Gå til innhold

Kosthold og vektnedgang.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var veldig slank frem til jeg fikk barn nummer tre, da la jeg på meg veldig mye på kort tid. Det har vært mye på hjemmebane, og jeg har en kronisk sykdom som stikker kjepper i hjulene for meg, men nå er jeg klar til å ta tak i kosthold og helse. Jeg har slitt med denne utfordringen i 5 år. Jeg spiser ikke mye mat, min utfordring ligger i at jeg elsker sjokolade og brus, og spiser alt for mye av det.
Jeg veier 89 kg og er 162 cm. Jeg har lagt på meg mye på magen. 
Har dere noen gode tips for å klare dette over tid? Jeg har mange ganger klart å gå ned noen kg i vekt, men klarer det maks noen uker, og så legger jeg på meg det samme igjen.

Anonymkode: 58fde...641

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Langvarig livsstilsomlegging. Ikke tenk på dietter som skal være «raske og effektive», det er som regel ikke holdbart. Spis sunt og godt, men på en måte som du klarer å holde over tid. F.eks at du legger godterispising kun til helger, men at du ikke nekter deg selv helt å spise det, det er lov å unne seg ting. Spis variert og finn sunn mat du liker og tenker du kan spise omtrent resten av livet. Finn fysisk aktivitet du liker, ikke tving deg selv til å tilbringe to timer på treningssenter hver dag om du ikke liker dette, men gå turer om du liker det. Ta valget om en aktiv livsstil, ta trappen i stedet for heisen for eksempel. Sykle/gå til jobb om det er mulig. Få med en partner eller god venn på dette så dere kan støtte hverandre. Lykke til!

Anonymkode: 951b3...572

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg var veldig slank frem til jeg fikk barn nummer tre, da la jeg på meg veldig mye på kort tid. Det har vært mye på hjemmebane, og jeg har en kronisk sykdom som stikker kjepper i hjulene for meg, men nå er jeg klar til å ta tak i kosthold og helse. Jeg har slitt med denne utfordringen i 5 år. Jeg spiser ikke mye mat, min utfordring ligger i at jeg elsker sjokolade og brus, og spiser alt for mye av det.
Jeg veier 89 kg og er 162 cm. Jeg har lagt på meg mye på magen. 
Har dere noen gode tips for å klare dette over tid? Jeg har mange ganger klart å gå ned noen kg i vekt, men klarer det maks noen uker, og så legger jeg på meg det samme igjen.

Anonymkode: 58fde...641

Wegovy. Det koster, men for meg er det verdt det da det egentlig kompenserer for det jeg ville ha brukt på snop og junkfood.

Jeg har slitt med overspisingslidelse siden jeg var liten, og Wegovy er det eneste i hele verden som har fått denne tilstanden i dvale - altså slik at jeg får rom til å tenke før jeg fråtser. Jeg behandles i tillegg psykologisk for dette, og har et håp om å bli frisk fra det. 

Et annet tips er å aldri kutte ut det du har lyst på, men kutte ned. Jeg opplever at om jeg nekter meg selv noe, så får jeg enda mer lyst på det, og ender opp med å fråtse det. Gi deg selv rom til å spise usunt også ❤️ se på alle sunne måltider som en bragd, og unn deg noe godt. Bruk appen MyFitnessPal for å logge inn matvarene du spiser og lag et mål for antall kcal - er du i underskudd ellers, kan du unne deg noe godt. Det er det totale inntaket av kcal som gir vekttap 😊 underskudd gir resultater. Finn ut hva du må ligge på for å gå ned.

Lykke til ❤️

Anonymkode: a29bf...4ff

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...