cosmo Skrevet 24. januar 2006 #1 Skrevet 24. januar 2006 Hei! Skal på jobbinterju om noen dager, og ble fortalt at de ville ta en PATA(eller PATI)-test(en slags personlighetstest før intervjuet for å ha noe ha ta utgangspunkt i på intervjuet) Noen som kan fortelle litt mer om dette? Eller husker mer konkrete spørsmål, så jeg har sjangs til å forberede meg litt..
Skravla Skrevet 24. januar 2006 #2 Skrevet 24. januar 2006 Vet ikke noe om denne spesielle testen, men her står det litt om slike tester generelt. http://www.stepstone.no/content/NO/NO/care...hedtstester.htm http://www.dinside.no/php/art.php?id=7708
Cathie Skrevet 24. januar 2006 #3 Skrevet 24. januar 2006 Jeg tror dette er en test hvor det stilles samme spørsmål i mange forskjellige varianter. Så jeg tror beste forberedelsen du kan gjøre er å tenke nøye på hvilke mål du har o.s.v. for disse testene er ganske snedige. Jeg ville svart så godt og ærlig som jeg kunne, for hvis du svarer forskjellige ting på samme spørsmål (som høres forskjellig ut) så tror jeg ikke det er så positivt.
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2006 #4 Skrevet 24. januar 2006 jeg har tatt en personlighetstest i forbindelse med et jobbintervju. Jeg husker ikke hva testen heter da. Det de målte var slikt som -utatvendt/innadvendt -emosjonell, lar seg rive med av følelser, stress osv eller stabil følelsesmessig -omgjengelighet/sosial -ønsker å ta risiko/trygghet -samvittighetsfull, grundig, detaljorientert eller opptatt av helheten, ha flere baller i lufta samtidig hele poenget ved utfylling av testen er at man skal krysse av intuitivt slik du får servert spørsmålet. Ikke tenke så mye rundt svaralternativene. Så det Cathie sier om konsistens mellom svaralternativene er ikke riktig med tanke på den testen jeg fylte ut. De tilsynelatende like svaralternativene er der slik jeg har forstått for å skille nyanser. dessuten for å sjekke om svaret ble valgt fordi man ikke fant noe bedre å krysse av eller fordi man virkelig mener det. jeg synes i utgangspunktet slike tester ikke er noe særlig, siden det er veldig vanskelig å måle slikt kun ved tester. Jeg fikk noen rare resultater på noen av parameterne på testen som ikke stemmer med hvordan jeg er. Men det som var veldig positivt med testen var at vi brukte den som utgangspunkt når vi snakket sammen på intervjuet. Jeg fikk da muligheten til å rette opp de rare resultatene av testen og også bekrefte de resultatene som var riktige. Jeg slapp dette standardspm "fortell om deg selv", hvor det forventes at man skal holde et lite foredrag om seg selv. I stedet hadde vi en løs og uformell samtale rundt testen. Egenskapene testen skal måle er jo i utgangspunktet veldig interessante for arbeidsgiver, så bare det å få søkeren til å snakke litt om seg selv i slike situasjoner er interessant.
Gjest allium Skrevet 25. januar 2006 #5 Skrevet 25. januar 2006 Mener du kanskje Papi test? Det nytter ikke å "lure" en sånn test, og hvorfor vil du det forresten? Her gis det ikke karakterer, man prøver å finne ut hvilken type person du er, og du vil vel ikke ha en jobb du fikk fordi du fikk intervjuerne til å tro at du er en helt annen? Meningen er å finne den som passer i jobben. Lurer du testen, kan du få jobben uten å passe i den. Dessuten er det som sagt uhyre vanskelig å lure den. Papi testen består av en rekke utsagn du skal vurder mot hverandre, og si hvilket som stemmer best på deg. Hvert utsagn kan opptre flere ganger, gjerne i litt forskjellig språkdrakt. Man forsøker altså å kartlegge hvem du er. Det lages ingen skala for mer eller mindre verd. Egentlig syntes jeg det var ganske interessant å granske resultatet sammen med intervjuerne. Ja, for resultatet brukes som utgangspunkt for nok et intervju.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå