Gå til innhold

Ribb til pysjamas til barn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal sy pysj til ungene. Jeg er på nybegynner-stadiet, så ganske uerfaren med å sy ribb. 

Hvilken ribb vil dere anbefale til dette bruket? 

Jeg har kun sydd ribb én gang før, og det var på en joggebukse i isoli. Den ribben synes jeg var ganske tykk.. 

Finnes det ribb i ulike tykkelser? Selve pysjen skal jeg sy i bomullsjersey. 

Og litt sånn på siden: hvorfor er ribb ofte sydd i tube...?

Anonymkode: a0eb5...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På Stofflykke ser jeg de har noe som heter "ribb", og noe som er "ribbjersey". Er ribbjerseyen litt tynnere, kanskje, siden den står som "Kan brukes til topper og kjoler", mens vanlig ribb står med "passer til bukser og gensre"?

Anonymkode: a0eb5...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på tykkelse, så er det lurt å se på vekten, de aller fleste som selger stoff oppgir vekt. 

Om du ser på stofflykke sine stoffer ribbjersey vs ribb, så er strikkemetoden ulik. Vekten er den samme, og innhold av bomull så og si lik. Så litt hipp som happ, den ene har mer markante striper i seg. 

Anonymkode: 42c63...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Med tanke på tykkelse, så er det lurt å se på vekten, de aller fleste som selger stoff oppgir vekt. 

Om du ser på stofflykke sine stoffer ribbjersey vs ribb, så er strikkemetoden ulik. Vekten er den samme, og innhold av bomull så og si lik. Så litt hipp som happ, den ene har mer markante striper i seg. 

Anonymkode: 42c63...e53

Ribbjersey og ribb er ikke heeelt det samme. Som ribb er vanlig ribb best!

Anonymkode: d729b...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ribbjersey og ribb er ikke heeelt det samme. Som ribb er vanlig ribb best!

Men det finnes vel tynnere ribb enn den kraftige som ts nevner? Hva heter ev tynn ribb? 

Anonymkode: 43b6c...06f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes ribb i ulike tykkelser, men de har ikke nødvendigvis spesifikke navn. Norske nettbutikker er ganske lite avanserte mtp. sortering/kategorisering av ulike typer stoff (og mtp. utvalg!). Jeg bruker ofte bare vanlig jersey som "ribb". Synes vanlig ribb er unødvendig klumpete! Så lenge jersey'en har en andel elastan går det helt fint.

Anonymkode: ec6bc...edb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men det finnes vel tynnere ribb enn den kraftige som ts nevner? Hva heter ev tynn ribb? 

Anonymkode: 43b6c...06f

Vet ikke, bruker bare vanlig ribb kjøpt stofflykke osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...