AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #1 Skrevet 8. oktober 2023 Mange rundt meg omtaler 14 åringer som barn, men jeg tenker at de er ungdom som er en blanding mellom et barn og voksen. Da jeg var 14 kunne jeg bli gravid fordi jeg hadde mensen, jeg hadde allerede drukket meg full en gang (faktisk året før da jeg var 13 år), jeg hadde en liten jobb hver fredagskveld, jeg hadde 100% ansvaret for egne kjæledyr, hadde reist halve Norge med tog helt alene fordi jeg skulle delta på et stevne og tenkte veldig mye på gutter og hadde allerede fått mitt første kyss og klint mye med en gutt jeg møtte på et arrangement. Et barn er ikke i stand mentalt eller praktisk å klare disse tingene jeg har ramset opp. Et barn for meg er avhengig av de voksne rundt seg for å fungere optimalt. Anonymkode: c4f17...f01 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #3 Skrevet 8. oktober 2023 Jeg fikk mensen som 10 åring, var jeg ikke et barn da? Anonymkode: d7065...73c 9 5
~white lady~ Skrevet 8. oktober 2023 #4 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Mange rundt meg omtaler 14 åringer som barn, men jeg tenker at de er ungdom som er en blanding mellom et barn og voksen. Da jeg var 14 kunne jeg bli gravid fordi jeg hadde mensen, jeg hadde allerede drukket meg full en gang (faktisk året før da jeg var 13 år), jeg hadde en liten jobb hver fredagskveld, jeg hadde 100% ansvaret for egne kjæledyr, hadde reist halve Norge med tog helt alene fordi jeg skulle delta på et stevne og tenkte veldig mye på gutter og hadde allerede fått mitt første kyss og klint mye med en gutt jeg møtte på et arrangement. Et barn er ikke i stand mentalt eller praktisk å klare disse tingene jeg har ramset opp. Et barn for meg er avhengig av de voksne rundt seg for å fungere optimalt. Anonymkode: c4f17...f01 Juridisk sett er en fjortenåring et barn. Praktisk sett er det en glidende overgang fra barn til voksen. 6 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #5 Skrevet 8. oktober 2023 Det er svært stor forskjell på 14-åringer. Jeg kjenner mange 14-åringer som hadde greid å flytte på hybel og bo alene med veiledning fra voksne. Jeg kjenner andre 14-åringer som ikke kan skjære brød, ikke har bankkort og ikke aner hvordan verden fungerer. Jeg tenker på 14-åringer som barn. Anonymkode: 94019...3b1 4 2
CrazyCatLady2500 Skrevet 8. oktober 2023 #6 Skrevet 8. oktober 2023 Kommer an på sammenhengen. En 14-åring kan være voksen når det gjelder å redde liv med førstehjelp, passe dyr og fjøs eller ha en sommerjobb. Men er fortsatt et barn når det kommer til sex, og ville heller ikke gitt en 14-åring økonomistyring for en familie eller bedrift. Førerkort for 14-åringer vil jeg ikke ha. 4 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #7 Skrevet 8. oktober 2023 De er en mellomting. I klassen til min 14-åring er det stor variasjon i modenhet. Noen er der du ramset opp. Andre er overhode ikke der, og er mer barn enn ungdom fortsatt. De er på vei. Anonymkode: 2f17d...ff7 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #8 Skrevet 8. oktober 2023 Har en 14-åring datter og en 16-årig sønn, men man skulle tro det var 14-åringen som var storesøster. Eldstemann er så clueless om så mye praktisk enda han har blitt vist det så mange ganger. Øvelseskjøringen vi startet på var så komisk den første tiden. 14-åringen har akkurat fått mensen, har 0 interesse av gutter, interessene er trening, klær, sminke og noen venninner. 16-åringen er også ganske sent ute i puberteten og kaster seg ikke over jentene. Begge mine er for meg veldig barn enda, de er for glemsomme til å bli stolt helt på og tar litt lite ansvar. Hadde ikke stolt på 16-pringen til å bo på hybel alene når han knapt klarer å spørre noen om å sitte på til bortekamper om vi ikke rekker det… Anonymkode: 69021...31c 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #9 Skrevet 8. oktober 2023 Hjernen til en mann er ferdig utviklet ved 26 års alder, til en kvinne ved 23 års alder. Tror du en 14-åring da er voksen? Anonymkode: 3624a...380 4 4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #10 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mange rundt meg omtaler 14 åringer som barn, men jeg tenker at de er ungdom som er en blanding mellom