Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt på at jeg har lyst til å spille i begravelser. Noen som vet hvordan man går fram for å gjøre dette? Melder man interesse til et begravelesbyrå? Hvor mye kan man ta for ett oppdrag, tar man betalt pr sang, eller en fast pris pr begravelse?

Anonymkode: 55748...bc4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror prisen avhenger av hvor mange sanger man synger/spiller. Utover det vet jeg ikke om man må melde interesse hos et begravelsesbyrå eller ikke - det er jo gjerne de som har forslag til musikere, så det høres logisk ut. Men regner med de har en eller annen form for audition og referanser. Det er jo veldig viktig at man er både flink, verdig og ikke minst pålitelig…

Anonymkode: a4055...c8d

• Liker 1
Skrevet

Du skal være rimelig god om begravelsesbyrå anbefaler deg. Typ, sunget hele livet, har en utdannelse som er relevant utenom musikk dans og drama på vgs og du skal kunne svært mange sanger for å være forberedt på at "onkel Kåre" kommer med ett ønske på selve dagen. Som du ikke tar "overtidsbetaling" for. 

Vi betalte en vi kjente 1500 kr for fire sanger, så det er gode penger i det. Men hun er under utdanning på ett prestisje-studie og har sunget hele livet. 

Anonymkode: 29460...0ee

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du skal være rimelig god om begravelsesbyrå anbefaler deg. Typ, sunget hele livet, har en utdannelse som er relevant utenom musikk dans og drama på vgs og du skal kunne svært mange sanger for å være forberedt på at "onkel Kåre" kommer med ett ønske på selve dagen. Som du ikke tar "overtidsbetaling" for. 

Vi betalte en vi kjente 1500 kr for fire sanger, så det er gode penger i det. Men hun er under utdanning på ett prestisje-studie og har sunget hele livet. 

Spille, sier Ts, ikke synge..

Anonymkode: fafc2...8ee

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg vet ikke om jeg vil si at det er gode penger. Man må jo være i seremonirommet en drøy time. Komme seg dit. 

Og med mindre man får flere begravelser samme dag samme sted, så er det begrenset hvor mange oppdrag man rekker på en dag. 

Så fra ditt perspektiv fikk hun 1500kr for å synge 4 sanger (12min jobb?), men i realiteten fikk hun 1500kr for noe som nok var en halv dags jobb. Og kanskje la begrensninger på enda større del av dagen. Mao ikke godt betalt. 

Anonymkode: ea605...9ba

• Liker 5
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Nja... ikke helt sånn det fungerer. Jeg gjør ikke begravelser selv, men er prof. musiker og kjenner en del som gjør det. Det første stemmer. Du må være god. Veldig god. Du konkurrerer stort sett med folk som er konservatorieutdannet. Men du trenger ikke ha noen relevant utdannelse. Med mindre du skal ansettes som kirkeorganist eller noe. Om du leies inn frilans til begravelser og bryllup osv er utdanning ikke relevant faktisk. Men du må kunnskapen som skal til og være god nok til jobben. Hvor kunnskapen kommer fra er mindre viktig. En del  gjør slike jobber uten formell utdannelse, men de har likevel øvd hele livet og er generelt veldig flinke folk. 

Det stemmer ikke at Onkel Kåre kommer med ønsker på dagen som man må være forberedt på å kunne ta på sparket. Ved begravelser er repertoar alltid avtalt i forveien, og de fleste prester ønsker også å godkjenne sangene på forhånd. Eksempel her er sangen Imagine som mange ønsker seg i begravelsen sin faktisk. De fleste prester sier nei pga tekstlinjen "Imagine there´s no heaven, and no religion too". Det finnes mange sånne eksempler på mer eller mindre passende sanger i kirken, og prester er ulike i hva de mener er greit eller ikke. Derfor er repertoar som hovedregel avtalt og godkjent i god tid. 

