Gå til innhold

Eksembarn, tips til hyggeligere smøring?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er ikke interessert i noen diskusjon om hvorvidt kokosolje kan behandle grad 4 eksem, om kortison gjør mer skade enn nytte eller at carbamid på sår barnehud er ekstremt vondt.

Vi får god oppfølging fra eksemteamet på sykehuset, så vi tester ulike fuktighetskremer, kortisonsalver og bad i samråd med dem. Vi har gode planer, men nå må vi også klare å gjennomføre de neste to månedene. Helst uten at barnet stikker av ved synet av en metaltube.

Anonymkode: 27fba...d72

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sittende på en håndduk på gulvet foran tven og nrk super funker bra her, under og etter smøring. 

Anonymkode: 2e9dc...3c6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

To ulike smøreplaner på ulike deler av kroppen, fordi det er mulig å ha to ulike typer eksem samtidig.🤯 De er heldigvis detaljerte, men de har delvis forskjellige kremer og forskjellig nedtrapping.

Vi skulle gjerne smurt i stua, men det blir for trekkfullt der. Etterisolering og nye vinder er dyrt, og med denne renta kan vi ikke låne opp mer på huset😓

Det har sikkert med ulike måter å sette opp smøreplaner på på ulike sykehus - vi har tre forskjellige soner på kroppen med ulike kremer og tre nivåer nedtrapping, men alt står i samme plan. Så sikkert bare lokale forskjeller i oppsett. 

Hvis stua ikke går, og iPad på badet forstyrrer kveldsrutine for søsken, så ville jeg rett og slett flyttet smøretiden fram til før søskenet skal på badet. Da får dere badet som smørestue alene og kan bruke alle hjelpemidler. 

Anonymkode: 73da3...77b

Skrevet

Mitt råd er å ikke smøre rett før barnet skal sove. Jeg har selv en sønn på 10 år med alvorlig eksem og han sier at det verste som fins er å smøre før legging - da blir han varm, klam og mer kløete. Vi smører litt etter middagstid. Anbefaler miniderm istedet for canoderm. 

Vi har og brukt mye kaliumpermanganat-bad og  wet-wraping når han har vært på det verste og det funket fantastisk, må gjøres før legging og må ikke bruke canoderm under wrapingen. 

Klem til dere, eksem er pyton. 

Anonymkode: 5b6ba...310

• Nyttig 1
Skrevet

Kjære trådstarter,

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. 

Med vennlig hilsen,

Christina82, mod

Skrevet

Får dere hjelpestønad? Vi  hadde også eksembarn, og det er masse jobb og utgifter med å holde eksemet i sjakk. Vi fikk faktisk økonomisk støtte til det, tror det var hjelpestønad. Så hvis dere ikke får det, er det verdt å sjekke ut om det er en mulighet. 

Ellers tenker jeg at alle triks må være lov for å få smøringen til å bli mest mulig hyggelig. I tillegg til alle gode råd du har fått, så testa vi ut ulike tidspunkt for smøring og vi brukte mat som belønning/aktivisering. Barn forandrer seg så fort, og det som fungerer en stund fungerer plutselig ikke når de blir større, så det er bare å gjøre så godt en kan og teste ut ulike løsninger. 

Anonymkode: 42bcb...728

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.10.2023 den 11.51):

Mitt råd er å ikke smøre rett før barnet skal sove. Jeg har selv en sønn på 10 år med alvorlig eksem og han sier at det verste som fins er å smøre før legging - da blir han varm, klam og mer kløete. Vi smører litt etter middagstid.

Dette er mitt tips også. Jeg er voksen og klarer ikke smøre rett før sengetid, for da bare svetter jeg hele natten. Jeg blir kjempeklam av krem, men det går greit på dagtid/kveldstid, men ikke når jeg skal sove. 
Jeg smører når jeg kommer hjem fra jobb. Så tar jeg på eget daffetøy. Når jeg skal legge meg bytter jeg til pysj. Daffetøyet blir fullt av krem og må vaske etter hver bruk. Tøy som er fullt av krem blir klamt og svett. Samme med sengetøy. 

Anonymkode: d5fc7...4b7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.10.2023 den 11.51):

Mitt råd er å ikke smøre rett før barnet skal sove. Jeg har selv en sønn på 10 år med alvorlig eksem og han sier at det verste som fins er å smøre før legging - da blir han varm, klam og mer kløete. Vi smører litt etter middagstid. Anbefaler miniderm istedet for canoderm. 

Vi har og brukt mye kaliumpermanganat-bad og  wet-wraping når han har vært på det verste og det funket fantastisk, må gjøres før legging og må ikke bruke canoderm under wrapingen. 

Klem til dere, eksem er pyton. 

Anonymkode: 5b6ba...310

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er mitt tips også. Jeg er voksen og klarer ikke smøre rett før sengetid, for da bare svetter jeg hele natten. Jeg blir kjempeklam av krem, men det går greit på dagtid/kveldstid, men ikke når jeg skal sove. 
Jeg smører når jeg kommer hjem fra jobb. Så tar jeg på eget daffetøy. Når jeg skal legge meg bytter jeg til pysj. Daffetøyet blir fullt av krem og må vaske etter hver bruk. Tøy som er fullt av krem blir klamt og svett. Samme med sengetøy. 

Anonymkode: d5fc7...4b7

Takk for innspill, dette var jeg ikke klar over. Jeg foretrakk å smøres før legging, for å ikke ødelegge leketiden med klissete og sviende hender. Mine foreldre brukte desverre noe som kjentes ut som canoderm.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...