Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde en ganske snål lærer på barneskolen som lærte oss om Tor og Odin osv. Usikker på hvor mange timer pr. uke kanskje 2-3-4? Uansett, bare lurte på om dette var en del av pensumet på den tiden (1988) eller hvordan dette funket og er det en del av pensum i dag?   

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, vi måtte også lære om den norrøne gudeverda. 

Det var nok i O-fag! 

Anonymkode: 47f3e...1f3

• Liker 3
Skrevet

Ja, det var en del av pensumet på barneskolen den gangen. Det var også det når jeg gikk på barneskolen på tidlig 2000-tallet. 

HELT NORMALT. 

Anonymkode: 70ee2...1d1

• Liker 3
Skrevet

Helt normal del av pensum, men flere timer hver eneste uke hele barneskolen høres liiiitt mye ut da men...😂 

Ikke for det. Du reagerte vel ikke spesielt mye på å ha så mange timer i uka om den utenlandske guden som omtales i kristendommen?

Anonymkode: c3e09...185

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde også en klasseforstander på barneskolen på slutten av 80 tallet og 90 talet som var veldig opptatt av norrøn mytologi, vikinger og norsk historie generelt.

Han fikk ordnet det slik at klassen fikk være med på en arkeologisk utgraving av gamle gravplasser, jeg synes ad det burde vært større fokus på vår egen historie i dagens skole.

Anonymkode: 4ea3f...246

• Liker 5
  • Nyttig 6
Skrevet

Ja jeg husker å noe sånt om norrøn mytologi. skulle ønske det var mer læring om det, enn bare om jesus og sånt. at religions undervisning eller livssyn var mye mer bredt og ikke kun fremmet en side

Anonymkode: c6042...053

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ja jeg husker å noe sånt om norrøn mytologi. skulle ønske det var mer læring om det, enn bare om jesus og sånt. at religions undervisning eller livssyn var mye mer bredt og ikke kun fremmet en side

Det fremmet jo ikke "en side". Vi lærte jo, som du skriver, om norrøn mytologi. I tillegg så var det jo om både jødedommen, ateisme og buddisme, som jeg husker det. :) 

Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det har vel vanligvis blitt sett på som en artig historie, ikke som religion. Det har jeg ikke hørt om før nå i de siste årene.

Skrevet
ThereGoesBob skrev (22 timer siden):

Jeg hadde en ganske snål lærer på barneskolen som lærte oss om Tor og Odin osv. Usikker på hvor mange timer pr. uke kanskje 2-3-4? Uansett, bare lurte på om dette var en del av pensumet på den tiden (1988) eller hvordan dette funket og er det en del av pensum i dag?   

Så en lærer er altså veldig "snål" bare fordi man forsøker å lære elevene sine om norrøn mytologi??  

Anonymkode: cc74b...1c3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Så en lærer er altså veldig "snål" bare fordi man forsøker å lære elevene sine om norrøn mytologi??  

Anonymkode: cc74b...1c3

Nei nå lurte jeg bare på om dette var noe læreren lærte oss fordi det var en personlig interesse eller om det var pensum. Men om vi ser bort i fra norrøn mytologi så snakker vi en ganske snål lærer som ikke helt var til stede og gjorde en god nok jobb.

Skrevet

Jeg kan ikke huske at skolen lærte oss om andre religioner enn kristendom. Men siden det var pensum, så kunne de vel ikke bare la være? Det var ikke en læstadiansk skole, selv om læstadianismen var sterk i den kommunen. 

Norrøne, greske og romerske guder lærte jeg om på TV. Og hjemme lærte jeg at læstadianere er greie, så lenge man ikke snakker om religion med dem.

Skrevet

Hadde om det på barneskolen, ca 2004.

interessant hva vi trodde på før kristedommen kom.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2023 den 22.57):

Det fremmet jo ikke "en side". Vi lærte jo, som du skriver, om norrøn mytologi. I tillegg så var det jo om både jødedommen, ateisme og buddisme, som jeg husker det. :) 

Men norrøn mytologi var vel i O-Fag og ikke KRL.?

Anonymkode: 39036...fdf

Skrevet (endret)
On 10/2/2023 at 12:19 AM, ThereGoesBob said:

Vi hadde mye om det på barneskolen. Hadde en lærer som var glad i å fortelle historier ifra forskjellige religiøse tekster. Jeg syntes det var veldig spennende og det er nok grunnen til at jeg har interesse for norrøn mytologi idag. 

Endret av AndreaJohan
  • Liker 1
Skrevet
On 10/2/2023 at 10:57 PM, AnonymBruker said:

Ja det læres om andre religioner. Men hvis jeg husker riktig skal 50% av faget være kristendom og den andre andelen skal dekke andre religioner. Det er vel mikropartiet KrF som klarte å trumfe igjennom det når de sutret seg til å kalle religionsfag KRLE.

Let's face it, Norge er ikke et kristent land. Skal religion være et fag på skolen bør ikke en religion forskjellsbehandles 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...