Gå til innhold

Sykemeldt og aktivitetsplikt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært sykemeldt i 8 uker og har nå fått brev fra Nav om aktivitetsplikt. Men jeg forstår ikke helt hva de vil at jeg skal gjøre. Jeg er utbrent pga langvarig stress på jobb, og kan ikke helt se for meg at de kan/vil tilrettelegge. 
Hva må jeg gjøre for i imøtekomme Navs krav?

Anonymkode: 612d8...1cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har vært sykemeldt i 8 uker og har nå fått brev fra Nav om aktivitetsplikt. Men jeg forstår ikke helt hva de vil at jeg skal gjøre. Jeg er utbrent pga langvarig stress på jobb, og kan ikke helt se for meg at de kan/vil tilrettelegge. 

Det er bare rutine fra Nav. Jeg fikk også det. Jeg er ikke i stand til å jobbe noe, pga utbrenthet, det har jo legen skrevet i sykmeldingen. 

Anonymkode: 277c6...383

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det du klarer er det korte svaret. 

jeg var sykemeldt i 8  måneder pga ptsd. Legen skrev til nav at jeg ikke var i stand til å være i aktivitet utover å gå i behandling. Jeg hørte kun fra nav 1 gang i de 8 månedene. Er nå tilbake i 100%. 

Aktivitetsplikt kan være enkle ting som telefonkontakt med leder. Gå innom for å ta en kaffe, prate med kolleger. Gå i behandling. Osv. jeg ville tatt en prat med legen din og sett på hva du kan klare.

Anonymkode: 2cd95...98a

• Liker 5
Skrevet

Takk for svar. Jeg ble stresset da jeg fikk brevet fra Nav! Arbeidsgiver har ikke tatt kontakt, men jeg tok kontakt med dem for å holde dem informert. Så det dere sier, er at jeg ikke trenger å gjøre noe mer? Legen mener at det er altfor tidlig å jobbe igjen, jeg er langt fra frisk. Men går til behandling for å bli bedre.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for svar. Jeg ble stresset da jeg fikk brevet fra Nav! Arbeidsgiver har ikke tatt kontakt, men jeg tok kontakt med dem for å holde dem informert. Så det dere sier, er at jeg ikke trenger å gjøre noe mer? Legen mener at det er altfor tidlig å jobbe igjen, jeg er langt fra frisk. Men går til behandling for å bli bedre.

Jeg ble også først stresset, men det er som de andre skriver her. Er også sykmeldt pga stress/utbrent...lederen har ennå ikke laget oppfølgingsplan, men jeg har mint han på det.

Anonymkode: 277c6...383

• Liker 2
Skrevet

Behandling er aktivitet 😊 poenget er bare at man ikke kan være sykmeldt og så «ikke gjøre noe med det» (som er årsaken til fraværet).

Det legen din og du kommer frem til at du skal gjøre for å bli bedre, det er all aktivitet NAV krever. 

Anonymkode: fa03f...182

• Liker 3
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg hadde en kollega som var sykemeldt for PTSD, "aktivtetsplikten" var å være på kontoret 2 timer om dagen og drikke kaffe/skravle med andre ansatte. Både NAV og legen mente at isolasjon gjorde alt verre. Etter noen måneder kom kollegaen tilbake og jobbet deltid i noen år, før vedkommende byttet arbeidsplass og nå jobber 80% der. 

Anonymkode: 925f8...c9b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må si ifra til nav hva du gjør som aktivitet, eller be legen sende dem beskjed om hva du har kapasitet til. 

Anonymkode: 2cd95...98a

Skrevet

Du må få legen til å skrive legeerklæring ang hva du kan og hva du gjør av aktivitet. 

Anonymkode: 38179...843

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at legen måtte begrunne hvorfor ikke kan jobbe (og hva man gjør med saken), og å levere oppfølgingsplan fra jobb. (Der står det også at ikke noe kan tilrettelegges for arbeid slik er er nå)

Anonymkode: 9fcee...761

Skrevet

At du har jevnlig kontakt med legen og følger rådene er behandling, og er aktivitet.

Anonymkode: 6c49b...689

• Liker 2
Skrevet

alvorlig talt, må man ha kaffe med lederen hvis man har kreft også?? 

Anonymkode: 97e86...050

Skrevet

Jeg måtte gå i behandling, som jeg jo uansett gjorde. Ingen tvang om noe annet. Men de spurte på hvert møte om noe var endret, og var veldig "på" at jeg skulle heletiden forsøke mer, selvfølgelig.

Anonymkode: 7a26b...28e

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

For noen kan det være positivt å ikke isolere seg. 

Anonymkode: 7c6bb...594

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har kreft, og stikker innom jobb i ny og ne til lunsj. For meg er det rett.

Anonymkode: 7f2b8...783

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg er leder for en ansatt som hadde kreft for noen år siden. Samme brev kom fra NAV; aktivitetsplikt etter åtte uker, selv om NAV ser diagnosen på sykemeldingen som sendes inn. Jeg hadde sporadisk telefonisk kontakt med min syke ansatte, jeg ringte også NAV og forklarte at vedkommende var innlagt på sykehus i mange uker framover med cellegift+stråling. Det ble ikke nødvendig med mer dokumentasjon enn det 

I andre tilfeller lager vi en oppfølgingsplan, der man kan feks skrive at det foreløpig ikke er mulig med jobb, men at div behandlinger gjennomføres. 

Anonymkode: 00dbc...d87

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Aktiviteten er jo en mulig ting som legen og sykemeldte kommer frem til, er vedkommende kreftsyk og under behandling så oppgir en jo bare behandling som aktivitet. 

Brev om aktivitet er jo bare sendt ut som standard til absolutt alle som har vært sykemeldt i x uker. Jeg fikk også brev om aktivitetsplan etter en operasjon, svarte bare at jeg var pålagt x antall uker mer i hvile før jeg skulle tilbake i jobb igjen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

NAV er firkantet. Det er ingen særbehandling for kreftrammede nei. Snakker av egen erfaring. Jeg måtte f.eks møte med dem da jeg var ferdig med kreftbehandlingen og satt der uten hår, kjempeutslitt, mens tårene trillet. Måtte sitte og forklare hva jeg hadde gjennomgått. Som om ikke legens uttalelse var å stole på. Skal sies at de ansatte jeg har snakket med har vært supre, det er systemet som er dårlig.

Anonymkode: a5cc1...98e

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis du tror du blir bedre av ikke å gjøre noe,så heter din sykdom "latskap"......langvarig stress er en nymotens diagnose som late folk misbruker!!

Anonymkode: 0c235...b23

Skrevet

Legen min skreiv til Nav at jeg var for syk til å delta på slikt møte. Jeg lå hjemme med mild ME

Anonymkode: 9d424...e3c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...