AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #1 Skrevet 4. oktober 2023 Vi får den gratis på jobb. Har kun tatt den én gang tidligere, som gravid, ettersom nyfødt også ville være beskyttet i seks måneder, og fødselen var midt i sesongen. Jeg kan ikke huske å noen gang ha hatt influensa, i hvert fall ikke i voksen alder, og er heller ikke i noen risikogrupper. Vet at tidligere mangel på sykdom ikke har noe å si for eventuelle fremtidige sykdommer. Tenker at det kan være "kjekt å ha", men samtidig ser jeg ikke helt behovet, sånn egentlig? Eller burde jeg bare ta den uansett, for å være sikker? Dette gjelder vanlig influensavaksine, koronavaksiner er selvfølgelig tatt. Anonymkode: f5ed1...c7e
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #2 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi får den gratis på jobb. Har kun tatt den én gang tidligere, som gravid, ettersom nyfødt også ville være beskyttet i seks måneder, og fødselen var midt i sesongen. Jeg kan ikke huske å noen gang ha hatt influensa, i hvert fall ikke i voksen alder, og er heller ikke i noen risikogrupper. Vet at tidligere mangel på sykdom ikke har noe å si for eventuelle fremtidige sykdommer. Tenker at det kan være "kjekt å ha", men samtidig ser jeg ikke helt behovet, sånn egentlig? Eller burde jeg bare ta den uansett, for å være sikker? Dette gjelder vanlig influensavaksine, koronavaksiner er selvfølgelig tatt. Anonymkode: f5ed1...c7e Her vil du få mange ulike svar, så du må nok gjøre en vurdering selv😊 Jeg hadde ikke tatt den vaksinen, ser ikke poenget når man er frisk og rask. Du tåler en influensarunde, hvis det skulle skje at du blir smittet. Kanskje får du influensa selv om vaksinen er tatt. Men dette er mine tanker, jeg har hverken tatt influensavaksine eller koronavaksine, selv om jeg går på immundempende medisiner😊 Anonymkode: e206b...ae8 4 1
enkefru Skrevet 4. oktober 2023 #3 Skrevet 4. oktober 2023 Nettopp fordi du antagelig ikke har hatt det tidligere, bør du ta. Det treffer MYE hardere når man ikke har hatt det tidligere (stort sett) 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #4 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi får den gratis på jobb. Har kun tatt den én gang tidligere, som gravid, ettersom nyfødt også ville være beskyttet i seks måneder, og fødselen var midt i sesongen. Jeg kan ikke huske å noen gang ha hatt influensa, i hvert fall ikke i voksen alder, og er heller ikke i noen risikogrupper. Vet at tidligere mangel på sykdom ikke har noe å si for eventuelle fremtidige sykdommer. Tenker at det kan være "kjekt å ha", men samtidig ser jeg ikke helt behovet, sånn egentlig? Eller burde jeg bare ta den uansett, for å være sikker? Dette gjelder vanlig influensavaksine, koronavaksiner er selvfølgelig tatt. Anonymkode: f5ed1...c7e Akkurat når det kommer til influensa vaksinen har den svært få bivirkninger og svært sjeldent alvorlige (til forskjell fra corona vaksinen). Den hindrer også smitte og at man smittet videre (om du jobber med sårbare pasienter o.l). Coronavaksinen skal kun redusere risiko for alvorlig sykdomsforløp hos deg selv. Så ville ihvertfall ikke ha sammenlignet disse. Du må nesten kjenne på det selv. Anonymkode: 863d6...00a 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #5 Skrevet 4. oktober 2023 Du kan være bærer av viruset selv om du ikke blir syk selv. Anbefaler å ta vaksinen Anonymkode: 73e0d...ae6 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #6 Skrevet 4. oktober 2023 Fjugur skrev (1 time siden): Nettopp fordi du antagelig ikke har hatt det tidligere, bør du ta. Det treffer MYE hardere når man ikke har hatt det tidligere (stort sett) Jeg har aldri vært syk og så forkjølet som jeg har vært siden jeg tok den i fjor.. Men jeg aner jo ikke om/hvordan jeg hadde vært uten 🤪 Anonymkode: d513e...ff2 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #7 Skrevet 4. oktober 2023 Jeg har hatt influensa to ganger. Det var helt føkkings jævlig begge ganger og tok oppimot tre uker å føle seg helt frisk. Så jeg tar influensavaksine hvert år for å minimere sjansen for gjentakelse. Sjansen er liten, sjansen for problematiske bivirkninger av vaksine mye mindre. Ser ingen grunn til ikke å ta den. Anonymkode: d1b5f...3a5 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #8 Skrevet 4. oktober 2023 Jeg har begynt å ta den vaksinen da engang var vi begge vokste i familien så pass syke/dårlige at vi slett med å levere ungen i barnehagen, og han var jo ikke syk. 😭 Etter det begynte jeg å ta vaksinen. Men ikke samboeren min, han ventet helt til 2-3 år senere, da både han og ungen fikk influensa, og gjett hvem av de som ble sykest. Jeg ble også smittet av de, men fikk nesten ikke symptomer, bittelitt vondt i halsen, fordi jeg var vaksinert. Etter at samboeren min så dette, begynte han også å vaksinere seg. Du som ung og frisk person, trenger ikke vaksinen for å overleve. Men du kan trenge vaksinen, eller ihvertfall en voksen i familien, slik at dere har noen å ta vare på barn i de dagene de voksne er syke. Anonymkode: 221bd...8ed 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #9 Skrevet 4. oktober 2023 Jeg har vel hatt influensa 1-2 ganger tidligere. Valgte å ta influensavaksine i fjor på toppen av 3 vaksiner mot covid. Vel. 6 forkjølelse/influensa/testet negativt alle gangene for covid, i løpet av 12 måneder. Skal jeg ta influensavaksine igjen? Ja, fordi jeg får det gratis på jobb. Anonymkode: d3b09...ad8 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #10 Skrevet 4. oktober 2023 Jeg får den også gratis gjennom jobben og har bestilt time. Hadde influensa ifjor jul og den runden var lang og jævlig. Anonymkode: 5cfe9...a41 1
enkefru Skrevet 4. oktober 2023 #11 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg har aldri vært syk og så forkjølet som jeg har vært siden jeg tok den i fjor.. Men jeg aner jo ikke om/hvordan jeg hadde vært uten 🤪 Anonymkode: d513e...ff2 I fjor traff jo ikke vaksinen på den influensaen som (såvidt) kom, så det er neppe derfor 😅 1 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #12 Skrevet 4. oktober 2023 Med mindre du har andre sykdommer eller er gammel, takler kroppen din fint en runde influensa. Faktisk har den litt godt av det da du bygger naturlig immunitet. Jeg har aldri tatt influensavaksine, er heller aldri syk. Tok ingen koronavaksinen heller, og da jeg testet positivt for korona, hadde jeg null symptomer. Testet kun fordi en annen i familien hadde testet positivt. Anonymkode: 05f6b...965 4
Grüner Skrevet 4. oktober 2023 #13 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi får den gratis på jobb. Har kun tatt den én gang tidligere, som gravid, ettersom nyfødt også ville være beskyttet i seks måneder, og fødselen var midt i sesongen. Jeg kan ikke huske å noen gang ha hatt influensa, i hvert fall ikke i voksen alder, og er heller ikke i noen risikogrupper. Vet at tidligere mangel på sykdom ikke har noe å si for eventuelle fremtidige sykdommer. Tenker at det kan være "kjekt å ha", men samtidig ser jeg ikke helt behovet, sånn egentlig? Eller burde jeg bare ta den uansett, for å være sikker? Dette gjelder vanlig influensavaksine, koronavaksiner er selvfølgelig tatt. Anonymkode: f5ed1...c7e Eldre og folk med underliggende sykdommer har dårligere immunsystem enn andre og anbefales derfor å ta influensavaksine. Folk som jobber i helsevesenet anbefales også å ta influensavaksine både for å beskytte pasientene mot smitte, men også for å unngå høyt sykefravær på jobb. Siden du får gratis vaksine på jobb, antar jeg at det er ønskelig fra ledelsen at du tar vaksinen. 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #14 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi får den gratis på jobb. Har kun tatt den én gang tidligere, som gravid, ettersom nyfødt også ville være beskyttet i seks måneder, og fødselen var midt i sesongen. Jeg kan ikke huske å noen gang ha hatt influensa, i hvert fall ikke i voksen alder, og er heller ikke i noen risikogrupper. Vet at tidligere mangel på sykdom ikke har noe å si for eventuelle fremtidige sykdommer. Tenker at det kan være "kjekt å ha", men samtidig ser jeg ikke helt behovet, sånn egentlig? Eller burde jeg bare ta den uansett, for å være sikker? Dette gjelder vanlig influensavaksine, koronavaksiner er selvfølgelig tatt. Anonymkode: f5ed1...c7e Tenker det kommer veldig an på hvem du spør. Personlig ville jeg tatt influensa vaksinen, jeg har tatt den så lenge så jeg har fått tilbud om den til jobb. Men er ikke alltid jeg har sluppet unna influensaen. Anonymkode: 158c4...941
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #15 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har aldri vært syk og så forkjølet som jeg har vært siden jeg tok den i fjor.. Men jeg aner jo ikke om/hvordan jeg hadde vært uten 🤪 Anonymkode: d513e...ff2 Min mor sa det samme for noen år siden. Hun har omtrent aldri vært syk, men det ene året hun tok influensavaksinen, ble hun sykere enn noen gang. Hun havna t.o.m på legevakta for å få pustehjelp (dette var før korona, så det var en helt vanlig influsena). Hun har ikke ratt influsensavaksine siden, og har holdt seg frisk. Bank i bordet! Anonymkode: e206b...ae8 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #16 Skrevet 5. oktober 2023 Fjugur skrev (8 timer siden): I fjor traff jo ikke vaksinen på den influensaen som (såvidt) kom, så det er neppe derfor 😅 Er vel litt som coronavaksinen det da. Selv om vaksinen som ble tatt var beregnet på Alta, så ga den en boost (mente de) mot Omikron også😅 Anonymkode: 863d6...00a
Sammie Skrevet 5. oktober 2023 #17 Skrevet 5. oktober 2023 Jeg får den også gratis via jobb og skal ta den i år igjen. Jeg tar vaksinen for andres skyld og ikke egen. Jeg skal alltids stå i en runde influensa, men man kan være smittebærer uten symptomer og jeg ønsker ikke å smitte noen som kan bli alvorlig syk. Aldri fått bivirkninger annet enn en litt sår arm og kanskje en dag der jeg føler at jeg brygger på noe. 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #18 Skrevet 5. oktober 2023 Det er snakk om influensa,herregud folkens.Influensa er ikke noe stress. Anonymkode: f7bf2...33c 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2023 #19 Skrevet 5. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er snakk om influensa,herregud folkens.Influensa er ikke noe stress. Anonymkode: f7bf2...33c Neida, det dør ikke mange mennesker av influensa i Norge hvert år i det hele tatt... Gud forby man skulle prøve å hindre smittespredning. Anonymkode: 522bd...2ff 3
Majer Skrevet 5. oktober 2023 #20 Skrevet 5. oktober 2023 Nå mener man jo at alt fra ms til diabetes type 1 kan skyldes virus. Man vet og at influensa uten vaksine øker risikoen for demens. Det viser jo tydelig at et virusutbrudd kan gi senskader som ikke vises før flere år senere. Da er det ulogisk å la være å ta vaksine. Faktisk kan et effektivt immunforsvar øke risikoen for skade. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå