Gå til innhold

Dugnad nr. 71 og 105 kaker

Fremhevede innlegg

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du fikk kanskje ikke med deg at dette spørsmålet var til andre foreldre med aktive barn? Om dugnadsmengde for fritidsaktiviteter? 

Og hvis du hadde lest tråden hadde du fått med deg at alle andre foreldre med aktive barn ikke har på langt nær så mange dugnader, så det ts beskriver er på ingen måte noe som skal forventes bare fordi man har barn. Langt ifra. 

Anonymkode: f7ab7...009

Jøss å sinna......

Anonymkode: ee5bb...0ea

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jøss å sinna......

Hersketeknikk så tidlig på morgen, a gitt

Anonymkode: f7ab7...009

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg sitter i styret til en klubb med alt for mange dugnader. Jeg og et styremedlem til tok opp dette på et styremøte. Resultat: en skyllebøtte fra andre styremedlemmer, de var over hodet ikke enige, og vi måtte jo skjønne at vi gjorde det for barna våre… 

Anonymkode: 27536...599

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Jøss, hvor mange kaker skal egentlig spises av disse barna og familiene? Eller er det salg?

Jeg har 2 barn og har aldri vært borti noe lignende, ikke på langt nær. Her har korps vært den mest krevende dugnadsaktiviteten, men det er 4 hele dugnadsdager i året og et par kaker. 

Anonymkode: add4d...d37

• Liker 1
Skrevet

Vi har to barn som spiller fotball og det er endel dugnader. Men 71 dugnader og over 100 kaker, det høres helt vanvittig ut! Det kan da ikke være normal mengde?! 
Jeg tenker at her må dere jo sette grenser, for dette er helt urimelig å forvente av en familie. 

Anonymkode: 0b7ab...0e6

• Liker 1
Skrevet

TS her. Jeg har to barn som har to aktiviteter om sommeren, en om vinteren og en helårs, samt en ungdom som holder kontroll på egne dugnader selv, minus kakebaking. Jeg sier ikke at vi har vært på 71 dugnader, jeg sier at vi er forespurt så mange ganger. Og selv om vi flere ganger takker nei til dugnader som ikke er obligatoriske, er det en belastning å få alle disse forespørslene. Og kakeforespørsler er oftest av typen der man i en gruppe kan rekke opp hånda når det passer, men jeg synes uansett antallet forespørsler viser at noen har lagt ambisjonsnivået for høyt. Hvis man spør etter ti kaker til kafeén i en gruppe med 25 medlemmer, er det ganske mange som må trå til og vanskelig å si nei.

Anonymkode: 7be26...dfd

Skrevet

Oi, hvor mange barn har du egentlig ts? Eller hvor mange aktiviteter er du/barna deres med på? Det du beskriver er ikke normalen iallfall. 

Anonymkode: 4a161...2fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

TS her. Jeg har to barn som har to aktiviteter om sommeren, en om vinteren og en helårs, samt en ungdom som holder kontroll på egne dugnader selv, minus kakebaking. Jeg sier ikke at vi har vært på 71 dugnader, jeg sier at vi er forespurt så mange ganger. Og selv om vi flere ganger takker nei til dugnader som ikke er obligatoriske, er det en belastning å få alle disse forespørslene. Og kakeforespørsler er oftest av typen der man i en gruppe kan rekke opp hånda når det passer, men jeg synes uansett antallet forespørsler viser at noen har lagt ambisjonsnivået for høyt. Hvis man spør etter ti kaker til kafeén i en gruppe med 25 medlemmer, er det ganske mange som må trå til og vanskelig å si nei.

Da går det an å kutte ned på antall fritidsaktiviteter. Dette var jo voldsomt. Går begge barna på to aktiviteter som sommeren, en om vinteren og en helårs? I tillegg til ungdommen som også går på aktiviteter du må bake til?

Anonymkode: 4a161...2fb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette var jo mange aktiviteter da… 

Anonymkode: 0b7ab...0e6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, har faktisk vurdert det. Problemet er at den ene gruppen ikke vet hva den andre gjør, og at den totale mengden forespørsel og forventninger blir skyhøy.  Enkeltvis kan man kanskje synes at dugnadsmengden er akseptabel, men helheten når man har to eller flere barn blir ikke nødvendigvis ok. Hvis barnet for eksempel blir bedt om å spille også for laget med ett år eldre spillere, er det vanskelig å si nei, og lett å skjønne at barnet takker ja. Det er mindre lett å takle at man dermed får dugnad for begge gruppene. 

Om barnet hospitere opp innad i idrettslaget så skal ikke foreldrene stille på dugnad for dette laget også. Dere må bare bli flinkere til å si NEI. 

Anonymkode: 651e6...749

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mine barn, der en går på kampsport+korps+ski+teater (opptatt ja!) og en på turn+fotball, pluss at jeg sitter i FAU. Vi stiller på all dugnad vi blir oppsatt på, og melder oss stort sett frivillig om vi ikke har blitt satt opp.

- kampsport: ingen dugnader eller kaker

- korps: fulldags dugnad 2 ganger i året, pluss 1 kake i året, pluss 2-3 kvelder "vakt" á 2,5 time i året, pluss en runde med loddsalg (dette er den tyngste av dem)

- ski: 1 fulldags dugnad, pluss at de trenger folk til å sitte i kiosk men så langt har det vært nok andre frivillige

- turn: ingenting

- teater: ingenting

- fotball: foreløpig bare knøttefotball og der er det ingen dugnader iallefall

- FAU: her er det selvfølgelig "ingen" foreldre som kan stille, så jeg har fullt program 17. mai og på juleavslutningen, men de andre foreldrene leverer kaker sånn av jeg slipper det. Det verste ved FAU er egentlig at vi er tvunget til å gå TV-aksjonen hvert år. 

- barnehagen: raking og pynting på uteområder i ca 2 timer, 1 gang i året. Og så må vi ta med kake til avslutningen før sommeren det året barnet skal starte på skolen. 

Anonymkode: f4f71...d36

Rart å måtte ta tv aksjonen, hvordan ble det til? Her i kommunen er det kommunerepresentantene som går.

Anonymkode: 651e6...749

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg sitter i styret til en klubb med alt for mange dugnader. Jeg og et styremedlem til tok opp dette på et styremøte. Resultat: en skyllebøtte fra andre styremedlemmer, de var over hodet ikke enige, og vi måtte jo skjønne at vi gjorde det for barna våre… 

Hadde dere et forslag til hva dere kunne gjøre i stedet for alle dugnadene dere gjør i dag? Hvis dere har gode forslag til hvordan klubben skal få inn samme mengde penger og gjennomføre kamper/konkurranser/aktiviteter uten så mange foredretimer er det rart de ikke hører på dere. Da hadde jeg lagt frem forslaget til klubbens/lagets årsmøte. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tenker livet er hva du gjør det til TS :)

Jeg har så langt i år blitt innkaldt til så mange som NULL dugnader. Hvorfor? Fordi jeg er enslig, har ikke barn, og bor i ett borettslag der vi betaler oss ut av dugnader.

Så hey, du har valgt å få barn, som er i forskjellige aktiviteter, DERAV blir det dugnader. Du får betale deg ut av det da. 

Thats life

Nå gjaldt det oss med barn, ikke barnløse

• Nyttig 1
Skrevet
Kristin70 skrev (14 minutter siden):

Hadde dere et forslag til hva dere kunne gjøre i stedet for alle dugnadene dere gjør i dag? Hvis dere har gode forslag til hvordan klubben skal få inn samme mengde penger og gjennomføre kamper/konkurranser/aktiviteter uten så mange foredretimer er det rart de ikke hører på dere. Da hadde jeg lagt frem forslaget til klubbens/lagets årsmøte. 

Så langt kom vi ikke. Jeg hadde forslag, men fikk ikke lagt dem fram, det var ingen vilje til å høre. Jeg hadde mest lyst til å reise meg og gå, og teller på knappene med tanke på om jeg virkelig gidder å fortsette i styret fremover.  Økonomien er meget god, så det hadde ikke vært krise å kuttet ned på noe. Dette er dugnad i form av arrangementer, ikke i form av sokke- og dorullsalg. 

• Liker 1
Skrevet

Synes at det har gått seg til med at lista legges så høyt. Skulle ønske at man kunne møtes til kamp og skirenn uten at det må være kiosk hver gang. Er så mye unødvendig kake og dill overalt.

Har luftet om man kanskje kan nedskalere litt på arrangementer da jeg VET det er mange som blir slitne av dugnadspresset, men da er det alltid én eller annen ambisiøs ildsjel som smeller tilbake at «dette gjør vi for unga». Da tenker jeg, tja, gjør vi egentlig det? Mange barn og unge er stresset og føler på prestasjonspress. Mange hadde hatt godt av mer ro og tid med familien. Jeg får en bismak i munnen når jeg ikke har tid til å se en film med dattera på fredagskvelden fordi jeg skal bake kake og lage vaffelrøre til kiosken dagen etter for en aktivitet der barna går på barneskolen. 

Anonymkode: ae265...fa5

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Eller 105 hjemmelagde sjokoladekaker i langpanne.

Anonymkode: 86191...fae

Nope. Baker ikke 105 kaker ass.

Skrevet

Ikke vi heller. Men vi baker sikkert 30-40 kaker i året, til tross for at vi ofte sier «nei» eller styrer unna i håp om at noen andre skal rekke opp hånda.

Jeg fatter ikke hvorfor lista skal legges så vanvittig høyt for alt mulig. Hvorfor skal alle klasser og grupper ha åpningsarrangement om høsten, juleavslutning, sommeravslutning, kosekvelder og pizzakvelder i tillegg til dugnader der pengeinnsamling er målet? Hvorfor må alle ha egne klubbhus som skal selge vafler, vaskes eller males? Og så trenger de alltids en voksen til ett eller annet oppdrag i forbindelse med treninger og kamper. Jeg har også forsøkt å antyde at det går an å roe aktiviteten, men mottoet generelt er «alt for unga». Og så er det noen foreldre med enebarn som vil bøte på mangelen på sosialt samvær hjemme med å legge opp til masse samvær på alle aktivitetene til barnet.

Synes ikke ungene mine har så mange aktiviteter. Mange av aktivistene er jo halvårige når de er på barnetrinnet. De to minste har aktiviteter to kvelder i uka om vinteren og tre kvelder i uka i sommerhalvåret (minus sommerferien). Og så kommer selvsagt kamper og enkelte andre helgeaktiviteter i tillegg. 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Dugnad er en vel innarbeidet del av norsk samfunnsliv, men jeg synes ærlig talt det begynner å bli for mye av det gode. På gøy begynte jeg ved årsskiftet  å skrive ned hvor mange dugnader vi er satt opp på og hvor mange kaker vi er bedt om å bake, og jeg er nesten skremt over hvor stor dugnadsbyrden er. Burde kanskje også tatt med hvor mange verv vi er bedt om å ta (har tre fra før), eller hvor mange lederoppgaver i frivilligheten vi er bedt om å ta (har tre faste lederoppgaver i barnas fritidsaktiviteter som vi bruker 1-2 kvelder i uka på). 

Vi er hittil i år bedt om å stille på 71 dugnader! Ikke som i: Vi trenger noen som kan, men mange av de er av typen: Still i håndballkiosken 10-17 lørdag. Kan du ikke, må du bytte med noen andre. At vi allerede har treneroppgaver, teller null.  

På kakefronten har vi fått 105 «tilbud» om å bake, enten det er til inntekt for skoleturkassa, håndballcupen, eller bare en sosial kveld med laget. Og så har jeg i tillegg solgt haugevis med vonde kjeks, dopapir, duftlys, sokker og andre ting man ikke ønsker å kjøpe dyrt i store mengder.

Ikke har jeg flere barn enn gjennomsnittet heller, så jeg aner virkelig ikke hvordan folk med flere barn overlever? Det er ikke alle som klarer mer enn full jobb og barn. (Kanskje spesielt alenemødre.) Skal disse liksom sykemeldes så de kan bruke tiden på 71 dugnader? Eller skal man fastslå at de som ikke klarer 71 dugnader på ni måneder i tillegg til full jobb bør droppe å få barn?

Det er ikke rart at dugnadsgleden (kanskje også fødselstallene) er synkende når man blir pålagt så mange dugnader. Én ting er å bidra til å bygge en skøytebane eller et karatemiljø i byen hvis skøyter eller karate er din lidenskap. Men å bli satt opp på kafévakt når du hater å snakke med fremmede, til å male klubbhuset når du er redd for høyder, eller til å bake når det er det du er minst flink til her i verden, er ikke noe gøy. I alle fall ikke når det skjer opptil flere ganger i uka. Ungene mine trenger ikke flere cuper, pizzakvelder eller feiratsemesteretersluttogsåpådenneaktiviteten-kaker. Det de ønsker seg mest, er mer tid med oss voksne hjemme. Hvordan overlever dere andre?

Her er det sånn at de spm har treneroppgaver, slipper unna mye av det andre (kakebaking til kiosk etc). Det synes jeg er en god løsning for å fordele byrdene litt.

Anonymkode: 042e5...209

Skrevet

Byrdene bør fordeles så likt man kan imellom foreldre. Så når du bruker tid hver uke på unga som trener, så kan de andre ta kioskvakter og kakebaking. Men du må jo si fra om dette. 

Her prøver vi å skjerme dem som sitter i FAU fra kioskvakter og kakebaking på skolen. I idrettslaget skjermes trener og andre.  Jeg har ingen offisielle roller, så jeg melder meg for baking og vakter. Synes det er fair. Men det er ikke så innmari mange arrangementer i året som dere har, høres helt snålt ut.

Anonymkode: 02f11...f04

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...