Gå til innhold

Nybegynner


MB123

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har lyst til å forsøke meg på å strikke min første genser. Har dere tips til en moderne og enkel genser jeg kan prøve meg på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Novise genser fra Petiteknit er veldig enkel å strikke, har fin fasong ( det er ikke en gravid-ganser, er hun som har Petiteknit som er modell for egen genser på bildet, og hun var gravid akkurat da) og godt garn. Mønsteret er veldig lettforklarelig og detaljert

Dette var også en av de første genserne jeg strikket, og jeg klarte det uten hjelp :) Har i etterkant strikket flere, både denne originale og en i chunky edition (tykkere pinner og to tråder garn). Strikket den til tenåringsdatteren min, og den ble umiddelbart favorittgenser, som nå er helt utslitt så jeg må strikke en ny til henne😄

Garnet som anbefales i oppskriften er Kos fra Sandnes, et utrolig mykt og litt «pusete» garn. Mange fine farger å velge mellom. Vet at mange heller bruker det billigere garnet fra Drops som heter Air, men det fraråder jeg. Har selv testet ut drops air, og den genseren ble ikke brukt. Rett og slett ikke like godt garn. Og når man først bruker mye tid og energi på å strikke en genser så er det dumt å bruke et garn av dårligere kvalitet bare for å spare noen kroner, billigere garn som man heller ikke vet opphavet til mtp dyrevelferd og arbeidsforhold til de som lager garnet. Sandnes er et norsk merke med ull fra Norge og man kan være trygg på at feks merinoull er mulesing- fri. En liten digresjon der, men jeg er litt opptatt av kvalitet på garn og å støtte norske bedrifter som Sandnes, Rauma, Hillesvåg..

Novise-genser strikkes ovenfra og ned; en utrolig grei måte å strikke på, for da kan du justere ermer og bol enklere hvis du vil ha det kortere eller lengre lengde. Du begynner med halsen, og du øker masker på bærestykket. Setter av masker til ermene (et lite tips; det bruker å stå at du skal sette de av på en tråd, men personlig synes jeg det er knølete. Bruker heller sånn maskewire som jeg tar maskene på og knyter sammen) og strikker ferdig bolen. Deretter tar du maskene til ermene over på en 40cm rundpinne og strikker ferdig ermene

https://www.sandnesgarn.no/petiteknit-print-novise-genser-1

image.thumb.jpeg.d44ca5081b76365a06d5885b5a1706c4.jpeg
 

Maskewire

https://panduro.com/nb-no/products/sy-strikk/garn/garntilbehor/12-stk-maskewire-maskeholderkabler-100-cm-beregnet-for-pinner-5-10-mm-320409?gclid=CjwKCAjwseSoBhBXEiwA9iZtxi7UtkndAJKUtpeC0pnlwNH7GA2ba6D0vVOsspaJgOQ2lwtLeqARQBoCXkEQAvD_BwE#fo_c=3247&fo_k=595c062eb1f72e94543812df657b5371&fo_s=gplano

 

Endret av skruf
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for godt og utfyllende svar. Denne ser kjempefin ut! Skal absolutt vurdere den. Tusen takk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MB123 skrev (4 minutter siden):

Tusen takk for godt og utfyllende svar. Denne ser kjempefin ut! Skal absolutt vurdere den. Tusen takk!

Bare hyggelig 🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amanda genseren er forsåvidt nybegynner vennlig. Med v hals.

Kjappstrikket på pinne nr.7 og 9.

image.png.7b2ccda0ca0a5695a0319842c0ae399c.png

Crush genser fra europris(house of yarn) er også enkel. Pinne nr.6 og 8.

image.png.ce5b5223fd60926bbfe0c833bfd4f143.png

Også har man jo den første skappel genseren,da. Det er vel den enkleste jeg har strikket.

Pinne 6, tror jeg. Man strikker kun rettstrikk(riller) frem og tilbake.

Strikker 4 deler, 1 forstykke, bakstykke, 2 ermer. Og syr isammen til slutt.

Myk,luftig,oversized,kosegenser🥰

image.png.9a862b7770bdb95c6ce8a8e8834604c2.png

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...