Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har verdens snilleste samboer, han er en fantastisk kjæreste og en fantastisk far til vårt barn. Problemet er at jeg ikke har romantiske følelser for han lengre.. vi har nesten aldri sex, og gjør sjeldent ting sammen uten barnet da vi ikke har så mange å bruke som barnevakt. Jeg vil ikke at forholdet skal ta slutt, for vi har det greit sammen, men det føles ofte som om vi bare er bestevenner som bor og oppdrar barnet vårt sammen. Jeg har prøvd å prate med han om det (har ikke sagt direkte at jeg ikke har følelser for han lengre), men han ser ikke problemet i det og syns vi har det kjempebra sånn som det er nå. Syns det er kjipt at det bare er jeg som føler det sånn, for jeg vil ikke være den som ødelegger familien.. er det normalt at det blir sånn når man har fått barn? Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre for å kanskje få blåst liv i de følelsene igjen? Takk på forhånd. 

Anonymkode: 012c9...494

Skrevet

Ha sex og gå på date. Barnevakt kan skaffes- finnes masse profesjonelle til det. Se løsninger i stedet for problemer

Anonymkode: c85e9...fa4

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Følelser er flyktige. De kommer og går. De går når de ikke blir næret.

Dere må komme dere på par-terapi. Dere har ulike behov og må finne et kompromiss. Det er helt bak mål at han sier at han er fornøyd og synes alt er topp når du ikke har det bra. Da er han veldig uempatisk og egoist hvis han ikke ser behovet for endring

Anonymkode: 32185...ab2

• Liker 2
Skrevet

Man går igjennom ulike faser i et forhold. Nå har dere valgt å få barn sammen også får du tvil fordi dere da i mangel på barnevakter som gjør at dere ikke får pleid forholdet blir mer venner/samarbeidspartnere enn kjærester. Selvfølgelig blir det sånn når man ikke pleier forholdet, men man forlater ikke partneren og faren og risikerer et barn som vokser fraskilt av den grunn. Ta deg sammen og gjør noe med det, det er tusenvis av folk som gledelig tar seg litt betalt for å passe på barnet mens dere kan gjøre hyggelige ting sammen igjen. Hadde han vært en dårlig fyr hadde det liksom vært noe annet.

Anonymkode: ca560...a98

• Liker 2
Skrevet

Velkommen til voksenlivet. Tror 90% har det sånn.

Anonymkode: 375c8...bc3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Velkommen til voksenlivet. Tror 90% har det sånn.

Anonymkode: 375c8...bc3

Så 90% av de som har barn har ikke følelser for partneren sin?

• Liker 1
Skrevet

Når legger barnet seg om kvelden? Er det mulig å ha en eller to kvelder i uka hvor dere har date hjemme etter legging? Den ene lager god mat, mens den andre legger barnet. Så kan dere spise sammen og ha litt kjærestetid. 

Det er fullt mulig å pleie forholdet uten barnevakt også, man må bare være kreativ.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Man går igjennom ulike faser i et forhold. Nå har dere valgt å få barn sammen også får du tvil fordi dere da i mangel på barnevakter som gjør at dere ikke får pleid forholdet blir mer venner/samarbeidspartnere enn kjærester. Selvfølgelig blir det sånn når man ikke pleier forholdet, men man forlater ikke partneren og faren og risikerer et barn som vokser fraskilt av den grunn. Ta deg sammen og gjør noe med det, det er tusenvis av folk som gledelig tar seg litt betalt for å passe på barnet mens dere kan gjøre hyggelige ting sammen igjen. Hadde han vært en dårlig fyr hadde det liksom vært noe annet.

Er jo nettopp derfor jeg spør om tips her, fordi jeg ikke vil gå fra han. Bor i en liten bygd, så er ikke så mye alternativer til barnepass her

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er nok ganske vanlig og en av hovedgrunnene til at jeg valgte å ikke få barn. Har lest en del tråder rundt hva mennesker i parforhold med barn sliter med og det føles så fjernt fra min virkelighet at jeg ikke en gang greier å sette meg inn i det.

