AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #1 Skrevet 2. oktober 2023 Jeg gikk «under radaren» som barn. Har fått diagnose Asperger nå som voksen. Pga denne diagnosen har jeg tapt mye skolegang på barneskolene ungdomsskole. Vgs ble ikke fullført og arbeidslivet har vært helt fraværende for meg. Ingen så meg eller fulgte opp fravær eller ‘manglene deltagelse i skoleårene mine. jeg blir ganske lei meg og provosert at å tenke på det. Kan man søke erstatning på dette grunnlaget? Jeg fikk akkurat diagnosen og er usikker på om jeg i det hele tatt har en sak… Anonymkode: 0954e...05a 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #2 Skrevet 2. oktober 2023 Kreve erstatning for hva? Anonymkode: 8c265...1fb 6
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #3 Skrevet 2. oktober 2023 Kreve fra foreldrene dine? For at de ikke fulgte opp din helse og utvikling? Anonymkode: 997c7...08a 4 1
. Anonym. Skrevet 2. oktober 2023 #4 Skrevet 2. oktober 2023 (endret) Rettferdsvederlag er en mulighet til erstatning fra staten, i tilfeller hvor voldserstatning og andre erstatningsordninger ikke er dekkende. For mange er dette en oppreisning for overgrep, en tapt barndom eller tapt skolegang. Du kan også søke på grunnlag av hendelser som har skjedd i voksen alder. https://www.sivilrett.no/rettferd Når har man krav på gratis advokat? For å få fri rettshjelp må du som hovedregel ikke ha årlig bruttoinntekt over 350 000 kroner eller nettoformue over 150 000 kroner. Har du ektefelle/samboer, blir økonomien vurdert samlet. Inntektsgrensen er 540 000 kroner for ektefeller og andre som lever sammen og har felles økonomi. Om du bestemmer deg for å søke om erstatning, vit at det en tøff prosess å stå i og vær forberedt på at det kan gå enten en vei eller den andre. Jeg ønsker deg alt godt. Jeg anbefaler deg å kontakte en advokat. Endret 2. oktober 2023 av . Anonym. 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #5 Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kreve erstatning for hva? Anonymkode: 8c265...1fb At skolen ikke fulgte opp slik de gjør idag.. Anonymkode: 0954e...05a
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #6 Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): At skolen ikke fulgte opp slik de gjør idag.. Anonymkode: 0954e...05a Nei det kan du ikke kreve noen erstatning for. Anonymkode: 8c265...1fb 9
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #7 Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): At skolen ikke fulgte opp slik de gjør idag.. Anonymkode: 0954e...05a Bor du i USA? Anonymkode: d0331...ae0 3
Liveterspennende Skrevet 3. oktober 2023 #8 Skrevet 3. oktober 2023 Her er vi inne på det voksende fenomenet «krenket» som bare vokser seg større. At du ikke fungerer, har klart å fullføre skole, skaffe deg arbeid eller lignende er nå vitterligen ikke dine foreldres årsak. Mange som har grusomme barndommer og blir noe likevel, har mye med hva man gjør, ofrer selv og egeninnsats. Ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det heter det seg. Ta deg sammen og få orden på livet ditt nå, så faller brikkene på plass. Å søke erstatning er jo bare en ny «sovepute» for å unngå å måtte jobbe selv, eller? 7 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #9 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg gikk «under radaren» som barn. Har fått diagnose Asperger nå som voksen. Pga denne diagnosen har jeg tapt mye skolegang på barneskolene ungdomsskole. Vgs ble ikke fullført og arbeidslivet har vært helt fraværende for meg. Ingen så meg eller fulgte opp fravær eller ‘manglene deltagelse i skoleårene mine. jeg blir ganske lei meg og provosert at å tenke på det. Kan man søke erstatning på dette grunnlaget? Jeg fikk akkurat diagnosen og er usikker på om jeg i det hele tatt har en sak… Anonymkode: 0954e...05a Nei selvsagt ikke. Selv fikk jeg ikke diagnosen adhd,tourettes og dyskalkuli før jeg ble 17 og dette ødela ekstremt mye av skolegangen min,men jeg kan da ikke kreve erstatning av den grunn Anonymkode: b024c...dd4 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #10 Skrevet 3. oktober 2023 Ja okei. Det er sikkert slik dere sier. Jeg bare sonderer litt. Jeg er sikker på jeg kunne klart meg bedre dersom jeg fikk den hjelpen jeg hadde krav på. Nå har jeg jo ikke skrevet noen detaljer her.. men fant dette på en advokat side: Det er mulig å gå til sak mot kommunen og kreve erstatning for mangelfull skolegang. For å få erstatning må en rekke vilkår være oppfylt: - Eleven mottok ikke den spesialundervisning som eleven hadde krav på da han gikk på skolen i henhold til opplæringsloven. Men vet jo ikke hva slags ansvar skolen hadde for 25 år siden. Kan være det er endret nå. Anonymkode: 0954e...05a
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #11 Skrevet 3. oktober 2023 . Anonym. skrev (16 timer siden): Rettferdsvederlag er en mulighet til erstatning fra staten, i tilfeller hvor voldserstatning og andre erstatningsordninger ikke er dekkende. For mange er dette en oppreisning for overgrep, en tapt barndom eller tapt skolegang. Du kan også søke på grunnlag av hendelser som har skjedd i voksen alder. https://www.sivilrett.no/rettferd Når har man krav på gratis advokat? For å få fri rettshjelp må du som hovedregel ikke ha årlig bruttoinntekt over 350 000 kroner eller nettoformue over 150 000 kroner. Har du ektefelle/samboer, blir økonomien vurdert samlet. Inntektsgrensen er 540 000 kroner for ektefeller og andre som lever sammen og har felles økonomi. Om du bestemmer deg for å søke om erstatning, vit at det en tøff prosess å stå i og vær forberedt på at det kan gå enten en vei eller den andre. Jeg ønsker deg alt godt. Jeg anbefaler deg å kontakte en advokat. Takk❤️ Anonymkode: 0954e...05a 1
Iridium Skrevet 3. oktober 2023 #12 Skrevet 3. oktober 2023 Det er utrolig hva folk finner på for penger. 2 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #13 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja okei. Det er sikkert slik dere sier. Jeg bare sonderer litt. Jeg er sikker på jeg kunne klart meg bedre dersom jeg fikk den hjelpen jeg hadde krav på. Nå har jeg jo ikke skrevet noen detaljer her.. men fant dette på en advokat side: Det er mulig å gå til sak mot kommunen og kreve erstatning for mangelfull skolegang. For å få erstatning må en rekke vilkår være oppfylt: - Eleven mottok ikke den spesialundervisning som eleven hadde krav på da han gikk på skolen i henhold til opplæringsloven. Men vet jo ikke hva slags ansvar skolen hadde for 25 år siden. Kan være det er endret nå. Anonymkode: 0954e...05a Dette gjelder ikke ta da vedkommende ikke hadde diagnosen på det tidspunktet så de har ikke begått noe brudd på opplæringsloven. Anonymkode: b024c...dd4 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #14 Skrevet 3. oktober 2023 Skolen har ikke ansvar for at du ikke ble utredet tidlig nok. Skolene hadde heller ikke slik kompetanse før hvis ikke man var veldig opplagt syk. Anonymkode: 51d8b...309 3 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #15 Skrevet 3. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja okei. Det er sikkert slik dere sier. Jeg bare sonderer litt. Jeg er sikker på jeg kunne klart meg bedre dersom jeg fikk den hjelpen jeg hadde krav på. Nå har jeg jo ikke skrevet noen detaljer her.. men fant dette på en advokat side: Det er mulig å gå til sak mot kommunen og kreve erstatning for mangelfull skolegang. For å få erstatning må en rekke vilkår være oppfylt: - Eleven mottok ikke den spesialundervisning som eleven hadde krav på da han gikk på skolen i henhold til opplæringsloven. Men vet jo ikke hva slags ansvar skolen hadde for 25 år siden. Kan være det er endret nå. Anonymkode: 0954e...05a Men DU hadde ikke noe krav på spesialundervisning siden du ikke hadde noe diagnose/IOP. Skolen kan ikke sette diagnoser. Anonymkode: eb41a...286 3 1
. Anonym. Skrevet 3. oktober 2023 #16 Skrevet 3. oktober 2023 (endret) Liveterspennende skrev (7 timer siden): Her er vi inne på det voksende fenomenet «krenket» som bare vokser seg større. At du ikke fungerer, har klart å fullføre skole, skaffe deg arbeid eller lignende er nå vitterligen ikke dine foreldres årsak. Mange som har grusomme barndommer og blir noe likevel, har mye med hva man gjør, ofrer selv og egeninnsats. Ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det heter det seg. Ta deg sammen og få orden på livet ditt nå, så faller brikkene på plass. Å søke erstatning er jo bare en ny «sovepute» for å unngå å måtte jobbe selv, eller? Hva man opplevde og ikke opplevde som barn er ikke barnet sitt skyld. Det som skjedde i barndommen påvirker personen når man er også voksen. Tydeligvis så er du en av dem menneskene som ikke evner til å prøve å forstå og til og med ikke eier empati. Endret 3. oktober 2023 av . Anonym. 2 1
. Anonym. Skrevet 3. oktober 2023 #17 Skrevet 3. oktober 2023 Iridium skrev (33 minutter siden): Det er utrolig hva folk finner på for penger. Det er utrolig at så mange ikke har evne til å sette seg inn i andres situasjon, samtidig ikke klarer å forstå og heller ikke har empati. 3 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2023 #18 Skrevet 3. oktober 2023 Du hadde jo ikke diagnose da, så du hadde jo ikke krav på noe spesial undervisning. Anonymkode: 8c265...1fb 3
Liveterspennende Skrevet 4. oktober 2023 #19 Skrevet 4. oktober 2023 . Anonym. skrev (13 timer siden): Hva man opplevde og ikke opplevde som barn er ikke barnet sitt skyld. Det som skjedde i barndommen påvirker personen når man er også voksen. Tydeligvis så er du en av dem menneskene som ikke evner til å prøve å forstå og til og med ikke eier empati. Helt feil, jeg har absolutt evnen til å kunne forstå at folk er forskjellig, vise den rette empati for de som faktisk prøver. Forskjellen ligger nettopp i om man prøver å stable seg selv på beina, eller føler seg krenket/sårbar og på leit etter noen å gi skylden slik at man slipper å måtte jobbe hardt selv. En av mine beste venner vokste opp i en grusom tilværelse med mor som alkis, masse mannfolk som både ruset seg, ga han juling og endte opp i fosterhjem hvor han fikk enda mer bank. Han av alle burde vite hvor skoen trykker ved slike opplevelser, han trengte hjelp fra psykolog. Jobbet seg gjennom hundrevis av småmål for å komme seg frem, kunne legge fortiden bak seg og begrave den. som han har fortalt kom ingen av disse tingene dalende ned som en haug av muligheter/løsninger. Han måtte jobbe for alt, tilgang til psykolog som har hjulpet, kunne få tilgang til grupper med andre likesinnede hvor han har kunnet dele sine erfaringer og tatt til seg andre sin erfaringer.
. Anonym. Skrevet 4. oktober 2023 #20 Skrevet 4. oktober 2023 Liveterspennende skrev (7 timer siden): Helt feil, jeg har absolutt evnen til å kunne forstå at folk er forskjellig, vise den rette empati for de som faktisk prøver. Forskjellen ligger nettopp i om man prøver å stable seg selv på beina, eller føler seg krenket/sårbar og på leit etter noen å gi skylden slik at man slipper å måtte jobbe hardt selv. En av mine beste venner vokste opp i en grusom tilværelse med mor som alkis, masse mannfolk som både ruset seg, ga han juling og endte opp i fosterhjem hvor han fikk enda mer bank. Han av alle burde vite hvor skoen trykker ved slike opplevelser, han trengte hjelp fra psykolog. Jobbet seg gjennom hundrevis av småmål for å komme seg frem, kunne legge fortiden bak seg og begrave den. som han har fortalt kom ingen av disse tingene dalende ned som en haug av muligheter/løsninger. Han måtte jobbe for alt, tilgang til psykolog som har hjulpet, kunne få tilgang til grupper med andre likesinnede hvor han har kunnet dele sine erfaringer og tatt til seg andre sin erfaringer. Din beste venn er ikke alle andre. Folk er forskjellige og reagerer forskjellig. Du har muligens forståelse og empati for vennen din men andre derimot som feks dem på dette forumet, dem har du ikke forståelse eller empati for. Folk som har opplevd både overgrep og traumer som barn, burde få forståelse og empati om dem velger å gå den prosessen som må for å kreve erstatning. Dem burde i tillegg få det dem faktisk fortjener. Det som skjedde når man var barn, er ikke barnet sin skyld å ta. Det man opplevde og ikke opplevde som barn, kan gjøre sånn at mesteparten eventuelt hele voksendommen blir skikkelig unødvendig vanskelig. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå