AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #1 Skrevet 1. oktober 2023 Skal kjøpe ny komfyr, og pr nå tenker jeg at man får mer for pengene om man kjøper en komfyr med keramisk topp, enn en med induksjon. Billigste komfyren med induksjon på Elkjøp koster 10.000, og nest «billigste» nesten 18.000kr! Lurer på om stekeovnene generelt er bedre i komfyrer med keramisk, som ligger på et ca prisnivå på 8000kr, pluss minus? Man har iallefall flere valg i den prisklassen når man velge keramisk. Hva hadde dere valgt? Anonymkode: 45717...425
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #2 Skrevet 1. oktober 2023 Når jeg flyttet sist gikk jeg fra induksjon til keramisk, og kan ikke vente til jeg får byttet tilbake til induksjon igjen. Ingen tvil her, altså. Alt går mye raskere og varmen er mer presis. Anonymkode: 23bf1...af8 5 5
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #3 Skrevet 1. oktober 2023 Det er vel ingen som kjøper kjeramisk nå lenger.... Det er absolutt verdt hver krone å legge til litt for å få induksjon. Anonymkode: ce0c0...b93 4 3
missbluebird Skrevet 1. oktober 2023 #4 Skrevet 1. oktober 2023 Kjeramisk uten tvil. Det har vært lenger i drift og viser seg å ha liten påvirkning på kroppen. Bruker du en EMF måler når du skrur på induksjonstoppen så vil du kanskje få nye bekymringer og se ting fra et nytt ståsted. Samme som å stå ved siden av en mikrobølgeovn når den varmer noe. Helsemessig sier man det er greit siden det ikke varmer opp noe i deg, men man tar da ikke med bølger som påvirker andre deler av kroppen. 1 1
Elle Melle Skrevet 1. oktober 2023 #5 Skrevet 1. oktober 2023 Har hatt alle typer og kommer aldri til å velge noe annet enn induksjon. Den er rask og presis, man regulerer varmen nøyaktig, trenger ikke vente I tusen år på at pastavannet skal koke, og man trenger ikke lenger vannkoker f.eks. 9
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #6 Skrevet 1. oktober 2023 Jeg har induksjon og må vente lenge før noe som helst skjer…. Anonymkode: ec557...b1d
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #7 Skrevet 1. oktober 2023 missbluebird skrev (12 minutter siden): Kjeramisk uten tvil. Det har vært lenger i drift og viser seg å ha liten påvirkning på kroppen. Bruker du en EMF måler når du skrur på induksjonstoppen så vil du kanskje få nye bekymringer og se ting fra et nytt ståsted. Samme som å stå ved siden av en mikrobølgeovn når den varmer noe. Helsemessig sier man det er greit siden det ikke varmer opp noe i deg, men man tar da ikke med bølger som påvirker andre deler av kroppen. Åj, dette visste jeg ikke! Takk for info! Jeg har hatt keramisk hittil, og må si at jeg aldri har vært misfornøyd. Bryr meg ikke om at det tar litt lenger tid å få platene varm. Ellers leser jeg også at induksjon ofte bråker, de piper bl.a, og suser. Noen har «betjeningsstyring» oppå som blir varm, også sier noen at man ikke kan bruke alle platene på en gang, for da går sikringen. Syns ikke induksjon høres så fantastisk ut, selv om «alle» anbefaler det, og det skal være fremtiden.. Anonymkode: 45717...425 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #8 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Åj, dette visste jeg ikke! Takk for info! Jeg har hatt keramisk hittil, og må si at jeg aldri har vært misfornøyd. Bryr meg ikke om at det tar litt lenger tid å få platene varm. Ellers leser jeg også at induksjon ofte bråker, de piper bl.a, og suser. Noen har «betjeningsstyring» oppå som blir varm, også sier noen at man ikke kan bruke alle platene på en gang, for da går sikringen. Syns ikke induksjon høres så fantastisk ut, selv om «alle» anbefaler det, og det skal være fremtiden.. Anonymkode: 45717...425 Jeg hadde glatt valgt keramisk fremfor induksjon. Syns induksjon er noe tull. Tror Gordon Ramsay hadde noen sterke meninger om det også. Skal se om jeg finner klipp… Anonymkode: ec557...b1d 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #9 Skrevet 1. oktober 2023 Du trenger minimum 20 amper kurs for induksjonsovn. https://dinside.dagbladet.no/bolig/ikke-alle-kan-bruke-induksjonstopp/61308879 Anonymkode: fa614...4fe
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #10 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har induksjon og må vente lenge før noe som helst skjer…. Anonymkode: ec557...b1d Da har du for liten kurs til platetoppen. Anonymkode: 933cc...380 5 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #11 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du trenger minimum 20 amper kurs for induksjonsovn. https://dinside.dagbladet.no/bolig/ikke-alle-kan-bruke-induksjonstopp/61308879 Anonymkode: fa614...4fe Jeg har 20 amper, trodde det var akkurat nok, men likevel ikke nok til å ha på alle platene samtidig? Takk for link, skal lese😊 Anonymkode: 45717...425 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #12 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde glatt valgt keramisk fremfor induksjon. Syns induksjon er noe tull. Tror Gordon Ramsay hadde noen sterke meninger om det også. Skal se om jeg finner klipp… Anonymkode: ec557...b1d Gordon Ramsays alternativ til induksjon er vel gass, ikke keramisk. Det blir en helt annen diskusjon enn vi har i denne tråden, for å si det mildt. Anonymkode: 21fc8...d2d 8
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #13 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har 20 amper, trodde det var akkurat nok, men likevel ikke nok til å ha på alle platene samtidig? Takk for link, skal lese😊 Anonymkode: 45717...425 - ja nå ser jeg at man aller helst bør ha 25A.. Anonymkode: 45717...425
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #14 Skrevet 1. oktober 2023 Induksjon er overlegent på alle måter, selv vårt gamle hus fra 50 tallet hadde 20 amp kurs, dette ble oppgradert til 25 siden vi først skulle oppgradere. Ser ikke hvorfor det egentlig er ett problem, alle induksjonstoppene jeg har eid har hatt en øvre grense på 2800w om jeg husker riktig, prøver man slå på for mye så blir de automatisk nedjustert. Anonymkode: 2036a...a93 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #15 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har 20 amper, trodde det var akkurat nok, men likevel ikke nok til å ha på alle platene samtidig? Takk for link, skal lese😊 Anonymkode: 45717...425 Det har nok ingenting med kursen å gjøre, men at ovnene har innebygd grense for hvor mye watt du kan bruke på en gang. Jeg kan feks kun kjøre en plate på boost av gangen, det står i papirene på ovenen hvor mye strøm den kan dra totalt ved bruk av flere soner. Anonymkode: 2036a...a93 1
911 Skrevet 1. oktober 2023 #16 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Skal kjøpe ny komfyr, og pr nå tenker jeg at man får mer for pengene om man kjøper en komfyr med keramisk topp, enn en med induksjon. Billigste komfyren med induksjon på Elkjøp koster 10.000, og nest «billigste» nesten 18.000kr! Lurer på om stekeovnene generelt er bedre i komfyrer med keramisk, som ligger på et ca prisnivå på 8000kr, pluss minus? Man har iallefall flere valg i den prisklassen når man velge keramisk. Hva hadde dere valgt? Anonymkode: 45717...425 Stekeovnen har ingenting med platetoppen å gjøre, men når du først nevner det ville jeg valgt en komfyr med stekeovn som har pyrolysefunksjon. Enkel å rengjøre. Vi har induksjonstopp selv om vi tidligere hadde keramisk. Mye mer presis og uten ettervarme. 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #17 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det har nok ingenting med kursen å gjøre, men at ovnene har innebygd grense for hvor mye watt du kan bruke på en gang. Jeg kan feks kun kjøre en plate på boost av gangen, det står i papirene på ovenen hvor mye strøm den kan dra totalt ved bruk av flere soner. Anonymkode: 2036a...a93 Jeg har 25A (måtte sjekke) og slår jeg på to plater samtidig, blir det bare problemer. Ofte nedjusterer den til 4 fra 9. Noen ganger slår den seg helt av. Anonymkode: ec557...b1d 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #18 Skrevet 1. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har 25A (måtte sjekke) og slår jeg på to plater samtidig, blir det bare problemer. Ofte nedjusterer den til 4 fra 9. Noen ganger slår den seg helt av. Anonymkode: ec557...b1d Aha, det høres jo veldig styrete ut..? Sånt er aldri noe problem med keramisk. Det hender jo ofte man bruker to plater på høy varme? Anonymkode: 45717...425 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #19 Skrevet 1. oktober 2023 911 skrev (9 minutter siden): Stekeovnen har ingenting med platetoppen å gjøre, men når du først nevner det ville jeg valgt en komfyr med stekeovn som har pyrolysefunksjon. Enkel å rengjøre. Vi har induksjonstopp selv om vi tidligere hadde keramisk. Mye mer presis og uten ettervarme. Jeg uttrykte meg litt dårlig😊 Jeg mente at man får bedre ovn for pengene hvis man velger keramisk. Om man har to ovner av samme gode kvalitet, den ene med keramisk topp og den andre med induksjon, så er den med keramisk topp mye billigere. Man må mye høyere opp i pris for å få en god ovn hvis man velger induksjon. Fordi induksjon generelt er dyrere såklart, vet at toppen ikke har noe med ovnene å gjøre sånn ellers😊 Anonymkode: 45717...425 2
Gjest Albbas Skrevet 1. oktober 2023 #20 Skrevet 1. oktober 2023 Ville aldri gått tilbake til keramisk. Skjønner ikke at det fortsatt er til salgs...?! Men det er store kvalitetsforskjeller på induksjon. Vi byttet til en dyrere variant da vi pusset opp og den er ikke like stabil som den gamle vi hadde, så henger ikke nødvendigvis sammen med pris. Og den er veldig kresen, pannen må være rett og fin. Men det går veldig kjapt og for meg er det helt utenkelig å gå tilbake til treg keramisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå