AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #1 Skrevet 4. oktober 2023 Men det er vegetar nuggets? Står siste dato var 2 oktober. Er det bare å kaste nå? Skjønner ikke hva som gjør de så lett bedervelige.. Anonymkode: d6828...3e2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #2 Skrevet 4. oktober 2023 Siste forbruksdag skal det mye til at jeg ikke overholder. Jeg vet at f.eks biff ofte er bedre etter datostemplingen, men at de bruker "siste forbruksdag" og ikke "best før", viser jo at de ikke vil garantere for at produktet er trygt å spise.. Anonymkode: 02743...d7b
Arkana Skrevet 4. oktober 2023 #3 Skrevet 4. oktober 2023 Åpne pakken og lukt, evt stek én og smak. Du finner fort ut om maten er bedervet. Jeg tviler sterkt på at to dager over datoen er et problem. Jeg kaster ikke automatisk mat som har passert datoen. Jeg håper, lukter og evt smaker på maten og det aller meste av mat er like god selv noen dager over dato (og en del mat kan vare lenge etter dato, som egg, rømme, melk osv).
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #4 Skrevet 4. oktober 2023 Arkana skrev (9 minutter siden): Åpne pakken og lukt, evt stek én og smak. Du finner fort ut om maten er bedervet. Jeg tviler sterkt på at to dager over datoen er et problem. Jeg kaster ikke automatisk mat som har passert datoen. Jeg håper, lukter og evt smaker på maten og det aller meste av mat er like god selv noen dager over dato (og en del mat kan vare lenge etter dato, som egg, rømme, melk osv). Pleier alltid følge med men stresset ikke så mye med det fordi det var vegetar. Vet ikke hvilke ingredienser som skulle bli lett dårlige. Men da forsøker jeg . Hadde det vært kylling hadde jeg nok kastet det. Anonymkode: d6828...3e2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #5 Skrevet 4. oktober 2023 9 minutter siden, Arkana said: Åpne pakken og lukt, evt stek én og smak. Du finner fort ut om maten er bedervet. Jeg tviler sterkt på at to dager over datoen er et problem. Jeg kaster ikke automatisk mat som har passert datoen. Jeg håper, lukter og evt smaker på maten og det aller meste av mat er like god selv noen dager over dato (og en del mat kan vare lenge etter dato, som egg, rømme, melk osv). Nja, ikke all mat kan man merke om er bedervet. Maten du oppgir som eksempler her, er mat som merkes "best før". Best før, angir bare at de ikke kan garantere for kvaliteten i maten (konsistensen kan endres noe, det samme kan smaken), men at det ikke er noe større risiko for farlig bakterievekst. Jeg fant en artikkel som forklarer dette med "siste forbruksdag" og listeria https://www.an.no/denne-maten-bor-du-ikke-spise-etter-utgatt-dato/s/5-4-959098: Anonymkode: 02743...d7b
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #6 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nja, ikke all mat kan man merke om er bedervet. Maten du oppgir som eksempler her, er mat som merkes "best før". Best før, angir bare at de ikke kan garantere for kvaliteten i maten (konsistensen kan endres noe, det samme kan smaken), men at det ikke er noe større risiko for farlig bakterievekst. Jeg fant en artikkel som forklarer dette med "siste forbruksdag" og listeria https://www.an.no/denne-maten-bor-du-ikke-spise-etter-utgatt-dato/s/5-4-959098: Anonymkode: 02743...d7b Så lenge man varmebehandler, er ikke listeria et problem. Så flere av varene over kan ofte spises over siste forbruksdag om man varmebehandler først. Og det ser og lukter greit. Jeg er ikke datohysterisk og kaster sjelden mat bare fordi datoen er passert. Men enkelte ting spiser jeg ikke før det evt er varmebehandlet. Har til gode å bli dårlig av noe. Anonymkode: 00aaf...c7f
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #7 Skrevet 4. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nja, ikke all mat kan man merke om er bedervet. Maten du oppgir som eksempler her, er mat som merkes "best før". Best før, angir bare at de ikke kan garantere for kvaliteten i maten (konsistensen kan endres noe, det samme kan smaken), men at det ikke er noe større risiko for farlig bakterievekst. Jeg fant en artikkel som forklarer dette med "siste forbruksdag" og listeria https://www.an.no/denne-maten-bor-du-ikke-spise-etter-utgatt-dato/s/5-4-959098: Anonymkode: 02743...d7b Høy temperatur er paradis for bakterier, men er temperaturen stabil lav i kjøleskapet, går det som regel greit; jeg har aldri hatt problemer med å spise "Siste forbruksdag"-produkter flere uker etter utløpsdato, også med kylling. Anonymkode: 63878...b0d
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #8 Skrevet 4. oktober 2023 SE, LUKT, SMAK........... # Sunn fornuft er tydeligvis ikke lenger tilstede i denne verden. Anonymkode: 0b3a2...5f0
Arkana Skrevet 4. oktober 2023 #9 Skrevet 4. oktober 2023 Jeg har til og med spist kyllingfilet som var nesten en uke etter siste forbruksdag, da hadde den ligget uåpnet i kjøleskap hele tiden. Synes det var for ille å kaste 1 kg kyllingfilet så jeg åpnet pakken og så at fileten hadde vanlig farge. Jeg luktet på den og kjente også på fileten (kylling får en litt slimete overflate når den er dårlig, noe denne ikke hadde). Så da bestemte jeg meg for å steke og spise. Den smakte som vanlig og hele familien spiste uten at vi ble dårlig. Jeg er helt enig i at man skal være forsiktig med rått kjøtt, og særlig kylling og svin, men at man også her med fordel kan sjekke maten først og ikke bare automatisk kaste fordi datoen er passert. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå