Gå til innhold

Pappa tvinger meg til samvær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pappa var utro mot mamma og har nå fått ny kjæreste og ny baby. Jeg syntes han er et rasshøl for hva han gjorde mot mamma, og ønsker ikke å ha noe med han å gjøre. De ble enige om å dele på meg, men jeg vil jo ikke treffe han, eller den stygge nye kjæresten hans. Kan de tvinge meg? Skal ikke jeg bli hørt på eller noe? Jeg er 16 år. 

Anonymkode: d174c...b9e

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan bestemme selv hvor du vil være. 
Fortell at du ønsker å bo med mor og hjelpe henne i hverdagen 🥰 Om far lager bråk om dette, så kontakter dere Familievernkontoret for råd og megling 

Anonymkode: 120ce...198

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Du har rett til å bestemme fra du er 12 år. Så du kan kutte han ut. Det gjorde jeg selv med min far da jeg ble 12 år, og har ikke angret en dag på det.

Anonymkode: 6302a...ed4

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet

Det skal legges stor vekt på barn 12+ sin mening. Hvordan du skal gå frem med det, hvis du ikke har mor på din side, vet jeg ikke.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Har du hatt en godt forhold til din far før dette skjedde? Jeg tenker at det er helt umulig for deg å sette deg inn i problemene som har vært mellom de voksne. Det er veldig positivt at faren din viser at han vil være sammen med deg, og jeg tror du kommer til å angre bittert når du blir voksen og skjønner at livet ikke er svart eller hvitt.

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Ingen kan tvinge deg til samvær. Jeg synes likevel du bør tenke mer framover. Hva slags kontakt tror du vil være relevant 10 år fra nå? Forhåpentligvis vil raseriet ditt gi seg litt. Samtidig kan det være mye i forholdet mellom dine foreldre du ikke vet noe om.

Jeg vil anbefale at du prøver å omgå din far av og til, velg gjerne nøytrale steder. 

Anonymkode: 20344...f39

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
Heisann12345 skrev (2 minutter siden):

Det skal legges stor vekt på barn 12+ sin mening. Hvordan du skal gå frem med det, hvis du ikke har mor på din side, vet jeg ikke.

Barnevern feks

Anonymkode: 6302a...ed4

Skrevet

Ikke hold kontakten om du ikke vil. Men et alternativ er jo å møte han på dagtid en lørdag eller søndag, men ikke overnatte? Altså begrense men ikke avslutte samvær?

Anonymkode: a2462...3f6

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Huff stakkars deg! Noen foreldre er dessverre veldig egoistiske og tenker kun på seg selv, og bryr seg ikke om at det går ut over familien. Min far var også utro mot mamma da jeg var 14. Jeg dro aldri på samvær der, kun besøk på dagtid av høflighet når det var bursdager osv. Vi har fortsatt ikke noe godt forhold i dag selv om jeg nå snart er 30 år. Jeg klarer bare ikke å tilgi han for å ha vært så slem mot mamma, hun ble virkelig knust av det han gjorde. 

Anonymkode: 4bcc7...fd3

• Liker 1
  • Hjerte 9
Skrevet

Jeg tror du vil komme til å angre på at du kutter ut faren din. Jeg forstår godt at du er sint på han, for utroskap er ikke ok. Men han er faren din og du har også fått et halvsøsken. Så min oppfordring er at du holder kontakt med far, for din egen del. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Pappa var utro mot mamma og har nå fått ny kjæreste og ny baby. Jeg syntes han er et rasshøl for hva han gjorde mot mamma, og ønsker ikke å ha noe med han å gjøre. De ble enige om å dele på meg, men jeg vil jo ikke treffe han, eller den stygge nye kjæresten hans. Kan de tvinge meg? Skal ikke jeg bli hørt på eller noe? Jeg er 16 år. 

Du bestemmer helt selv. Om du fysisk blir tvunget, dratt med, båret etc, kan du gjøre det som skal til for å komme deg løs.

Om saken hadde blitt tatt til retten, hadde dommen blitt det du selv ønsker. Si i fra til mora di at du ikke skal på samvær.

Henvis til barneloven. Disse to paragrafene er det du kommer under:

§ 31.Rett for barnet til å vere med på avgjerd

Etter kvart som barnet blir i stand til å danne seg eigne synspunkt på det saka dreiar seg om, skal foreldra høyre kva barnet har å seie før dei tek avgjerd om personlege forhold for barnet. Dei skal leggje vekt på det barnet meiner alt etter kor gammalt og modent barnet er. Det same gjeld for andre som barnet bur hos eller som har med barnet å gjere.

Eit barn som er fylt sju år, og yngre barn som er i stand til å danne seg eigne synspunkt, skal få informasjon og høve til å seie meininga si før det blir teke avgjerd om personlege forhold for barnet, mellom anna om foreldreansvaret, kvar barnet skal bu fast og samvær. Meininga til barnet skal bli vektlagt etter alder og modning. Når barnet er fylt 12 år, skal det leggjast stor vekt på kva barnet meiner.

§ 33.Barnet sin sjølvråderett

Foreldra skal gje barnet stendig større sjølvråderett med alderen og fram til det fyller 18 år.

Anonymkode: 5806f...f7f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ingen kan tvinge deg til samvær. Jeg synes likevel du bør tenke mer framover. Hva slags kontakt tror du vil være relevant 10 år fra nå? Forhåpentligvis vil raseriet ditt gi seg litt. Samtidig kan det være mye i forholdet mellom dine foreldre du ikke vet noe om.

Jeg vil anbefale at du prøver å omgå din far av og til, velg gjerne nøytrale steder. 

Ingen kontakt! Har aldri lyst til å treffe han igjen. Hvorfor skulle jeg det? 

• Liker 1
  • Hjerte 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Fordi du blir voksen og kan få andre perspektiver.

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Nei, du kan ikke tvinges.

Det er likevel slik at det veldig sort-hvite verdensbildet man har i tenårene, ofte endres med alderen. Det kan gi deg helt andre perspektiver på ting, også dine foreldres samliv og brudd. Det er for eksempel relativt sannsynlig at du kan komme til å angre på å ikke utvikle et søskenforhold med ditt søsken.

Artig nok gjør tenårenes sort-hvite verdensbilde det nesten umulig å tro at en selv kommer til å endre seg fundamentalt også, så det er egentlig ingen vits å si det til deg. Men du kan jo fundere litt på hvordan alle vi voksne ble så teite som vi sikkert er.

Anonymkode: 4b44b...69d

• Liker 12
  • Nyttig 6
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Vi alle gjør feil. Du fortjener en pappa. Det som foregår mellom han og moren din er ikke din sak. Det er alltid to sider av en sak og det er upassende at din mor snakker sånn om faren din og drar deg inn ting som ikke angår deg. "Voksenproblemer" skal vi ikke legge på barna våres. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Fordi han er faren din... Du skal forholde deg til hvordan han behandler deg. Behandler faren din deg bra og er glad i deg er det alt som betyr noe.

Hva du har hørt moren din eller andre si, eller hva som foregår mellom de to har du ingenting med. Det angår ikke deg og du må ta det som sies med en klype salt, det er mye følelser i en slik situasjon som får oss til å dramatisere og "smøre tjukt på".

Har du allerede glemt at faren din er FAREN DIN? Så lenge han ikke har misbrukt deg overreagerer du voldsomt. 

Du vil bli sjokkert over hvor mange som har vært utro en gang i sitt liv, de har blitt gode mennesker de også. Kan godt hende du er utro en dag. Selv hvor umulig du tror det er nå vet du aldri hvordan du vil reagerer i forskjellige situasjoner.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Du og faren din, er i en annen relasjon enn han og eksdamen hans.

Dette er du for ung til å forstå. Angrer på at jeg tok en gang  tok lignende avgjørelser som deg, i ca. samme alder.

Anonymkode: 5e61e...09b

• Liker 4
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ingen kan tvinge deg. Min datter kuttet ut nesten alt samvær når hun var 16 år, men det hadde vært vanskelig for henne i flere år før hun endret på samværet. Nå er hun hos far en og annen helg. Far var ikke enig, men jeg støttet henne 100%, og far skjønte at han ikke kom noen vei. 

Her er det stemor som er grunnen til at datter ikke vil dit, og dette har jeg prøvd å forklare til far på forskjellige måter, men han nekter å høre. Han mener at jeg dikter opp ting, at datter vrir på ting og manipulerer meg osv, det er helt umulig for han å ta innover seg hva som faktisk er saken.

Han har alltid trodd at det er jeg som har gjort at datter ikke vil der, men det er helt feil. Jeg har tvertimot alltid prøvd å motivere henne til å dra, fordi jeg vil at hun skal ha et forhold til faren sin, og søskene hun har der. Og det ts tenker jeg er viktig for deg også. Du bestemmer helt selv om du vil dit på samvær, og om du absolutt ikke vil dit, så vil jeg uansett anbefale deg til å ha noe kontakt. Om det bare er en middag ute innimellom. 

Jeg forstår godt at du føler at din far sviktet dere begge når han var utro, og etterhvert flyttet sammen, og stiftet familie med den nye. Men han er fremdeles like mye faren din, og hans følelser for deg har ikke endret seg, han er fremdeles like glad i deg. Så for din egen del så syns jeg at du skal ha litt kontakt med han. Kanskje du en dag har lyst til å ha kontakt med lillesøsken også?

Anonymkode: aacfa...d3c

• Liker 1
  • Hjerte 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...