Jeg ville ikke kalt 1500,- for en slik jobb gode penger. Vanlige satser for slike oppdrag ligger i underkant av 2500,-. Etter min oppfatning litt for lavt og det er en del av årsaken til at jeg selv velger helt andre typer oppdrag. 

Om du er god, type veeeeldig god; ta kontakt med menigheten der du bor. Prest, kirketjener eller organist eller kordirigent kan gi deg en pekepinn om veien inn. Begravelsesbyrå kan også være en vei inn. 

Om du synger/spiller mest på hobby/kaffekor nivå ville jeg droppet tanken. 

Anonymkode: 336f8...3da

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

2500,- til  4000,- er vanlig honorar. 
Krever forberedelse, kjøring og selve spilleoppdrag. 

Anonymkode: 5114a...e9e

Skrevet

4000,- er normal sats for mindre oppdrag som f.eks begravelse. Da betaler du for en musiker med 4-7 års utdanning. Uavhengig av antall sanger.  

Hva spiller du?

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg har tenkt på at jeg har lyst til å spille i begravelser. Noen som vet hvordan man går fram for å gjøre dette? Melder man interesse til et begravelesbyrå? Hvor mye kan man ta for ett oppdrag, tar man betalt pr sang, eller en fast pris pr begravelse?

Anonymkode: 55748...bc4

Skrevet

1500,- dekker ikke forberedelsene engang! Oppvarming, innstudering, øving med med-musiker(e) i tillegg til at man betaler for et talent/kompetanse man ikke har selv.

Jeg har tatt 2500-3000kr for 2-3 sanger, og jeg har ikke utdannelse (men lang erfaring).

TS: Jeg tok kontakt med begravelsesbyrå, la ved musikalsk CV og lydspor. Men det er vanskelig å leve av med mindre man har kveld- eller nattjobb. Jeg ga meg fordi det ble for uforutsigbart.

Anonymkode: 86642...4c3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg vet ikke om jeg vil si at det er gode penger. Man må jo være i seremonirommet en drøy time. Komme seg dit. 

Og med mindre man får flere begravelser samme dag samme sted, så er det begrenset hvor mange oppdrag man rekker på en dag. 

Så fra ditt perspektiv fikk hun 1500kr for å synge 4 sanger (12min jobb?), men i realiteten fikk hun 1500kr for noe som nok var en halv dags jobb. Og kanskje la begrensninger på enda større del av dagen. Mao ikke godt betalt. 

Anonymkode: ea605...9ba

Hun fikk 1500 kr som en del av venne-tjeneste-rabatt og at hun ikke var ferdig utdannet. 

Hun møtte opp 15 min før sangene, sang i 20 min og reiste hjem igjen. Ca 20 min busstur (som man uansett må beregne uavhengig av hvilken jobb man har). 

Jeg sier at 1500 er billig for den type tjeneste. Om man jobber som sanger/spiller vil en vanlig pris være ca 3000 kr eller høyere. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Tror prisen avhenger av hvor mange sanger man synger/spiller. Utover det vet jeg ikke om man må melde interesse hos et begravelsesbyrå eller ikke - det er jo gjerne de som har forslag til musikere, så det høres logisk ut. Men regner med de har en eller annen form for audition og referanser. Det er jo veldig viktig at man er både flink, verdig og ikke minst pålitelig…

Anonymkode: a4055...c8d

Hvorfor i alle dager svarer du her når du bare tror og antar? 

Musikere/sangere tar betalt per oppdrag uavhengig av hvor mange sanger de fremfører under en seremoni. Vanlig takst er mellom 3000-4500 avhengig av hvor skolert de er, og om de evt også skal spille.  Du skal være godt trent, de fleste er musikalsk utdannet og ofte har byråene en liste over "sine" musikere som de tilbyr. Folk står selvsagt fritt til å velge hvem de skal ha, og de kan velge noen utenfor byrålistene. Om du klarer å skape et navn så genererer det flere oppdrag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...