et barn og voksen. Da jeg var 14 kunne jeg bli gravid fordi jeg hadde mensen, jeg hadde allerede drukket meg full en gang (faktisk året før da jeg var 13 år), jeg hadde en liten jobb hver fredagskveld, jeg hadde 100% ansvaret for egne kjæledyr, hadde reist halve Norge med tog helt alene fordi jeg skulle delta på et stevne og tenkte veldig mye på gutter og hadde allerede fått mitt første kyss og klint mye med en gutt jeg møtte på et arrangement. Et barn er ikke i stand mentalt eller praktisk å klare disse tingene jeg har ramset opp. Et barn for meg er avhengig av de voksne rundt seg for å fungere optimalt. Anonymkode: c4f17...f01 Kan en 14-åring som blir gravid klare seg alene, tenker du? Greit nok at en 14 åring er i stand til å klare de tingene du ramser opp men går det galt, da må de ha hjelp. Anonymkode: 6e7a7...6b3 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #11 Skrevet 8. oktober 2023 Om du bruker mensen som en milepæl for å vite om noen er voksen; jeg var 10 år gammel når jeg fikk mensen. Jeg bokstavlig talt satt på gulvet og lekte med leker når det begynte for meg. Var jeg voksen da? En 14 åring er et barn på mange måter, men de er også en tenåring og ungdom. De er på vei til å bli voksne. Noen 14 åringer er nok mer voksne og selvstendige enn andre. Men mange (om ikke de fleste) vil ikke være klar til å kunne selvstendig flyttet for å bo for seg selv, være gravid og ha en baby, ha en jobb, betale regninger, ta seg av hus og hjem. Ja alt som kommer med det å være voksen. Anonymkode: c1b85...39b 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #12 Skrevet 8. oktober 2023 14 åringer er barn uansett hvor modne de fremstår eller føler seg. Din tankegang er farlig da det er nettopp slike som deg overgripere ser seg ut. Anonymkode: 95585...86e 5
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #13 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 14 åringer er barn uansett hvor modne de fremstår eller føler seg. Din tankegang er farlig da det er nettopp slike som deg overgripere ser seg ut. Anonymkode: 95585...86e Jeg tenker det samme. Dette høres ut som en voksen mann som rettferdiggjør å gå etter tenåringer. Anonymkode: 90305...e8c 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #14 Skrevet 8. oktober 2023 11-åringer kan fint gjøre alt dette også. Jeg jobber på skole, og de ungene finner på mye rart. Har sex, drikker seg fulle, røyker hasj osv. Noen har reist med fly alene til utlandet osv. Samtidig finnes det også 25-åringer som aldri har gjort det du har ramset opp. Skal man definere om man er voksen ut fra modenhet og erfaring så vil det jo variere VELDIG. Men det er satt en juridisk grense på 18 år. Da kan man kjøpe alkohol, stemme og kjøre bil osv. Jeg vet ikke hvorfor grensen er akkurat på 18. Men det er vel rundt da de fleste begynner å bli mer modne og erfarne? Jeg vet ikke. Jeg var ikke så moden da jeg var 18, det viktigste for meg var å få dra på fest, men det er en annen diskusjon. Jeg som 14-åring var helt idiot i hvertfall. Anonymkode: 00238...e81
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #15 Skrevet 8. oktober 2023 Javel. For meg er en 14-åring definitivt et barn, men også ungdom. Går på ungdomsskolen. Mye yngre barn enn 14 er i stand til «praktisk og mentalt» det du skriver. Men hva er poenget ditt? Akkurat mine barn vil jeg kalle «barna» når de er 44 også. Anonymkode: d18f6...bf1
Kokeplate Skrevet 8. oktober 2023 #16 Skrevet 8. oktober 2023 14-åringer er barn, men de er også ungdom. Det siste ser ut som har gått i glemmeboken de siste 10-15 årene.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #17 Skrevet 8. oktober 2023 En 14 åring er et barn som er på vei til å bli voksen. Anonymkode: 56e64...3b5 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #18 Skrevet 8. oktober 2023 I og med at hjernen ikke er helt ferdig utviklet/ det limbiske system, før man er i begynnelsen av 20-årene så vil jeg absolutt si at en person på 14 år er et barn. Man blir ikke "voksen" selv om man begynner å produsere kjønnshormoner. Tenåringer tror nok ofte at de er ferdig utlært og det gjør at de ofte kan komme i konflikt med foreldre og verden for øvrig. Anonymkode: 7f990...fe9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå