AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #1 Skrevet 7. oktober 2023 Hei! Jeg har blitt en skikkelig frysepinn med årene og nå er det så ille at jeg går i en tynn vinterjakke selv om det fremdeles er 10+ ute. I fjor hadde jeg dunjakke på de kaldeste dagene, men jeg tror jeg må gjøre noe feil for selv med ullgenser under frøs jeg. Nå begynner jeg å fryse igjen og jeg har googla litt og kommet frem til at flere lag med tynne, varme klær er mer effektivt enn en tjukk ullgenser - men hvor finner man slike klær? Har massevis av ullundertøy jeg har brukt siden tidlig september, men finnes det andre former for base layers? Jeg har alltid vært veldig varm av meg, så dette er en helt ny verden 😅 Anonymkode: 5c20a...2e4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #2 Skrevet 7. oktober 2023 Tynne gensere og t skjorter i merinoull👏🏼 Anonymkode: 789d4...c70 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #3 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hei! Jeg har blitt en skikkelig frysepinn med årene og nå er det så ille at jeg går i en tynn vinterjakke selv om det fremdeles er 10+ ute. I fjor hadde jeg dunjakke på de kaldeste dagene, men jeg tror jeg må gjøre noe feil for selv med ullgenser under frøs jeg. Nå begynner jeg å fryse igjen og jeg har googla litt og kommet frem til at flere lag med tynne, varme klær er mer effektivt enn en tjukk ullgenser - men hvor finner man slike klær? Har massevis av ullundertøy jeg har brukt siden tidlig september, men finnes det andre former for base layers? Jeg har alltid vært veldig varm av meg, så dette er en helt ny verden 😅 Anonymkode: 5c20a...2e4 Merinoull? Jeg syns det er best med myke klær som jeg får god bevegelse i. Unngår jeans og stive klær. Ullundertøy (jeg bruker Kari Traa). Gode , myke bukser med litt høyt liv. Sokker i ull, en god genser over (f eks strikka genser, eller typ hettegenser). Har litt basic som svarte pen bukser, chinos, strikka gensere og skjorter/bluser. Cardigans i ull, ullkåpe osv. Kjøper man ordentlig ull (kvalitetsklær) så har man de lenge 😍 Anonymkode: bee6c...d29 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #4 Skrevet 8. oktober 2023 Tusen takk for fine svar, setter stor pris på det og på konkrete merker jeg kan sjekke ut 🥰 Finnes det noe slikt som en varm tynn genser man kan ha over ullundertøy ute på tur? Ullgensere blir fort klumpete synes jeg. Pris har lite å si, jeg er bare lei av å være kald 😂 Anonymkode: 5c20a...2e4
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #5 Skrevet 8. oktober 2023 Hold deg varm på føtter, hender og hode så hjelper det mye. Gode vintersko med god plass til å vifte med tærne og ullsokker inni, varme votter og god ull- eller pelslue. Anonymkode: bbc46...902
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #6 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hold deg varm på føtter, hender og hode så hjelper det mye. Gode vintersko med god plass til å vifte med tærne og ullsokker inni, varme votter og god ull- eller pelslue. Anonymkode: bbc46...902 Og ankler og håndledd er og viktig, dvs om du bruker lange pulsvarmere og leggvarmere eller ekstra lange sokker så har det stor effekt. Anonymkode: ac8ab...f58 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #7 Skrevet 8. oktober 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Tusen takk for fine svar, setter stor pris på det og på konkrete merker jeg kan sjekke ut 🥰 Finnes det noe slikt som en varm tynn genser man kan ha over ullundertøy ute på tur? Ullgensere blir fort klumpete synes jeg. Pris har lite å si, jeg er bare lei av å være kald 😂 Anonymkode: 5c20a...2e4 Ja, de her er ikke tykke, men skikkelig, skikkelig varme. (Er ull da, men de er tynne.) https://www.lanullva.no/collections/hustadvika?tw_source=google&tw_adid=&tw_campaign=20564830248&gclid=EAIaIQobChMI7o_Lib7ngQMV9eyyCh2oFwjIEAAYASAAEgJkovD_BwE Anonymkode: bd65d...c87
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #8 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hei! Jeg har blitt en skikkelig frysepinn med årene og nå er det så ille at jeg går i en tynn vinterjakke selv om det fremdeles er 10+ ute. I fjor hadde jeg dunjakke på de kaldeste dagene, men jeg tror jeg må gjøre noe feil for selv med ullgenser under frøs jeg. Nå begynner jeg å fryse igjen og jeg har googla litt og kommet frem til at flere lag med tynne, varme klær er mer effektivt enn en tjukk ullgenser - men hvor finner man slike klær? Har massevis av ullundertøy jeg har brukt siden tidlig september, men finnes det andre former for base layers? Jeg har alltid vært veldig varm av meg, så dette er en helt ny verden 😅 Anonymkode: 5c20a...2e4 Cubus har to ganske fine serier med merinoull. Den ene kaller de undertøy: her har de bl.a. tynn genser med rund hals, tynn genser med høy hals i myk, varm og tynn ull som ikke klør, i forskjellige basisfarger (sort, offwhite, grå, brun, grønn osv). De kaller det undertøy, men det er helt vanlige, tynne pologensere og gensere med rund hals. Jeg bruker disse som innerste plagg (ikke undertøy) hele vinteren. Har også brukt dem på jobb/formelt, med tynn, sort pologenser under dressjakke. Videre har de en serie litt tykkere merinoull; her har de også genser med rund hals, med V-hals, med polohals; de har jakker, bukser med rette ben og bukser som har strikk nede. Også i mange farver. Jeg har brukt disse to seriene i flere år nå, og er kjempefornøyd. På de aller kaldeste dagene har jeg tynn merino-polo innerst, tykkere merinogenser utenpå, og merinojakke ytterst. Da det var på det aller kaldeste i fjor, trakk jeg på vid merino bukse utenpå jeansen i tillegg, og med "eskimostøvler" fra Timberland og fotsid, tykk dunkåpe med hette (og lue under hetten) kunne jeg gå lang tur uten å fryse i 12 minus. Anonymkode: e53f8...af0
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2023 #9 Skrevet 8. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Cubus har to ganske fine serier med merinoull. Den ene kaller de undertøy: her har de bl.a. tynn genser med rund hals, tynn genser med høy hals i myk, varm og tynn ull som ikke klør, i forskjellige basisfarger (sort, offwhite, grå, brun, grønn osv). De kaller det undertøy, men det er helt vanlige, tynne pologensere og gensere med rund hals. Jeg bruker disse som innerste plagg (ikke undertøy) hele vinteren. Har også brukt dem på jobb/formelt, med tynn, sort pologenser under dressjakke. Videre har de en serie litt tykkere merinoull; her har de også genser med rund hals, med V-hals, med polohals; de har jakker, bukser med rette ben og bukser som har strikk nede. Også i mange farver. Jeg har brukt disse to seriene i flere år nå, og er kjempefornøyd. På de aller kaldeste dagene har jeg tynn merino-polo innerst, tykkere merinogenser utenpå, og merinojakke ytterst. Da det var på det aller kaldeste i fjor, trakk jeg på vid merino bukse utenpå jeansen i tillegg, og med "eskimostøvler" fra Timberland og fotsid, tykk dunkåpe med hette (og lue under hetten) kunne jeg gå lang tur uten å fryse i 12 minus. Anonymkode: e53f8...af0 PS. jeg glemte å skrive at merinoull-seriene til Cubus er 100% ull. Det er ikke så lett å finne: mesteparten av det de kaller ullplagg pleier ha fra 30 til 60% plast (polyester, nylon, polyamid osv: altså plast). Med så mye syntet blir plaggene svært mye kaldere, og gjerne også klamme. I tillegg blir de "elektriske" og gnister og spraker mot andre plagg, og i tillegg blir de ofte nuppete og stygge bemerkelsesverdig raskt. Det fine med merino-seriene hos Cubus, i kun ren ull, er at de i tillegg til å være flotte basisplagg i standard basisfarger, så er de billige! Koster fra 500 til 700; avhengig av plagget. Og de er ofte på salg; mange ganger i året. det er bare å følge med. Og nei, jeg jobber ikke hos Cubus. Men anbefaler disse to seriene til alle jeg kjenner. Anonymkode: e53f8...af0 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #10 Skrevet 9. oktober 2023 Husk at det ikke må være for stramt. Varmen oppstår mellom lagene, ikke i selve lagene. Anonymkode: 31f5e...10a 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #11 Skrevet 9. oktober 2023 Vil varmt (hehe) anbefale deg å prøve Lanullva sitt ullundertøy. Det er dyrt, men god kvalitet som varer i mange år. Jeg har også strikka meg en jakke med glidelås i lettlopi garn. Dette garnet er utrolig lett men isolerer for vind og kulde. Anonymkode: 02986...343
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2023 #12 Skrevet 9. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 8.10.2023 den 17.19): Tusen takk for fine svar, setter stor pris på det og på konkrete merker jeg kan sjekke ut 🥰 Finnes det noe slikt som en varm tynn genser man kan ha over ullundertøy ute på tur? Ullgensere blir fort klumpete synes jeg. Pris har lite å si, jeg er bare lei av å være kald 😂 Anonymkode: 5c20a...2e4 Prøv en ensfarget strikket jakke eller genser i lettlopi! 👍🏻 blir utrolig lett og behagelig på, ikke tungt som vanlige ullgensere Anonymkode: 02986...343
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #13 Skrevet 10. oktober 2023 Luft varmer, så ofte kler man seg feil med for tett og mange lag. Det er en grunn til at helsetrøye fortsatt er super populært i Forsvaret. Anonymkode: ea0d9...4be 1
Daisy-love Skrevet 10. oktober 2023 #14 Skrevet 10. oktober 2023 Samme gode erfaring med ullen fra Cubus, og jeg jobber heller ikke der 🤣🥰 Hatt i mange år, og det er 30-40% når de har tilbud, som de har som du sier mange ganger i året. Har vel fått det aller meste i gave, og det holder seg utrolig godt. Jeg bruker også de nøytrale fargene, særlig sort, som vanlig genser/topp i vinterhalvåret. De hadde også en mørk brun/gammelrosa for noen år siden som også er fin og ikke ser ut som klassisk ullundertøy. Er en mindre av vekst så har Cubus opp til 170 i størrelse på barneavdelingen, så en kan spare litt penger der og, om en passer det. AnonymBruker skrev (På 9.10.2023 den 0.30): Cubus har to ganske fine serier med merinoull. Den ene kaller de undertøy: her har de bl.a. tynn genser med rund hals, tynn genser med høy hals i myk, varm og tynn ull som ikke klør, i forskjellige basisfarger (sort, offwhite, grå, brun, grønn osv). De kaller det undertøy, men det er helt vanlige, tynne pologensere og gensere med rund hals. Jeg bruker disse som innerste plagg (ikke undertøy) hele vinteren. Har også brukt dem på jobb/formelt, med tynn, sort pologenser under dressjakke. Videre har de en serie litt tykkere merinoull; her har de også genser med rund hals, med V-hals, med polohals; de har jakker, bukser med rette ben og bukser som har strikk nede. Også i mange farver. Jeg har brukt disse to seriene i flere år nå, og er kjempefornøyd. På de aller kaldeste dagene har jeg tynn merino-polo innerst, tykkere merinogenser utenpå, og merinojakke ytterst. Da det var på det aller kaldeste i fjor, trakk jeg på vid merino bukse utenpå jeansen i tillegg, og med "eskimostøvler" fra Timberland og fotsid, tykk dunkåpe med hette (og lue under hetten) kunne jeg gå lang tur uten å fryse i 12 minus. Anonymkode: e53f8...af0 AnonymBruker skrev (På 9.10.2023 den 0.35): PS. jeg glemte å skrive at merinoull-seriene til Cubus er 100% ull. Det er ikke så lett å finne: mesteparten av det de kaller ullplagg pleier ha fra 30 til 60% plast (polyester, nylon, polyamid osv: altså plast). Med så mye syntet blir plaggene svært mye kaldere, og gjerne også klamme. I tillegg blir de "elektriske" og gnister og spraker mot andre plagg, og i tillegg blir de ofte nuppete og stygge bemerkelsesverdig raskt. Det fine med merino-seriene hos Cubus, i kun ren ull, er at de i tillegg til å være flotte basisplagg i standard basisfarger, så er de billige! Koster fra 500 til 700; avhengig av plagget. Og de er ofte på salg; mange ganger i året. det er bare å følge med. Og nei, jeg jobber ikke hos Cubus. Men anbefaler disse to seriene til alle jeg kjenner. Anonymkode: e53f8...af0
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2023 #15 Skrevet 10. oktober 2023 Er selv en skikkelig frysepinn! Jeg kan derfor anbefale Brynje innerst. Både på overkropp og underkroppen. Icebreaker merinoull topp med høy hals. Deretter en tynn bomulls genser. Bruk også to lag ullsokker. En tynn og en litt tykkere. Anonymkode: 91199...729
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå