Gå til innhold

Norske garnbutikker, håpløse!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er jo en kjent sak at Norge henger litt bakpå med netthandel generelt, men når det gjelder garnbutikker er det virkelig helt krise.  🤣99% av garnbutikkene jeg fant hadde null sorteringsmulighet, så det er umulig å få en oversikt over alle garn i en gitt strikkefasthet eller pinnestørrelse f.eks. :klo:  Jeg skjønner ikke hvordan det praktisk sett er mulig å handle i slike butikker? Scroller dere igjennom ALLE garna, eller vet dere på forhånd nøyaktig hvilket garn man skal ha?
I de fleste garnbutikker fra US og UK er det vanlig å sortere på tykkelse blant annet, sånn at man kan finne riktig garn til riktig prosjekt. Hvordan gjør man dette i Norge?


For ikke å snakke om utvalget, alle selger jo DET SAMME. (Akkurat som i norske matbutikker lol, Kiwi, Meny og Coop, alle selger AKKURAT det samme. 🤣 Og Nordmenn synes det er helt topp!! 🤣

 

Tykke garn, spesielt i single ply, er ikke å oppdrive i noen av nettbutikkene jeg fant. Strikker alle bare på tynne pinner her i landet, fra de 10 samme garnprodusentene? :klo: Nesten ikke noe håndfarget garn heller.

Jeg tenkte jeg skulle prøve å støtte norsk garn og norske butikker men de gjør det unødvendig tungvint å finne riktig garn så da blir det US igjen ...

Anonymkode: 0b486...b4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er jo en kjent sak at Norge henger litt bakpå med netthandel generelt, men når det gjelder garnbutikker er det virkelig helt krise.  🤣99% av garnbutikkene jeg fant hadde null sorteringsmulighet, så det er umulig å få en oversikt over alle garn i en gitt strikkefasthet eller pinnestørrelse f.eks. :klo:  Jeg skjønner ikke hvordan det praktisk sett er mulig å handle i slike butikker? Scroller dere igjennom ALLE garna, eller vet dere på forhånd nøyaktig hvilket garn man skal ha?
I de fleste garnbutikker fra US og UK er det vanlig å sortere på tykkelse blant annet, sånn at man kan finne riktig garn til riktig prosjekt. Hvordan gjør man dette i Norge?


For ikke å snakke om utvalget, alle selger jo DET SAMME. (Akkurat som i norske matbutikker lol, Kiwi, Meny og Coop, alle selger AKKURAT det samme. 🤣 Og Nordmenn synes det er helt topp!! 🤣

 

Tykke garn, spesielt i single ply, er ikke å oppdrive i noen av nettbutikkene jeg fant. Strikker alle bare på tynne pinner her i landet, fra de 10 samme garnprodusentene? :klo: Nesten ikke noe håndfarget garn heller.

Jeg tenkte jeg skulle prøve å støtte norsk garn og norske butikker men de gjør det unødvendig tungvint å finne riktig garn så da blir det US igjen ...

Anonymkode: 0b486...b4d

Anbefaler nettbutikkene til Garnbutikken Fortuna, Lykkelig Handel, Garntrollet, Uniq garn bl.a hvis du vil ha noen annet Sandnes, Rauma og det andre vanlige norske garnet.  

Anonymkode: 63304...cb1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tykke garn er ikke så vanlig, men jeg synes det finnes masse fint garn i Norge. 

AB over her gir flere gode tips. Jeg liker i tillegg Studio Moyo, Norwegian Spirit (Bergen), Garntopia, Oslo mikrospinneri, og Telespinn. Fjordfibers driver vel utelukkende med håndfarging? Norwegian Spirit fører også Løvstakken, som driver utelukkende med plantefarging. Tror de fleste plantene er plukket i Bergensområdet, uten at jeg skal være veldig skråsikker og bastant på det.

Jeg synes stadig flere garnbutikker tar inn håndfarget garn og garn fra mindre eller nye produsenter. 

Mulig HipKnitShop selger tykt garn.

Veldig tykt (entråds) garn (tenker du type 80/200g?) synes jeg også er vanskelig eller umulig å finne. Jeg bestilte fra Storbritannia.

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått mange tips om nettbutikker over, ellers er det jo i vanlige nettbutikker som Sandesgarn og Garnstudio mulig å velge garn ut fra strikkefasthet, så den kritikken skjønner jeg ikke. Pinnestr er unøyaktig da den kan variere etter strikkeren, derfor er strikkefasthet bedre å oppgi, så får du heller sammenligne det med oppskriften. Jeg er en veldig erfaren strikker, og har stort sett en tanke om hvilken type garn jeg vil ha til de ulike prosjektene, og evt om kvaliteter garnet må inneha. Jeg ser også hva oppskriften anbefaler, men jeg er såpass dreven at det ikke er noe problem å endre strikkefastheten i oppskriften for å tilpasset et annet garn om jeg skulle ønske det (altså et tynnere/tykkere enn anbefalt). Har du fått tak i en oppskrift vil jo den kunne gi deg informasjon om hva som er anbefalt, og er du veldig ny på strikkefronten kan det være lurt å bruke det garnet til du har lært deg hvordan du strikker og hva du foretrekker. De aller fleste som selger oppskrifter kan også forelå alternative garn, og er man med i nettsamfunn som Ravelry er det lett å få oversikt over hva andre har brukt og deres erfaring med det.

Min erfaring er at det selges veldig mye bra garn i Norge, det er slett ikke alt som er bedre andre steder. Jeg har oppsøkt mange strikkebutikker i utlandet som prises for sitt utvalg, men mye av det de selger er ikke av god kvalitet, og har f.eks mye acryl i seg. Noe er også ekstremt dyrt, og noen produsenter som har god kvalitet har priset seg høyt fordi de er blitt et hipt merke på nett, men man kan få like gode produkter av mer velkjente og mindre "in- produsenter". Ellers er det sånn at å drive garnbutikk er en veldig lite lønnsom gesjeft, der man går på små marginer. Det betyr at man selger det folk kjøper, og ikke kan bli sittende med store mengder garn på lager som det ikke er omsetning på. Ergo er det ingen vits i å ta inn spesialgarn for å tilpasse seg sånne som deg som forsøker å være garnsnobb, men åpenbart uten helt å kjenne til hva som finnes. Single ply bulky yarn er veldig lite motstandsdyktig og derfor ikke noe mange strikker med, men det selges bla.a hos Garnstudio. Ellers finnes det rikelig med bulky yarn som ikke er single ply, og single ply som ikke er bulky.   

Er egentlig veldig lei sånne som deg som mener alt er såååå mye bedre andre steder, bare fordi du  mangler kunnskap som gjør deg i stand til å utnytte muligheten som finnes her. 

Anonymkode: 66a15...d22

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste nettbutikkene jeg har brukt har hatt muligheten til å sortere etter strikkefasthet. Noen ganger må man lete litt etter den funksjonen, men som regel er den der.

I de fleste tilfeller vet jeg hvilket garn jeg skal ha, og sjekker flere butikker for å finne de riktige fargene (og den laveste prisen).

Anonymkode: 14234...3dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...