Gå til innhold

Noen med lavt stoffskifte her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mistenkte lav stoffskifte så tok noen blodprøver hos legen, noen som kan hjelpe meg meg å tolke svarene? 
legen min er nyutdannet og mener at alt som er innenfor normalområde er bra. 

s-fritt t4: 11,1

s-tsh: 2,8 

har flere symptomer som tyder på lavt stoffskifte, men kan selvsagt være noe annet. Takknemlig for innspill :)

Anonymkode: d5f41...646

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du godt innenfor normalen.. tsh'n din må ligge godt over øvre grense for det skall være mistanke om lavt stoffskifte. 

Anonymkode: 722a5...e16

• Liker 3
Skrevet

Jeg husker ikke verdiene mine men min lege sa at lell om verdiene er egentlig ok så er det ikke sikkert ok for min del. Jeg var nederst på normal fikk jeg høre. Men jeg begynte på medisiner. Og ble en ny verden. Så hun mente det var da rett å sette meg på medisin. I vår så begynte jeg å fryse sånn. Jeg har aldri fryst i mitt liv. Jeg er veldig varmblodig. Har slitt med svette siden jeg var ungdom. Og plutselig ikke slite med det og fryser var ny for meg. Jeg måtte da øke medisinen. Og gikk over med en gang. Men jeg synes det var så godt å ikke få svettemerker under armene mine var så deilig. Har slitt med det siden jeg kom i puptirteten. Så jeg gikk tilbake til originalt med tablettene. Jeg ville heller fryse enn å ha de svett merkene.   

Anonymkode: c3555...ca4

• Liker 1
Skrevet

FT4 er for lav. Tok du ikke FT3? 

Anonymkode: e3957...98f

Skrevet

Ingenting med dine verdier som peker mot lavt stoffskifte. 

Vi som har lavt stoffskifte har typisk Tsh over 10, i verste fall tre-siffrede tall ved diagnose 

Anonymkode: 37673...573

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

FT4 er for lav. Tok du ikke FT3? 

Nei, ser ikke ut som det ble tatt ft3. Men har det noe å si at ft4 er lav så lenge tsh er normal? Helt grønn på det her, jeg kan virkelig ingenting om det. Jeg bare føler meg elendig og prøver å finne ut hvorfor. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg husker ikke verdiene mine men min lege sa at lell om verdiene er egentlig ok så er det ikke sikkert ok for min del. Jeg var nederst på normal fikk jeg høre. Men jeg begynte på medisiner. Og ble en ny verden. Så hun mente det var da rett å sette meg på medisin. I vår så begynte jeg å fryse sånn. Jeg har aldri fryst i mitt liv. Jeg er veldig varmblodig. Har slitt med svette siden jeg var ungdom. Og plutselig ikke slite med det og fryser var ny for meg. Jeg måtte da øke medisinen. Og gikk over med en gang. Men jeg synes det var så godt å ikke få svettemerker under armene mine var så deilig. Har slitt med det siden jeg kom i puptirteten. Så jeg gikk tilbake til originalt med tablettene. Jeg ville heller fryse enn å ha de svett merkene.   

Anonymkode: c3555...ca4

Har lest litt om dette jeg og. Ser jo at prøvene er innenfor normalområde, men om det er normalt for meg vet jeg jo ikke. Men jeg ser fra tidligere prøver at ft4 har synki en del. Jeg fryser mye, men det har jeg egentlig alltid gjort, jeg svetter også, er en av de heldige som kaldsvetter hele døgnet. Haha

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, ser ikke ut som det ble tatt ft3. Men har det noe å si at ft4 er lav så lenge tsh er normal? Helt grønn på det her, jeg kan virkelig ingenting om det. Jeg bare føler meg elendig og prøver å finne ut hvorfor. 

Ville fått tatt FT3 og, samt andre stoffskifteprøver, TPO, TgAB, reverse T3. Og hormonprøver. Samt vitaminer og mineraler, lavt stoffskifte går ofte utover slikt og det påvirker også formen (burde uansett blitt tatt når du føler deg dårlig da). 
Hvis man har lavt stoffskifte skal man etterstrebe å ligge i øvre verdier av vitaminer og mineraler, samt at medisiner skal få FT3 og FT4 opp i øvre normalt nivå. 
Og få henvisning til endokrinolog, fastleger vet veldig lite til ingenting om stoffskifte. 

• Liker 3
Skrevet

Du må ta ft3 og antistoffer!

