Juliv Skrevet 7. oktober 2023 #1 Skrevet 7. oktober 2023 Vi har en 9 åring som ikke ønsker seg noe annet enn ny i phone til jul. Synes dere at det er unødvendig når han har en iPhone 12 som fungerer helt fint? Vet ikke hva vi skal gjøre når han ikke vil ha noe annet. Er ingen vits å kjøre masse leker som ikke blir brukt.?
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #2 Skrevet 7. oktober 2023 Jeg tenker at det begynner å bli på tide å snakke med denne 9-åringen om hvorfor det er greit å bruke opp det vi har før vi kjøper nytt (privatøkonomi og miljø), og litt om hvordan dere vil finansiere dyrt forbruk fremover 😊 ( Vi sa til barna vårest "du får x kr til ny mobil/data/jakke/bukse/sko fra oss. Vil du ha noe som er dyrere må du spare opp resten selv 😊 ) Anonymkode: f1962...aae 22 6
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #3 Skrevet 7. oktober 2023 Juliv skrev (19 minutter siden): Vi har en 9 åring som ikke ønsker seg noe annet enn ny i phone til jul. Synes dere at det er unødvendig når han har en iPhone 12 som fungerer helt fint? Vet ikke hva vi skal gjøre når han ikke vil ha noe annet. Er ingen vits å kjøre masse leker som ikke blir brukt.? Ja, det er helt unødvendig. Men hvem har ikke kjøpt seg unødvendige ting i livet, er dette det eneste han vil ha, ja, da hadde jeg kjøpt det. Og solgt den gamle. Niåringen hadde ikke fått beholde pengene for den gamle. Anonymkode: d6dac...445 1
Juliv Skrevet 7. oktober 2023 Forfatter #4 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det er helt unødvendig. Men hvem har ikke kjøpt seg unødvendige ting i livet, er dette det eneste han vil ha, ja, da hadde jeg kjøpt det. Og solgt den gamle. Niåringen hadde ikke fått beholde pengene for den gamle. Anonymkode: d6dac...445 Takk for svar. Det er planen.
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #5 Skrevet 7. oktober 2023 Hvorfor i alle dager skal et barn ha mobiltelefon i det hele tatt? Og attpåtil en smarttelefon. Det er jo galskap! Må dem på død og liv ha en telefon i den alderen så gi dem en sånn ”dum“ telefon. En man kan ringe og sende sms med. Ikke noe annet. Barn har ikke godt av all drittn man får igjennom en smarttelefon. Anonymkode: c840b...d19 11 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #6 Skrevet 7. oktober 2023 Hva skal barn med mobil egentlig? Det ødelegger barndommen. Anonymkode: d2bce...4a4 7 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #7 Skrevet 7. oktober 2023 Regner med dere har penger for når mobilen faller og blir knust. Er det for å briefe med at dere har råd at dere kjøper til hen? Anonymkode: 83260...c79 6
Juliv Skrevet 7. oktober 2023 Forfatter #8 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg tenker at det begynner å bli på tide å snakke med denne 9-åringen om hvorfor det er greit å bruke opp det vi har før vi kjøper nytt (privatøkonomi og miljø), og litt om hvordan dere vil finansiere dyrt forbruk fremover 😊 ( Vi sa til barna vårest "du får x kr til ny mobil/data/jakke/bukse/sko fra oss. Vil du ha noe som er dyrere må du spare opp resten selv 😊 ) Anonymkode: f1962...aae Jeg ser den, men hva skal vi gi til jul? 9 åringen vil virkelig ikke ha noen ting😅
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #9 Skrevet 7. oktober 2023 Synes dere i det minste burde kjøpe en 15PRO til han Anonymkode: 8146c...bd8 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #10 Skrevet 7. oktober 2023 Juliv skrev (Akkurat nå): Jeg ser den, men hva skal vi gi til jul? 9 åringen vil virkelig ikke ha noen ting😅 Tilskudd til ny mobil 😅 (helt ærlig, hvis han virkelig ikke vil ha noe annet, gi den summen dere bruker å gi til jul som en start på sparingen ) Anonymkode: f1962...aae 10 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #11 Skrevet 7. oktober 2023 2 minutter siden, Juliv said: Jeg ser den, men hva skal vi gi til jul? 9 åringen vil virkelig ikke ha noen ting😅 Spør senere da, når det nærmer seg jul. Jeg har ikke tenkt tanken selv en gang. Anonymkode: 83260...c79 4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #12 Skrevet 7. oktober 2023 Dere kan gi- sykkel, ski, skøyter, klær, fotball, fiskestang osv. En må jo lære ungene litt opp og, havner jo raskt på luksusfellen hvis en hele tiden må ha nyeste modell. Den han har er mer enn god nok for en 9 (!) åring. Anonymkode: b4358...dd7 16 3
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #13 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Synes dere i det minste burde kjøpe en 15PRO til han Anonymkode: 8146c...bd8 Pro Max med 1TB minne, din gjerrigknark Anonymkode: 08f41...02d 5
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #14 Skrevet 7. oktober 2023 Vi kjøpte den i bursdagsgave til 11 åringen. Den gamle var en X og holdt på å ta kvelden så da byttet vi likesågodt til den nyeste. Kjøpte med swap så er alt av forsikring og sånt i orden tilfelle. Anonymkode: 3da57...8e5 1
Juliv Skrevet 7. oktober 2023 Forfatter #15 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva skal barn med mobil egentlig? Det ødelegger barndommen. Anonymkode: d2bce...4a4 Jeg trodde det var omsorgssvikt, stygge skilsmisser, misbruk, mobbing etc. som ødela barndommen. Men det er selvfølgelig MOBIL🙄 3 1
Amistad Skrevet 7. oktober 2023 #16 Skrevet 7. oktober 2023 Ikke for å spore helt av. men hvorfor bruker man mer enn 2500 kroner på ! julegave til et barn ? Er det bare slikt det har blitt? jul og konfirmasjon er kun blitt en konkurranse og handler kun om å gi dyrest mulig gaver ? ikke tiden man bruker sammen, feiringen den gode maten stemningen? 14 2
Juliv Skrevet 7. oktober 2023 Forfatter #17 Skrevet 7. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tilskudd til ny mobil 😅 (helt ærlig, hvis han virkelig ikke vil ha noe annet, gi den summen dere bruker å gi til jul som en start på sparingen ) Anonymkode: f1962...aae Det var et godt tips😊 takk
Polly Ester Skrevet 7. oktober 2023 #18 Skrevet 7. oktober 2023 Nå er det vel ikke helt sånn at barn MÅ få det de ønsker seg heller? Hvis de alltid får det de ønsker seg mest og ikke noe annet enn det de ønsker seg så er det lett å ønske seg altfor dyre ting. Jeg er ikke enig med et par stykker over her som mener at en 9åring ikke trenger mobil, men jeg mener at en 9åring absolutt ikke trenger en mobil til ... hva koster den? 12-15000 kroner? Det er helt på jordet å kjøpe en så dyr telefon til en unge syns jeg. 14 5
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #19 Skrevet 7. oktober 2023 Juliv skrev (Akkurat nå): Jeg trodde det var omsorgssvikt, stygge skilsmisser, misbruk, mobbing etc. som ødela barndommen. Men det er selvfølgelig MOBIL🙄 Selvsagt. Og det er jo ingen andre barn som har mobil, så dere vil selvsagt skille dere ut. Barnevernet neste Når det er sagt, så burde det faktisk være 16 års grense på mobiler til barn. Og det mener jeg seriøst. Men sånn er det ikke. Anonymkode: d6dac...445 7
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2023 #20 Skrevet 7. oktober 2023 Dette blir rett og slett for dumt. Jeg vet om flere 8-10 åringer som har klokke å ringe med. Nå må foreldre snart klare stå i mot denne galskapen med mobil og nettbrett. Barna får nakkeproblemer, avhengighet og skal bare ha mer, mer, mer. Den konstante dompaminen i den lille hjernen som er under utvikling, er ikke bra. Og så skal de ha nye mobiler i tillegg når de gamle fungerer helt bra? Det er foreldrenes oppgave å hjelpe at barna får en innholdsrik barndom og ikke går inn med en avhengighet og utallnemlighet til vanlige ting som voksne, og ikke minst foreldrenes oppgave at barna får utvide interessefeltet sitt. Anonymkode: 3a1ac...17d 13 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå