Gå til innhold

Koppkake


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Det finnes sikkert utallige oppskrifter på koppkaker - navnet betyr jo bare at man bruker en kopp til å måle opp, istedet for desilitermål.

Men er det noen som har en oppskrift som kan minne om denne, som jeg husker fra min barndom:

Det var en lys kake, ikke sjokeladekake. Og den var luftig, og jeg tror det var perlesukker og muligens kanel på toppen. Man stekte den i en langpanne. Den inneholdt egg, mel og sukker, og sikkert smør (?) og melk. Jeg tror ikke det var noen krydder eler smakstilsetninger i den. Dret var ganske enkelt en "generell kake". Og man brukte altså en kopp til å måle opp de forskjellige ingrediensene.

Noen som har oppskrift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er den oppskriften jeg har. Du kan selvsagt sløyfe kanel og rosiner om du vil ha den helt enkel.

Koppkake

1 kopp myk margarin

2 kopper sukker

2 egg

4 kopper mel

1 ts kanel

½ kopp rosiner

2 ts bakepulver

Visp smør og sukker lett og luftig. Visp inn eggene, ett om gangen. Rør inn det tørre, og rosiner til slutt. Hell i en smurt liten langpanne og stek ved 200 grader i 30-45 minutter.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bør vel doble den hvis jeg skal bruke vanlig langpanne?

Ja, men pass på steketiden, den blir jo ikke fordoblet selv om du bruker en større oppskrift i en større form. Sannsynligvis vil den neppe trenge mer enn 10-15 minutter ekstra, så følg med og skriv gjerne ned steketiden for en stor langpanne så husker du det til neste gang. :)

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...