Anonymkode: 7095a...054

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Har lest litt om dette jeg og. Ser jo at prøvene er innenfor normalområde, men om det er normalt for meg vet jeg jo ikke. Men jeg ser fra tidligere prøver at ft4 har synki en del. Jeg fryser mye, men det har jeg egentlig alltid gjort, jeg svetter også, er en av de heldige som kaldsvetter hele døgnet. Haha

Hvis du leser mer nøye på symptomer på lavt stoffskifte vil du finne noen særegne symptomer, blant alle de som kan være symptomer på mye forskjellig. En av de symptomene er nedsatt svetteproduksjon, at man mister ytterste del av øyenbrynene, sykelig forstoppelse, nedsatt hjerterytme, heshet. Hvis man ser mer på de særegne symptomene en mer generelle som er lik til mangelsykdom, depresjon osv., slipper man få tunnelsyn på den diagnosen når den er svært usannsynlig som hos deg.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ville fått tatt FT3 og, samt andre stoffskifteprøver, TPO, TgAB, reverse T3. Og hormonprøver. Samt vitaminer og mineraler, lavt stoffskifte går ofte utover slikt og det påvirker også formen (burde uansett blitt tatt når du føler deg dårlig da). 
Hvis man har lavt stoffskifte skal man etterstrebe å ligge i øvre verdier av vitaminer og mineraler, samt at medisiner skal få FT3 og FT4 opp i øvre normalt nivå. 
Og få henvisning til endokrinolog, fastleger vet veldig lite til ingenting om stoffskifte. 

Du blir ikke henvist videre til endokrinolog med lav stoffskifte. 

Anonymkode: 7095a...054

• Liker 4
Skrevet

Sier som de andre, du må sjekke antistoffer og ft3. Og blodprøvene må tas fastende klokka åtte om morgenen, Tsh synker utover dagen. 

Henvisning til endokrinolog kan du imidlertid bare glemme, det får man ikke for lavt stoffskifte. 

Anonymkode: 98ebd...1cf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Du godt innenfor normalen.. tsh'n din må ligge godt over øvre grense for det skall være mistanke om lavt stoffskifte. 

Anonymkode: 722a5...e16

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ingenting med dine verdier som peker mot lavt stoffskifte. 

Vi som har lavt stoffskifte har typisk Tsh over 10, i verste fall tre-siffrede tall ved diagnose 

Skjønner ikke hvorfor dere to svarer så skråsikkert når dere ikke har peiling. Du nederste som svarer i flertallsform, til og med. 

• Liker 1
Skrevet

For å kunne gi et sikkert svar på om du er i ferd med å utvikle primær hypothyreose må det tas antistoffprøver. Disse måler om kroppen har startet å angripe skjoldbruskkjertelen. Har du forhøyede antistoffer er det rimelig å be om en prøvebehandling med stoffskiftehormoner når Ft4 er i nedre eller under nedre referanseområde.

Samtidig med antistoffene bør det bla sjekkes for cøliaki, D-vitamin mangel og jodmangel. 

En person kan ha lett forhøyet TSH og Ft4 i nedre referanse og være steindårlig. Mens en annen kan ha en TSH på 10 og fungere greit. Kropper er forskjellig skrudd sammen og man må derfor ikke se seg blind på blodprøvesvar, men også sjekke symptomer.

Dessverre er det alt for lite kunnskap om hypothyreose hos fastlegen og mange blir mye verre enn de trenger før de får behandling. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Legen min sa at ved lavt stoffskifte så er TSH høy. T4 kan variere gjennom dag osv, og lav T4 betyr ikke lavt stoffskifte alene. 

Anonymkode: 5e889...a46

• Liker 1
Skrevet

Og det glemte jeg å si, stoffskifte prøver skal taes fastende tidlig om morgenen (8-9). Fastende på alt, inkludert evnt stoffskifte medisiner. 

Jeg fikk henvisning til endokrinolog pga lavt stoffskifte. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har testet litt annet og, alt innenfor normalområde. 
d vitamin : 62

b12: 313

ferritin: 33

jern: 14,8

skal forhøre med om jeg kan få tatt de andre prøvene du nevner, takk. 

Skrevet

Jeg fikk påvist lavt stoffskifte/hashimoto med følgende på første blodprøve: 

tsh: 6 (7 under en uke senere)
ft4: 11
anti-tpo: 600
ferritin: 2

Symptomer var ekstrem forstoppelse, plutselig oppstått bomullshjerne, plutselig oppstått eksem, plutselig oppstått fatigue.

Anonymkode: 05fca...39b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner ikke hvorfor dere to svarer så skråsikkert når dere ikke har peiling. Du nederste som svarer i flertallsform, til og med. 

Det er du som ikke har peiling. Vi skriver fakta. Det er ingenting med hennes prøver som indikerer at der overhodet er behov for å ta utvidede prøver som antistoff. Det gjør man ved forhøyet Tsh og man medisinerer vanligvis ikke før Tsh er over 10 selv om der for all del er kvinner som prøver å presse fastleger til å sette diagnoser de ikke har. Får de ikke diagnosen devil ha av fastlege leter de vanligvis etter noen i det private som kanskje setter dem på en 25 ug Levaxin for å bli kvitt dem..

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har testet litt annet og, alt innenfor normalområde. 
d vitamin : 62

b12: 313

ferritin: 33

jern: 14,8

skal forhøre med om jeg kan få tatt de andre prøvene du nevner, takk. 

Hei jeg tenker at både D vit og B12 er ganske lav men dog innenfor. Les litt på symtomer ved B12 mangel og D vit mangel. 

Anonymkode: b6323...1f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...