Gå til innhold

forbud mot håndholdt mobil

Tiuren

Anbefalte innlegg

Våre ledestjerner og forbilder har innført forbud mot all bruk av håndholdt mobil når man kjører bil, med stadig økende gebyr for å vise hvor alvorlig dette er ment. Man har ikke engang lov å bytte sang på Spotify når man kjører, langt mindre holde mobilen i øyehøyde og se film eller tikktull.

Men hvorfor er det OK å sykle i den samme trafikken, i samme fart som bilene, mellom forgjengere og busser, mens man ser på film? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt i mot at folk skal drive med mobilen mens de sykler, men det er betydelig mindre skadepotensial i en sykkel kontra en bil på 1,5 tonn. 

Anonymkode: 3c161...d0f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En holder til mobilen koster veldig lite, du kan fin bytte sang å trykke på mobilen når den er fast.

Anonymkode: 6a628...9fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også lov med touchskjerm i bilen, som en blir opptatt av når det blir feiltrykk pga humper i veien.

Anonymkode: 6045e...451

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En holder til mobilen koster veldig lite, du kan fin bytte sang å trykke på mobilen når den er fast.

Dersom den står i holder og en svarer og har på høyttaler blir det godtatt på lik linje med handsfree ?

Anonymkode: 1eea8...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er også lov med touchskjerm i bilen, som en blir opptatt av når det blir feiltrykk pga humper i veien.

Anonymkode: 6045e...451

Jaja men ikke så spennende å drive med den kontra mobil. Jeg kjører varebil og annenhver bilist jeg kjører forbi sitter med hodet vendt ned mot mobilen mens de kjører. 

Anonymkode: 6fedb...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dersom den står i holder og en svarer og har på høyttaler blir det godtatt på lik linje med handsfree ?

Anonymkode: 1eea8...4b4

Er vel en gråsone der, men alle nyere biler har da vel bluetooth innebygd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 1. februar 2023 gjelder følgende for feil mobilbruk i bil:

Straffen for å snakke i håndholdt mobiltelefon, taste og surfe under kjøring er oppjustert til 3 prikker i førerkortet og en bot på 9700 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er noen motstandere av å ha fullt fokus på veien når man kjører? Et øyeblikks uoppmerksomhet, og man kan ende som morder. Boten kunne gjerne vært 100 000, siden det er helt frivillig å bryte reglene. 

Anonymkode: 8dd5f...6a3

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hva hadde det med problemstillingen i HI å gjøre? Eller mente du mobilholder på sykkelen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er helt i mot at folk skal drive med mobilen mens de sykler, men det er betydelig mindre skadepotensial i en sykkel kontra en bil på 1,5 tonn. 

Anonymkode: 3c161...d0f

Selvfølgelig mye større skadepotensiale med en bil, men personlig har jeg ikke lyst verken å bli påsyklet når jeg går eller få en mobildistrahert syklist i fronten på bilen min. 

Endret av Tiuren
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (14 timer siden):

Selvfølgelig mye større skadepotensiale med en bil, men personlig har jeg ikke lyst verken å bli påsyklet når jeg går eller få en mobildistrahert syklist i fronten på bilen min. 

Det vil vel de fleste unngå, men det er like fullt svaret på spørsmålet ditt. 

Anonymkode: 18c10...18e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (18 timer siden):

Våre ledestjerner og forbilder har innført forbud mot all bruk av håndholdt mobil når man kjører bil, med stadig økende gebyr for å vise hvor alvorlig dette er ment. Man har ikke engang lov å bytte sang på Spotify når man kjører, langt mindre holde mobilen i øyehøyde og se film eller tikktull.

Men hvorfor er det OK å sykle i den samme trafikken, i samme fart som bilene, mellom forgjengere og busser, mens man ser på film? 

Det er heller ikke lov. Hovedregelen i veitrafikklovens paragraf 3 gjelder alle. 
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret”.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Brunello said:

Det er heller ikke lov. Hovedregelen i veitrafikklovens paragraf 3 gjelder alle. 
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret”.

Da er det vel på tide at UP stiller seg opp på et gatehjørne og hanker inn en liten million på en ettermiddag....? :D 

Om jeg blir tatt for høy fart med personbil så mister jeg alle mine førerkortklasser, burde ikke det samme gjelde for syklister? Sykler man med mobilen (eller promille), og har førerkort, så blir det prikker eller førerkortbeslag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem faen ser film på mobilen mens de sykler?🤔🤣

Er møkklei taxisjåfører som styrer på med ips på mobilen sin når de kjører på kunder.

Dette oppleves særlig hvis jeg kjører med Norges Taxi eller et annet selskap med utenlandske sjåfører.

Skulle ønske de ble tatt i kontroll.

Anonymkode: b6bf6...84e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvem faen ser film på mobilen mens de sykler?🤔🤣

Er møkklei taxisjåfører som styrer på med ips på mobilen sin når de kjører på kunder.

Dette oppleves særlig hvis jeg kjører med Norges Taxi eller et annet selskap med utenlandske sjåfører.

Skulle ønske de ble tatt i kontroll.

Gps skulle det være, ikke ips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...