte ved å bruke peilepinnen. Kjøp ekstra olje til å ha i bilen for å etterfylle. Sjekk gjerne oljenivå hver gang du fyller drivstoff. Etter hvert blir du bedre kjent med hvor ofte det er nødvendig på din bil. Dette står beskrevet i instruksjonsboken. IKKE vent til varsellampene lyser. Da er det oftest for sent. Motoren har da hatt mange driftstimer med ekstremt høy slitasje som faktisk betyr at den går videre med ulemper som høyere oljeforbruk, lavere effekt, kanskje ulyder og definitivt en kortere forventet levetid. Det er bare noen råd fra min side. Kan ignoreres hvis du vil...

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, trøndermann38 said:

Bare å fylle på opp til max merket, pass på at du fyller riktig olje

11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har en skoda yeti..

Finn ut hvilken olje du skal ha (eller opplys om motortype og årsmodell), og normalt fyller du 0.5-1 liter (avhengig av motor). Du skal IKKE fylle opp motoren :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...