Gå til innhold

Ikke-hormonell prevensjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg kombinerer Ladycomp og ovusoft (kan selvsagt like gjerne bruke fertilityfriend altså, som er helt gratis i den enkel utgaven) og det har funket i den forsteåelse at "ingen baby enda" etter ti måneder.

Men mine sykluser er ikke i nærheten av å ha stabilisert seg enda heller da, og jeg har hatt eggløsning i 2 av de 8 syklusene jeg har hatt på disse ti månedene. Pilleslutt skulle vise seg å ikke være så enkelt for min del nei...

Men jeg har lært masse om kroppen min i alle fall da, og det er jo en fordel. Jeg angrer slett ikke. Men det har blitt litt flere røde dager enn jeg setter pris på...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel heller sjeldent at sykluser er så uregelmessige så lenge.. Legen min sa at jeg skulle ta kontakt hvis det ikke stabiliserte seg etter 6mnd'er for da skal alle hormoner være ute!

Skrevet

Ja, jeg regner med det blir en del røde dager i begynnelsen. Det er vel ikke til å unngå. Men det finnes da andre ting man kan gjøre i mellomtida :sjarmor: Og et par uker med kondomer overlever vi vel. Ikke morsomt, men må man så må man.

Tusen takk for hjelpa, jenter. Jeg skal la mannen lese denne tråden når han kommer hjem fra jobb, han er heldigvis opptatt av prevensjonen vår han også!

Men om det er andre som har andre erfaringer vil jeg gjerne vite om dem også! ;)

Skrevet

Jeg synes Ladycomp ol. høres veeeldig skummelt ut hvis du absolutt ikke vil bli gravid, jeg da. Det bør vel nevnes at jeg ikke har prøvd det selv, men jeg vet om opptil flere som har hatt "uhell" med det.

Derimot har jeg ei venninne som bruker pessar, og ei som bruker p- ring. Hun som bruker pessar er visst stort sett fornøyd (litt lite romantisk, men man venner seg visst til det), mens hun som bruker p- ring fortsatt ikke er blitt vant til og komfortabel med å få den på plass.

Skrevet

Pessar høres veldig lite romantisk ut. Med all den kremen og innsetting så og så lang tid før sex osv - vi må da slutte med spontansexen vår vi da... :ler: Nei, jeg har ikke lyst til å bruke pessar. Ihvertfall ikke som eneste prevensjon. Kan vel bruke det når jeg får røde dager på ladycomp'en, men ikke hver gang.

Syns også det høres skummelt ut. Men det er tross alt ikke verdens undergang hvis vi blir gravide. Jeg skal ikke bytte prevensjon før etter bryllupet, og da har vi mange ting på plass... Vi er gift, eier egen leilighet, har ny bil og økonomien i orden. Det passer såklart bedre om ei stund, når vi har fått penger nok til å kjøpe større leilighet, men det er ingen krise. Absolutt.

Skrevet (endret)
Det er vel heller sjeldent at sykluser er så uregelmessige så lenge.. Legen min sa at jeg skulle ta kontakt hvis det ikke stabiliserte seg etter 6mnd'er for da skal alle hormoner være ute!

Jada, jeg vet at mine har vært ustabile veldig lenge... så jeg planlegger en tur til legen om det ikke stabiliserer seg selv. Jeg gir kroppen min et år på å ordne dette. Det er i begynneslen av mars. Ellers blir det lege.

Jeg har ikke nevt for legen min at jeg droppet p-pillene jeg da. Jeg har ikke vært der siden den gang. Og jeg synes ikke hun har noe med det egentlig. (jeg har ikke noe spesielt godt forhold til legen min...) Men takler ikke kroppen min dette selv så må jeg jo det da. Det ville jo gjort det hele litt lettere om jeg hadde relativt stabile sykluser og regelmessig eggløsning. Når mine sykløuser varierer fra 3 uker til 3 måneder så blir livet litt uforutsigbart...

Men, jeg anbefaler ikke-hormonell prevensjon i aller høyeste grad, det er flott å bli kjent med sin egen kropp. Men IKKE DERSOM BARN ER KRISE! Da skal du vite hva du gjør, i alle fall. (og selvsagt er det ikke sikkert dersom man "bryter reglene" og har sex på røde dager...uten kondom.) (Husk bare en ting, fertilityfriend er laget for dem som PRØVER å bli gravid, og ikke for prevensjon. Men kombinert med PFC (altså ladycomp eller tilsvarende) er det til flott hjelp da.)

en PFC ER lett å bruke. slev om det ikke er like rosenrødt som den hjemmesiden kanskje sier da, det er tross alt hjemmesiden til de som selger den. Men det ER lett.

Jeg liker også de røde og grønne lysene. Eller... ikke minst, min samboer synes det er veldig greit og intuitivt med de lysene. BAre at det er unødvendig mange røde da, og det er ingen av oss så begeistra for. DErfor er det snart på tide å kontakte legen min :(

Endret av Malama
Skrevet

Jeg håper du finner ut av det, Malama. Ikke noe særlig å plages sånn med syklusene sine :(

Skrevet

Noen som vet hva de ligger på i pris på bruktmarkedet? Da tenker jeg på ladycomp!

Skrevet

Rundt 2000,- ligger det på på finn.no i alle fall...

Skrevet

Det er jo ikke så ille da. Ikke mer enn et par år med p-pilla det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...