Anonymkode: 667df...ccd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du tror du ikke har følelser for ham fordi dere ikke pleier forholdet, da blir man naturlig nok mer venner som har et felles prosjekt enn partnere. Den dagen du går og sitter dere alene med barnet 50 % av tiden kommer du antagelig til å angre for at du ikke gjorde mer for å fikse ting, gitt at han faktisk er en "fantastisk kjæreste"

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er jo nettopp derfor jeg spør om tips her, fordi jeg ikke vil gå fra han. Bor i en liten bygd, så er ikke så mye alternativer til barnepass her

Det er alltid noen som kan stille opp hvis man tar nok initiativ. Å sitte alene med barnet i en liten bygd blir neppe noe særlig bedre, eller tenker du å flytte slik at barnet må pendle mellom mor og far? Er du sikker du ikke bare har fått følelser for en annen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er alltid noen som kan stille opp hvis man tar nok initiativ. Å sitte alene med barnet i en liten bygd blir neppe noe særlig bedre, eller tenker du å flytte slik at barnet må pendle mellom mor og far? Er du sikker du ikke bare har fått følelser for en annen?

Har ikke sagt jeg skal flytte? Spørr om råd for å unngå at det skal skje.. skriver jo at jeg ikke vil at forholdet skal ende? Nei, har absolutt ikke fått følelser for en annen. 

Skrevet

Har man mistet noe så må man lete litt dersom man mener det er verdt å ta vare på.

Hva mener du med "har ikke følelser for"? Verdsetter du han som partner og far, er du glad i han? Følelser er mer en forelskelse... 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

MÅ du så innmari føle romantikk for ham hele tiden da? Jeg tenker at du beskriver et helt normalt forhold der romantikken er litt nede for øyeblikket bare. Dere har det egentlig ganske bra og du vil helst være sammen med ham, så da kan du jo holde deg til ham da. Den dagen du overhodet ikke makter å være sammen med ham så kan du gå, men det høres ut som du tåler ham nå. Det er innstillingen din som må justeres. Tenk etter hva du falt for, prøv å husk hva som gjorde at du valgte ham. 

Bli! 

• Liker 1
Skrevet
Tiuren skrev (Akkurat nå):

Har man mistet noe så må man lete litt dersom man mener det er verdt å ta vare på.

Hva mener du med "har ikke følelser for"? Verdsetter du han som partner og far, er du glad i han? Følelser er mer en forelskelse... 

Ja, derfor jeg spørr om råd her, fordi jeg ønsker å ta vare på forholdet. Jeg er selvfølgelig kjempeglad i han, syns bare det er vanskelig og kjipt at vi ikke har den «kjærestedelen» i et forhold som jeg føler alle andre har 

Annonse
Skrevet

Nesten aldri sex nei. Vel nå er det faktisk sant at et forhold med lite og ingen sex går galt til slutt. Sex og nærhet, intimitet er limet i alle forhold så og si. Begynn å date igjen som par, gå ut å spis en god middag og ta et glass rødvin, gi han en massasje med olje og forfør han. Ikke ta hverandre for gitt. Begynne å være kjærester igjen så vil sikkert følelser dukke opp igjen. Du vet det ikke før du har prøvd, så ville gitt det en sjanse. 

Anonymkode: 01b05...871

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, derfor jeg spørr om råd her, fordi jeg ønsker å ta vare på forholdet. Jeg er selvfølgelig kjempeglad i han, syns bare det er vanskelig og kjipt at vi ikke har den «kjærestedelen» i et forhold som jeg føler alle andre har 

Jeg er jo mann, og dermed litt "enkel".

Men når man sier "har ikke følelser for" til seg selv så tror jeg det gjør noe med forholdet. For man fornekter de følelsene man har(nærhet, tillitt, drømmer, kjærlighet), det blir en selvoppfyllende profeti. Og du må se på deg selv, hva gjør du for å styre forholdet i den retningen du ønsker.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Snakket med ansatte i barnehagen? Her vet jeg de ansatte i den kommunale barnehagen stiller opp som barnevakt for dem som ikke har noe særlig med nettverk (også ei lita bygd). Da er det jo voksne som barnet er trygg på 😊

Har vært med samme mann i nesten 15 år nå og vi har 3 barn i alderen 1-7. Min erfaring er at følelser (forelskelse/kjørestefølelse) går opp og ned. Det samme gjør stemningen i forholdet. Man har ikke bare gode perioder og man har ikke disse intense kjærestefølelsene hele tiden. Her kommer de alltid tilbake så lenge vi ikke tar hverandre for gitt og hvis begge pleier forholdet.

Sørg for å ha minst én datekveld i uka. Dere trenger ikke barnevakt for det, men ta det etter ungene er lagt. Lag god mat sammen, gi hverandre en massasje, vær nakne sammen, snakk sammen, tren sammen, spill et spill eller se en fin serie/film hvor dere sitter inntil hverandre. Legg vekk mobilene og ha fokus på hverandre. Sørg for å ta på hverandre hver dag, være seg et kyss, en klem eller et klapp på rumpa. Kjøp et samlivsspill/parspill eller sexspill. Kjøp nye sexleketøy. Snakk om seksuelle fantasier. Forfør hverandre. Send hverandre flørtete/seksuelle meldinger/bilder i løpet av arbeidsdagen. 

Jeg tenker at så lenge kjærligheten er der og du klarer å kjenne på gleden i det fremfor å savne forelskelsesfølelsen, så kan denne følelsen dukke opp igjen. Jeg kan titt og ofte kjenne meg stormforelsket i mannen, selv etter 15 år. Tror nok mange forventer å være forelsket hele tiden i et forhold, så da gir de opp når denne forsvinner. Det er helt naturlig at den er fraværende i både korte og lengre perioder, spesielt i faser hvor man ikke har rom til å pleie kjærligheten. 

Men; det er viktig at partneren din anerkjenner det du føler fremfor å avfeie deg. Han må forstå at dette er viktig for deg slik at dere sammen kan pleie forholdet. 

Anonymkode: 5b435...e8c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Snakket med ansatte i barnehagen? Her vet jeg de ansatte i den kommunale barnehagen stiller opp som barnevakt for dem som ikke har noe særlig med nettverk (også ei lita bygd). Da er det jo voksne som barnet er trygg på 😊

Har vært med samme mann i nesten 15 år nå og vi har 3 barn i alderen 1-7. Min erfaring er at følelser (forelskelse/kjørestefølelse) går opp og ned. Det samme gjør stemningen i forholdet. Man har ikke bare gode perioder og man har ikke disse intense kjærestefølelsene hele tiden. Her kommer de alltid tilbake så lenge vi ikke tar hverandre for gitt og hvis begge pleier forholdet.

Sørg for å ha minst én datekveld i uka. Dere trenger ikke barnevakt for det, men ta det etter ungene er lagt. Lag god mat sammen, gi hverandre en massasje, vær nakne sammen, snakk sammen, tren sammen, spill et spill eller se en fin serie/film hvor dere sitter inntil hverandre. Legg vekk mobilene og ha fokus på hverandre. Sørg for å ta på hverandre hver dag, være seg et kyss, en klem eller et klapp på rumpa. Kjøp et samlivsspill/parspill eller sexspill. Kjøp nye sexleketøy. Snakk om seksuelle fantasier. Forfør hverandre. Send hverandre flørtete/seksuelle meldinger/bilder i løpet av arbeidsdagen. 

Jeg tenker at så lenge kjærligheten er der og du klarer å kjenne på gleden i det fremfor å savne forelskelsesfølelsen, så kan denne følelsen dukke opp igjen. Jeg kan titt og ofte kjenne meg stormforelsket i mannen, selv etter 15 år. Tror nok mange forventer å være forelsket hele tiden i et forhold, så da gir de opp når denne forsvinner. Det er helt naturlig at den er fraværende i både korte og lengre perioder, spesielt i faser hvor man ikke har rom til å pleie kjærligheten. 

Men; det er viktig at partneren din anerkjenner det du føler fremfor å avfeie deg. Han må forstå at dette er viktig for deg slik at dere sammen kan pleie forholdet. 

Anonymkode: 5b435...e8c

Dette var er fint og utfyllende svar. Tusen takk for gode råd og tips! Vi har nok litt å jobbe med..

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.10.2023 den 17.45):

Dette var er fint og utfyllende svar. Tusen takk for gode råd og tips! Vi har nok litt å jobbe med..

Hvor ofte har dere sex?

Anonymkode: 639b7...4a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...