AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #1 Skrevet 3. oktober 2023 Jeg er kvinne og steriliserte meg for en måned siden. Jeg fikk informasjon om at det var kikkhull under narkose og at jeg ville få tre sår på magen. Da jeg kom inn på operasjonsstua var det en gyn-stol med fotbøyler jeg skulle ligge i og måtte av med undertøyet. Jeg stussa litt, men turte ikke spørre. Rett og slett i frykt for at de skulle tro jeg ikke ønsket operasjonen likevel. Våknet etter narkosen og hadde kun sårsmerter i sårene på magen. Var ikke noe ubehag nedentil, bortsett fra noe som kjentes som en gnagsår eller lignende ved inngangen til skjeden. Jeg blødde litt de tre-fire første dagene og fikk mensen da jeg skulle. Men: Nå etter en meget kort syklus har jeg blødd i godt over en uke (normalt 3-4 dager), men mye mindre enn vanlig. I tillegg har hevelsen ved skjedeinngangen blitt større, den er ikke vond, men det klør litt rundt den. «Kulen» er myk og er ikke oval eller rund, mer flere små myke kuler satt sammen. Nå lurer jeg på om noen som har sterilisert seg eller kan litt om det vet noe om hva de skal nedentil under en slik operasjon (mulig det er helt logisk uten at jeg har forstått det) og hva slags instrumenter som benyttes? Hvordan var de første blødningene etterpå? Kan det være at det er sårskorpe etter egglederne som har løsnet og at jeg derfor blør lengre og mindre enn vanlig og mye kortere inn i syklusen? Prøver å komme frem til om jeg må til legen, men finner så lite som «passer» på nettsøk, for om dette går seg til innen noen mnd så går det helt greit, prøver bare å ikke bekymre meg for om noe kan være galt. Anonymkode: c3f72...d33
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #2 Skrevet 4. oktober 2023 Da jeg steriliserte meg sa de at de måtte holde livmortappen under operasjonen. De sa at jeg kunne oppleve blødning i noen dager og bør unngå sex de første 5 døgnene tror jeg det var. Jeg vet ikke hvorfor. Det har hvertfall gjort at livmortappen er mye mer fremtredende på meg enn før operasjonen. Anonymkode: 45deb...5d2 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #3 Skrevet 4. oktober 2023 Kan du ikke ta en telefon dit du opererte deg? Er ikke det normalt å få ett nummer man kan ringe om man lurer på noe eller om det er noe som skurrer? Det er nok lite informasjon på nett, fordi sterilisering av kvinner er fortsatt ganske "unormalt". Anonymkode: 081af...0e6
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2023 #4 Skrevet 4. oktober 2023 Takk for svar dere! De sa ingenting om sex, bare at jeg ble steril med en gang. Og litt forklaring rundt at det kan skje feil under operasjonen som gjør at man ikke blir steril, så måtte bære obs på graviditetstegn ved uteblitt mens. Men tror vi ventet mer enn 5 dager pga den lille blødningen. Jeg snakka med ei i dag som jeg visste var sterilisert og hun hadde ligget i samme type stol og heller ikke fått info om hvorfor, hun skulle spørre en gynekolog hun kjente for oss (hun begynte å lure hun også). Skal nevne kulen for fastlegen ved neste anledning. Anonymkode: c3f72...d33
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2023 #5 Skrevet 12. oktober 2023 Jeg steriliserte meg under mitt 2.keisersnitt i slutten av 30-åra. Grunnet mitt første barn er multihandikappet . Far var bærer av genetisk feil . Jeg kom tidlig i overgangsalder. Rundt 43 år. Anonymkode: 71d64...2ae
AnonymBruker Skrevet 13. november 2024 #6 Skrevet 13. november 2024 I tilfelle noen søker opp denne tråden til senere. Spørsmålet til ts: de fører en stang inn i livmoren for å kunne flytte på den under operasjonen, derfor ligger man i "gyn stol", man får også blærekateter. Det er derfor man blør litt, og ikke skal ha samleie, eller bade den første uken etter. Anonymkode: fabd6...283
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå