Gjest Bumbelbee Skrevet 6. oktober 2023 #1 Skrevet 6. oktober 2023 Man får noen hundrelapper i skattelette, men er man enslig og på minstesats må man fremdeles hoppe over måltider. Dere som følger med på statsbudsjettet i dag: Hva synes dere?
MAGEROST Skrevet 6. oktober 2023 #2 Skrevet 6. oktober 2023 Mange gullkorn i dette budsjettet fra en totalt ubrukelig regjering, men her er to av mine favoritter (hittil) "Regjeringen foreslår å øke egenandelene med 4,35 prosent for lege-, psykolog- og fysioterapitjenester, poliklinikk, lab/røntgen, opphold ved opptreningsinstitusjoner, behandlingsreiser til utlandet, og pasientreiser. Regjeringen foreslår å øke egenandelen for pasientreiser og opphold ved opptreningsinstitusjoner og behandlingsreiser til utlandet fra 1. januar 2024. De øvrige egenandeler er foreslått økt fra 1. juli. Dette tilsvarer en økning på 2,2 prosent for året under ett. Regjeringen foreslår også å øke egenandelstaket med 125 kroner til 3 165 kroner." Regjeringen varsler at de totalt skal kutte 6,4 millioner tonn CO2 mer enn forrige plan. Dette inkluderer 1,8 millioner tonn CO2 fra landbruket, men 1,4 millioner av dette er et tiltak for mindre promp og rap. Det betyr at en fjerdedel av utslippskuttet er fra dyrenes verden. De fortsetter å vise at de ikke tar Norge sin sikkerhet på alvor med komiske "økninger" til Forsvaret, tross for at de hevder det er justert for inflasjon, så tar de ikke med i betraktning at det har vært en enorm økning i pris på krigsmateriell spesifikt, vi snakker om økninger på 30-50% på flere områder. 16 2
NakenPanda Skrevet 6. oktober 2023 #3 Skrevet 6. oktober 2023 (endret) Er ikke så lett å gi skatteelette til folk som knapt nok betaler skatt. Strengt tatt får jo folk på trygd/pensjon og sykepenger alt fra stat og kommune så....... Endret 6. oktober 2023 av NakenPanda 16 6
*blueberry* Skrevet 6. oktober 2023 #4 Skrevet 6. oktober 2023 NakenPanda skrev (17 minutter siden): Er ikke så lett å gi skatteelette til folk som knapt nok betaler skatt. Strengt tatt får jo folk på trygd/pensjon og sykepenger alt fra stat og kommune så....... For å hjelpe de på trygd/ pensjon og lignende stønader må det andre virkemidler til enn skattelette. Skattelette er best for de som skatter mye. 13
Concert Skrevet 6. oktober 2023 #5 Skrevet 6. oktober 2023 Når man ser alle milliardene som strøs rundt utenfor Norge så er det sjokkerende...er jo der psykopatene(politikerne) skal sole seg i glansen. Så hvor kommer alle disse milliardene fra? Klimapakker, bistand til andre land...etc. 14 7
Brunello Skrevet 6. oktober 2023 #6 Skrevet 6. oktober 2023 MAGEROST skrev (32 minutter siden): Mange gullkorn i dette budsjettet fra en totalt ubrukelig regjering, men her er to av mine favoritter (hittil) "Regjeringen foreslår å øke egenandelene med 4,35 prosent for lege-, psykolog- og fysioterapitjenester, poliklinikk, lab/røntgen, opphold ved opptreningsinstitusjoner, behandlingsreiser til utlandet, og pasientreiser. Regjeringen foreslår å øke egenandelen for pasientreiser og opphold ved opptreningsinstitusjoner og behandlingsreiser til utlandet fra 1. januar 2024. De øvrige egenandeler er foreslått økt fra 1. juli. Dette tilsvarer en økning på 2,2 prosent for året under ett. Regjeringen foreslår også å øke egenandelstaket med 125 kroner til 3 165 kroner." Regjeringen varsler at de totalt skal kutte 6,4 millioner tonn CO2 mer enn forrige plan. Dette inkluderer 1,8 millioner tonn CO2 fra landbruket, men 1,4 millioner av dette er et tiltak for mindre promp og rap. Det betyr at en fjerdedel av utslippskuttet er fra dyrenes verden. De fortsetter å vise at de ikke tar Norge sin sikkerhet på alvor med komiske "økninger" til Forsvaret, tross for at de hevder det er justert for inflasjon, så tar de ikke med i betraktning at det har vært en enorm økning i pris på krigsmateriell spesifikt, vi snakker om økninger på 30-50% på flere områder. Jeg synes det er helt greit at egenandelen økes. De fleste har råd til det. Og de som bruker slike tjenester mye betaler veldig lite totalt sett. Samtidig må de som mener de får for lite fra den sittende regjering tenke at de ikke fikk mer fra den forrige. Tror dere virkelig at en borgerlig regjering vil prioritere andre grupper enn de har gjort tidligere? 6 3
PITTY Skrevet 6. oktober 2023 #7 Skrevet 6. oktober 2023 Concert skrev (6 minutter siden): Når man ser alle milliardene som strøs rundt utenfor Norge så er det sjokkerende...er jo der psykopatene(politikerne) skal sole seg i glansen. Så hvor kommer alle disse milliardene fra? Klimapakker, bistand til andre land...etc. Ja, helt enig. Givergleden går dit politikerene kan bli sett. Gjerne utenlands. 8 7
Topsi Skrevet 6. oktober 2023 #8 Skrevet 6. oktober 2023 Totalt så går jeg ca 500kr i pluss, fagforeningsfradraget øker med 300kr, og jeg får kanskje 400kr mindre i skatt. På den andre siden øker innslaget for strømstøtte med 3 øre. Og egenandelene med 125kr. Jeg tenker den skattelette hadde jeg klart meg uten, så kunne de unnlatt å øke egenandelen som stort sett kun rammer svake grupper. Lett å tenke at litt over 3000 fordelt på et år ikke er så mye, men det er mye for de som har minst og skal betale det på 3 mnd 8
*blueberry* Skrevet 6. oktober 2023 #9 Skrevet 6. oktober 2023 Brunello skrev (39 minutter siden): Jeg synes det er helt greit at egenandelen økes. De fleste har råd til det. Og de som bruker slike tjenester mye betaler veldig lite totalt sett. Samtidig må de som mener de får for lite fra den sittende regjering tenke at de ikke fikk mer fra den forrige. Tror dere virkelig at en borgerlig regjering vil prioritere andre grupper enn de har gjort tidligere? For så vidt enig i at det er greit at egenandelen øker. De fleste kronisk syke når frikortgrensa uansett. Den grensa kunne de heller latt stå på stedet hvil. Selvfølgelig hadde det ikke vært bedre med borgerlig regjering.
Ost Skrevet 6. oktober 2023 #10 Skrevet 6. oktober 2023 Synes budsjettet er like middelmådig som de andre statsbudsjettene vi har sett det siste tiåret, egentlig. Må innrømme at jeg flirte litt da jeg så at elbiler vil betale mer enn fossilbiler i trafikkforsikringsavgift. 7
Callisto83 Skrevet 6. oktober 2023 #11 Skrevet 6. oktober 2023 Bumbelbee skrev (3 timer siden): Man får noen hundrelapper i skattelette, men er man enslig og på minstesats må man fremdeles hoppe over måltider. Dere som følger med på statsbudsjettet i dag: Hva synes dere? E24 skriver at de som tjener mindre enn 800 000,- i året, skal få fra 200 til 600 kroner mindre inntektsskatt i året. Nå er det vanlige folks tur... 10
likestilling Skrevet 6. oktober 2023 #12 Skrevet 6. oktober 2023 Callisto83 skrev (11 minutter siden): E24 skriver at de som tjener mindre enn 800 000,- i året, skal få fra 200 til 600 kroner mindre inntektsskatt i året. Nå er det vanlige folks tur... Haha, ja, det er alltid like morsomt når folk stemmer AP, og tror at de tenker på annet enn hvordan de skal sikre seg topposisjoner i Brussel og EU og byråkrati med slott når de går av.... "Nå er det vanlige folks tur" 😅 Skulle gjerne sagt at det var skuffende greier, men det er helt i tråd med forventningene. Ikke at det hadde vært noe særlig bedre med Høyre, men de er i alle fall ærlige om hva de driver med... 3 6
Gjest Bumbelbee Skrevet 6. oktober 2023 #13 Skrevet 6. oktober 2023 Det er liksom bare pest eller kolera å velge mellom når det gjelder partier og diverse inhabile politikere. Jeg har sett litt på Industri- og næringspartiet og de virker ganske fornuftige på mange måter unntatt Norge ut av EØS. Blir det ikke da som Brexit i England og uante økonomiske konsekvenser? Mimir i Rødt har i dag et sabla godt innlegg om statsbudsjettet: «Vedum lar trygda folk i stikken, og så pisser ham på dem etterpå…». Ellers blir det vel forhandlinger med SV så noen mikroskopiske justeringer blir det vel.
tussi84 Skrevet 6. oktober 2023 #14 Skrevet 6. oktober 2023 Callisto83 skrev (40 minutter siden): E24 skriver at de som tjener mindre enn 800 000,- i året, skal få fra 200 til 600 kroner mindre inntektsskatt i året. Nå er det vanlige folks tur... Feil. Hjelper ikke å gi skattelette på 200-600 kr mindre i året, når utgiftene på alt annet øker. Blir dyrere uansett, selv med de få hundre man skulle få i skattelette. Gi meg heller et år hvor skattene reduseres med en 500-1000 kr per mnd, og hvor utgifter ikke økes samtidig. Da får man kanskje sett noe til pengene.. 6
Topsi Skrevet 6. oktober 2023 #15 Skrevet 6. oktober 2023 (endret) tussi84 skrev (3 minutter siden): Feil. Hjelper ikke å gi skattelette på 200-600 kr mindre i året, når utgiftene på alt annet øker. Blir dyrere uansett, selv med de få hundre man skulle få i skattelette. Gi meg heller et år hvor skattene reduseres med en 500-1000 kr per mnd, og hvor utgifter ikke økes samtidig. Da får man kanskje sett noe til pengene.. Ja, de 40kr jeg sparer i mnd går vel ene og alene til økning i mndkort på bussen. Men nå er ikke jeg fattig da Endret 6. oktober 2023 av Topsi
NakenPanda Skrevet 6. oktober 2023 #16 Skrevet 6. oktober 2023 tussi84 skrev (35 minutter siden): Feil. Hjelper ikke å gi skattelette på 200-600 kr mindre i året, når utgiftene på alt annet øker. Blir dyrere uansett, selv med de få hundre man skulle få i skattelette. Gi meg heller et år hvor skattene reduseres med en 500-1000 kr per mnd, og hvor utgifter ikke økes samtidig. Da får man kanskje sett noe til pengene.. Nå gikk alle satser og lønner opp med rundt 5% på toppen så strengt tatt har alle allerede fårr 800-1200 + mer i måneden selv etter skatt 1
NakenPanda Skrevet 6. oktober 2023 #17 Skrevet 6. oktober 2023 *blueberry* skrev (3 timer siden): For å hjelpe de på trygd/ pensjon og lignende stønader må det andre virkemidler til enn skattelette. Skattelette er best for de som skatter mye. Siden vi ikke planlegger å bli en stat som består av folk som får, men også noe for folk som bidrar i tillegg til olja, så vil aldri trygd/pensjon bli prioritert. Jeg mener alle født etter 1963 er jo allerede desimert på folketrygden så, det er jo den nye normalen og uansett hvem som styrer vil det ikke forandre seg 3
Topsi Skrevet 6. oktober 2023 #18 Skrevet 6. oktober 2023 NakenPanda skrev (5 minutter siden): Nå gikk alle satser og lønner opp med rundt 5% på toppen så strengt tatt har alle allerede fårr 800-1200 + mer i måneden selv etter skatt Det er ikke noe myndighetene har gitt oss. Og er allerede spist opp av inflasjonen 2 1
Bibbi_ Skrevet 6. oktober 2023 #19 Skrevet 6. oktober 2023 (endret) Brunello skrev (3 timer siden): Jeg synes det er helt greit at egenandelen økes. De fleste har råd til det. Og de som bruker slike tjenester mye betaler veldig lite totalt sett. Samtidig må de som mener de får for lite fra den sittende regjering tenke at de ikke fikk mer fra den forrige. Tror dere virkelig at en borgerlig regjering vil prioritere andre grupper enn de har gjort tidligere? Kan du forklare hva du mener med den setningen der? Endret 6. oktober 2023 av Bibbi_ 3 2
NakenPanda Skrevet 6. oktober 2023 #20 Skrevet 6. oktober 2023 Topsi skrev (1 minutt siden): Det er ikke noe myndighetene har gitt oss. Og er allerede spist opp av inflasjonen Jo men det er jo inflasjonen som er disse "økte utgiftene" så strengt tatt har det ikke blitt mindre heller
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå