911 Skrevet 1. oktober 2023 #21 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg uttrykte meg litt dårlig😊 Jeg mente at man får bedre ovn for pengene hvis man velger keramisk. Om man har to ovner av samme gode kvalitet, den ene med keramisk topp og den andre med induksjon, så er den med keramisk topp mye billigere. Man må mye høyere opp i pris for å få en god ovn hvis man velger induksjon. Fordi induksjon generelt er dyrere såklart, vet at toppen ikke har noe med ovnene å gjøre sånn ellers😊 Anonymkode: 45717...425 Da er vi enige 😄. Keramisk topp er billigere enn induksjon så klart, og enda billigere er støpejernsplater så det er bare hvor mye man vil/kan betale og hvor moderne teknologi man vil ha. Man kan lage like god mat på alle tre 👍. 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #22 Skrevet 1. oktober 2023 Albbas skrev (1 minutt siden): Ville aldri gått tilbake til keramisk. Skjønner ikke at det fortsatt er til salgs...?! Men det er store kvalitetsforskjeller på induksjon. Vi byttet til en dyrere variant da vi pusset opp og den er ikke like stabil som den gamle vi hadde, så henger ikke nødvendigvis sammen med pris. Og den er veldig kresen, pannen må være rett og fin. Men det går veldig kjapt og for meg er det helt utenkelig å gå tilbake til treg keramisk. Er det bare det faktum at det går fortere med induksjon som er årsaken til at du aldri kunne gått tilbake til keramisk? Jeg er så vant til keramisk jeg, har aldri hatt noe annet😊 De keramiske er stabile da? Anonymkode: 45717...425 2
911 Skrevet 1. oktober 2023 #23 Skrevet 1. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Er det bare det faktum at det går fortere med induksjon som er årsaken til at du aldri kunne gått tilbake til keramisk? Jeg er så vant til keramisk jeg, har aldri hatt noe annet😊 De keramiske er stabile da? Anonymkode: 45717...425 Nå er det ikke meg du spør, men fordelen med induksjon er at de er raske og nøyaktige, og uten ettervarme (er kun varm siden det har stått en varm kasserolle på plata). Slutter å koke i det øyeblikket du slår av platen og slår seg ikke på uten at det står en kasserolle eller stekepanne på plata.. Jeg sjekket sikringskursen min og jeg har 20A-kurs og kan ha alle fire plater på fullt samtidig uten problemer. Mulig induksjonstoppen regulerer dette selv, men vet ikke. Endret 1. oktober 2023 av 911
Gjest Albbas Skrevet 1. oktober 2023 #24 Skrevet 1. oktober 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Er det bare det faktum at det går fortere med induksjon som er årsaken til at du aldri kunne gått tilbake til keramisk? Jeg er så vant til keramisk jeg, har aldri hatt noe annet😊 De keramiske er stabile da? Anonymkode: 45717...425 Nå er det snart ti år siden jeg hadde keramisk, så husker ikke om de er stabile, men den forrige induksjonen vi hadde var mer stabil enn den vi har nå. Mulig det er fordi den vi har nå er større. Pga tiden ja, mer presis - holder melka på å koke over skrur du ned plata og problemet er løst. På en keramisk måtte jeg ta vekk hele kasserollen og vente til det roet seg. Å koke poteter går jo 10 min raskere, minst, fordi det ikke tar hundre år å koke opp vannet. Skal jeg koke opp en stor kasserolle kan jeg koble sammen to soner og det tar fortsatt ikke lang tid.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #25 Skrevet 1. oktober 2023 911 skrev (1 time siden): Nå er det ikke meg du spør, men fordelen med induksjon er at de er raske og nøyaktige, og uten ettervarme (er kun varm siden det har stått en varm kasserolle på plata). Slutter å koke i det øyeblikket du slår av platen og slår seg ikke på uten at det står en kasserolle eller stekepanne på plata.. Jeg sjekket sikringskursen min og jeg har 20A-kurs og kan ha alle fire plater på fullt samtidig uten problemer. Mulig induksjonstoppen regulerer dette selv, men vet ikke. Takk for info og for at du deler din erfaring. Blir et vanskelig valg dette, merker jeg😄 Anonymkode: 45717...425 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #26 Skrevet 1. oktober 2023 Albbas skrev (1 minutt siden): Nå er det snart ti år siden jeg hadde keramisk, så husker ikke om de er stabile, men den forrige induksjonen vi hadde var mer stabil enn den vi har nå. Mulig det er fordi den vi har nå er større. Pga tiden ja, mer presis - holder melka på å koke over skrur du ned plata og problemet er løst. På en keramisk måtte jeg ta vekk hele kasserollen og vente til det roet seg. Å koke poteter går jo 10 min raskere, minst, fordi det ikke tar hundre år å koke opp vannet. Skal jeg koke opp en stor kasserolle kan jeg koble sammen to soner og det tar fortsatt ikke lang tid. Takk for info fra deg også😊 Syns det er et vanskelig valg jeg. Anonymkode: 45717...425
Gjest Albbas Skrevet 1. oktober 2023 #27 Skrevet 1. oktober 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Takk for info fra deg også😊 Syns det er et vanskelig valg jeg. Anonymkode: 45717...425 Har du mulighet til å lage mat hos noen du kjenner, med induksjon? Så får du prøvd? Jeg falt først for induksjon da mamma og pappa fikk det for 13-ish år siden. Den er fortsatt bedre enn vår nye, dyre induksjon da. 🤭 Så rådet mitt må være, ikke gå for AEG hvis du skal ha induksjon, jeg er ikke fornøyd. 😂 Er matlaging viktig for deg? Ser du for deg at det betyr særlig for deg, å spare tid, og ha en mer nøyaktig komfyr som kan stoppe overkoking på ett sekund? Eller er det en sjelden problemstilling?
Warg Skrevet 1. oktober 2023 #28 Skrevet 1. oktober 2023 Induksjon er fantastisk elegant, gjør helt klart hverdagen litt enklere. Om du har lyst på og råd til det så anbefaler jeg å vurdere investeringen, det er også mye å spare på å planlegge kjøp av ny ovn. Jeg sparte 3600kr på min ovn via prisovervåkning, måtte bare vente ca 2måneder. Eneste ulempen som jeg vet om ved induksjon, og grunnen til at jeg ikke kjøpte den, er at de som har pacemaker ikke skal bruke induksjonsplatetopp. Noe å vurdere om du har noen i huset med pacemaker, de vil få matlagingsfritak om du velger magnetteknologi.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #29 Skrevet 1. oktober 2023 Albbas skrev (15 minutter siden): Har du mulighet til å lage mat hos noen du kjenner, med induksjon? Så får du prøvd? Jeg falt først for induksjon da mamma og pappa fikk det for 13-ish år siden. Den er fortsatt bedre enn vår nye, dyre induksjon da. 🤭 Så rådet mitt må være, ikke gå for AEG hvis du skal ha induksjon, jeg er ikke fornøyd. 😂 Er matlaging viktig for deg? Ser du for deg at det betyr særlig for deg, å spare tid, og ha en mer nøyaktig komfyr som kan stoppe overkoking på ett sekund? Eller er det en sjelden problemstilling? Jeg har laget mat på mammas induksjon, og den irriterer meg veldig😆 Betjeningspanelet blir veldig varmt, og jeg får ikke alltid kontakt, knappene svarer ikke alltid, man må finne akkurat riktig touch for å få respons. Og det irriterer meg at den begynner å pipe så snart man setter noe på den som berører betjeningsknappene. Slitsomt om man tar ut stekebrett, f.eks. Så akkurat den har jeg ikke likt😅 Matlaging er viktig ja, men ikke at det må gå så fort egentlig. Jeg er jo vant til tiden det tar med keramisk. Poteter damper jeg som regel, og da koker det ikke over😊 Anonymkode: 45717...425 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #30 Skrevet 1. oktober 2023 Warg skrev (16 minutter siden): Induksjon er fantastisk elegant, gjør helt klart hverdagen litt enklere. Om du har lyst på og råd til det så anbefaler jeg å vurdere investeringen, det er også mye å spare på å planlegge kjøp av ny ovn. Jeg sparte 3600kr på min ovn via prisovervåkning, måtte bare vente ca 2måneder. Eneste ulempen som jeg vet om ved induksjon, og grunnen til at jeg ikke kjøpte den, er at de som har pacemaker ikke skal bruke induksjonsplatetopp. Noe å vurdere om du har noen i huset med pacemaker, de vil få matlagingsfritak om du velger magnetteknologi. Ja dette med pacemaker leste jeg et sted, men det er ikke et tema her hos meg. Prisovervåking er nok smart ja, hvis man finner den modellen man ønsker seg. Kjekt at du sparte såpass på ditt kjøp da😃 Anonymkode: 45717...425
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #31 Skrevet 1. oktober 2023 Hvorfor kjøper du ikke et skap? Da kan du sette inn en innbyggings ovn,?og velge den platetoppen du vil? Har induksjon, synest det er oppskrytt. Anonymkode: bffb4...580 1
Warg Skrevet 1. oktober 2023 #32 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja dette med pacemaker leste jeg et sted, men det er ikke et tema her hos meg. Prisovervåking er nok smart ja, hvis man finner den modellen man ønsker seg. Kjekt at du sparte såpass på ditt kjøp da😃 Anonymkode: 45717...425 Et annet sparetips er å følge med på Outlet varer, jeg vurderte å kjøpe en returnert komfyr for å slippe å skaffe elektriker for montering av støpsel. Det var ganske greit at jeg gjorde egentlig for jeg oppdaget at modellen jeg ønsket meg hadde uventet mange returer. Viste seg at viften bråket forferdelig. 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #33 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hvorfor kjøper du ikke et skap? Da kan du sette inn en innbyggings ovn,?og velge den platetoppen du vil? Har induksjon, synest det er oppskrytt. Anonymkode: bffb4...580 Skap gidder jeg ikke styre med, blir bare totalt dyrere og mer styr av det. Hadde måtte hatt hjelp til å evt sette inn det skapet. Anonymkode: 45717...425
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #34 Skrevet 1. oktober 2023 Warg skrev (51 minutter siden): Et annet sparetips er å følge med på Outlet varer, jeg vurderte å kjøpe en returnert komfyr for å slippe å skaffe elektriker for montering av støpsel. Det var ganske greit at jeg gjorde egentlig for jeg oppdaget at modellen jeg ønsket meg hadde uventet mange returer. Viste seg at viften bråket forferdelig. Har inntrykk av at viften bråker mye på induksjonskomfyrer? Flere nevner dette🤔 Ang elektriker; jeg må uansett bestille både hjemlevering og installasjon, så da regner jeg med de fikser alt som trengs? Anonymkode: 45717...425
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #35 Skrevet 1. oktober 2023 Obs at dagens keramiske topper ikke er like "effektive" som de gamle som var før. De har begrensninger på hvor mye effekt de kan bruke for at de skal skli gjennom EU sitt regelverk. Hadde ikke tatt keramisk om jeg hadde fått betalt for det engang. Anonymkode: eaac2...fff
Warg Skrevet 1. oktober 2023 #36 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har inntrykk av at viften bråker mye på induksjonskomfyrer? Flere nevner dette🤔 Ang elektriker; jeg må uansett bestille både hjemlevering og installasjon, så da regner jeg med de fikser alt som trengs? Anonymkode: 45717...425 Hjemlevering og installasjon var to forskjellige tjenester. Levering med innbring og retur av gammel komfyr var med varebil som kjørte rute i området, sjåføren fjernet avfall og tok med den gamle komfyren. Elektrikker bestilte jeg til dagen etter.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #37 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja dette med pacemaker leste jeg et sted, men det er ikke et tema her hos meg. Prisovervåking er nok smart ja, hvis man finner den modellen man ønsker seg. Kjekt at du sparte såpass på ditt kjøp da😃 Anonymkode: 45717...425 Min mann har pacemaker og det går helt fint å ha det og samtidig bruke induksjon. Ellers, jeg synes induksjon bråker mye og ting koker ikke med mindre jeg stiller varmen på fullt så jeg må vente med gryta til det koker før jeg kan skru ned. Kommer sikkert til å ha induksjon også neste gang jeg skal ha platetopp allikevel men jeg hadde klart meg helt fint med keramisk også. Anonymkode: f9428...1ea
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #38 Skrevet 1. oktober 2023 Warg skrev (33 minutter siden): Hjemlevering og installasjon var to forskjellige tjenester. Levering med innbring og retur av gammel komfyr var med varebil som kjørte rute i området, sjåføren fjernet avfall og tok med den gamle komfyren. Elektrikker bestilte jeg til dagen etter. Jeg vet det er forskjellige tjenester, de har egentlig tre ulike tjenester; hjemlevering, installasjon og ta med den gamle i retur. Totalprisen på Elkjøp var 1850kr😨 Da vil jeg tro de sender en som kan installere på riktig måte, og at jeg derfor ikke trenger elektriker. Anonymkode: 45717...425
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #39 Skrevet 1. oktober 2023 Jeg har hatt 2 induksjonsovner, og elsker det. Min har aldri bråket, og jeg kan bruke alle kokeplatene. Den jeg har nå er 13 år gammel, og var den billigste fra IKEA. Har aldri vært noe tull med noen av de. Anonymkode: 2be04...197
Druid Skrevet 1. oktober 2023 #40 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Skal kjøpe ny komfyr, og pr nå tenker jeg at man får mer for pengene om man kjøper en komfyr med keramisk topp, enn en med induksjon. Billigste komfyren med induksjon på Elkjøp koster 10.000, og nest «billigste» nesten 18.000kr! Lurer på om stekeovnene generelt er bedre i komfyrer med keramisk, som ligger på et ca prisnivå på 8000kr, pluss minus? Man har iallefall flere valg i den prisklassen når man velge keramisk. Hva hadde dere valgt? Anonymkode: 45717...425 I utgangspunktet vil jeg alltid velge induksjon, men i gamle hus må man tenke på strømkursene, siden induksjon krever høyere strømkursene enn gamle platetopper. Diskusjonen om stråling er tåpelig og kunnskapsløs. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå