Gå til innhold

Krympe for stor ullgenser


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I fjor fikk jeg en nydelig hullstrikket ullgenser av moren min, men den har dessverre «vokst» noe enormt etter et par vask (på ullprogram). Nå er den veldig vid og lang, og ikke lenger så fin som den opprinnelig var (den ser ut som om den er minst to størrelser for stor for meg).

Jeg har vurdert å prøve å krympe den litt ved å vaske den på 40 grader/evt ta den litt i tørketrommel, men er redd den da skal bli for liten. Ser for meg at en slik behandling fort vil føre til at alle hullene trekker seg sammen, slik at den blir veldig kompakt, og ikke så luftig og lett som den er nå. 

Er det noen som har prøvd noe lignende, og vet om det kan funke?

Anonymkode: 7640a...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tipper den er strikket i baby merino, da må den vaskes på 40 grader for å få tilbake riktig fasong og størrelse. Kjør full sentrifuge etterpå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C-girl skrev (5 minutter siden):

Tipper den er strikket i baby merino, da må den vaskes på 40 grader for å få tilbake riktig fasong og størrelse. Kjør full sentrifuge etterpå

Ja, det er nok godt mulig at det er baby merino - den er i 100 % ull og god og myk. Men er det virkelig sant at den kan vaskes på 40 grader og full sentrifuge, altså? I såfall er det jo helt supert, hvis det vil gjøre den «god som ny» igjen 😀

Anonymkode: 7640a...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problemet... Men høres skummelt ut med sentrifuge..??? 

Anonymkode: 005f8...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte spørre mamma nå, og hun sjekket på garnet. Det er 53 % mohair, 20 % ull og 27 % polyamid 😬

Anonymkode: 7640a...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville heller prøvd å vaske den på ullvask som du har gjort så langt også tørker du den ved å legge den utover på en håndduk, legger en håndduk over og ruller de sammen og tråkker på for å trekke vannet ut av ulla.

Om genseren allerede fra starten av var god og myk så er garnet mest sannsynlig superwash behandlet, og da vil den heller vokse av å bli vasket på høyere temperatur og kraftigere sentrifugering. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mt3 skrev (2 minutter siden):

Ville heller prøvd å vaske den på ullvask som du har gjort så langt også tørker du den ved å legge den utover på en håndduk, legger en håndduk over og ruller de sammen og tråkker på for å trekke vannet ut av ulla.

Om genseren allerede fra starten av var god og myk så er garnet mest sannsynlig superwash behandlet, og da vil den heller vokse av å bli vasket på høyere temperatur og kraftigere sentrifugering. 

Har allerede prøvd det du skrev over her om å tørke innrullet i håndkle - og det hjalp dessverre ikke noe 😕

ts

Anonymkode: 7640a...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, det er nok godt mulig at det er baby merino - den er i 100 % ull og god og myk. Men er det virkelig sant at den kan vaskes på 40 grader og full sentrifuge, altså? I såfall er det jo helt supert, hvis det vil gjøre den «god som ny» igjen 😀

Anonymkode: 7640a...f82

Det bør stå på banderolen hvordan plagget skal vaskes, 40grader blir nok litt voldsomt mtp kombinasjonen. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har samme problemet... Men høres skummelt ut med sentrifuge..??? 

Anonymkode: 005f8...d73

Når du sentrifuger ligger plagget helt i ro, så det er ikke dèt som krymper ullen, det er det vaskebevegelsen som gjør. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2023 den 20.24):

I fjor fikk jeg en nydelig hullstrikket ullgenser av moren min, men den har dessverre «vokst» noe enormt etter et par vask (på ullprogram). Nå er den veldig vid og lang, og ikke lenger så fin som den opprinnelig var (den ser ut som om den er minst to størrelser for stor for meg).

Jeg har vurdert å prøve å krympe den litt ved å vaske den på 40 grader/evt ta den litt i tørketrommel, men er redd den da skal bli for liten. Ser for meg at en slik behandling fort vil føre til at alle hullene trekker seg sammen, slik at den blir veldig kompakt, og ikke så luftig og lett som den er nå. 

Er det noen som har prøvd noe lignende, og vet om det kan funke?

Anonymkode: 7640a...f82

Høres ut som den er strikket i superwash. Det skal vaskes på 40 grader og sentrifugeres. Spør den som strikket genseren for å dobbelsjekke, men det er typisk for super wash at det blir større på vanlig ullprogram

Anonymkode: 9097b...2c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.10.2023 den 21.25):

Måtte spørre mamma nå, og hun sjekket på garnet. Det er 53 % mohair, 20 % ull og 27 % polyamid 😬

Anonymkode: 7640a...f82

Da krymper den ikke.

Anonymkode: f8b97...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull kan godt sentrifugeres, også non-superwash. Jeg sentrifugerer på maks 1200. Sentrifugerte en gang et plagg i non-superwash på 1600, og da ble det lett tovet 😭. Har sentrifugert superwash på 1600, og det har gått bra, men gjør det nok ikke igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du brukte vel ikke skyllemiddel? Det kan ødelegge ullfibrene

Anonymkode: 9c41b...07e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.10.2023 den 9.12):

Høres ut som den er strikket i superwash. Det skal vaskes på 40 grader og sentrifugeres. Spør den som strikket genseren for å dobbelsjekke, men det er typisk for super wash at det blir større på vanlig ullprogram

Anonymkode: 9097b...2c6

Det er ikke ullvask programmet som gjør at superwash blir større, for i såfall så kunne de aldri brukt superwash behandlet garn sammen med ull da alt av plagg som inneholder ull skal vaskes som ull.

Bruker en vaskemiddel med enzymer, for høy varme, for kraftig tromling, tørker plagget hengende så vil det strekke seg og bli større om det er i superwash. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...