Gå til innhold

Hvilken prevensjon brukte dere på 80-tallet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hehe, bare lurer for nyskjerrighetens skyld, er 26 år. Hvilken prevensjon brukte dere på 70-80 tallet? Var det like utbredt og ordentlig? Hvordan sikra man seg mot graviditet? Har ingen mor å spørre, dessverre

Anonymkode: 3ec60...f57

Videoannonse
Annonse
Skrevet

P-piller, kondom, spiral. Samme som i dag. Helt vanlig da også. 

Anonymkode: 8a0fb...5df

• Liker 2
Skrevet (endret)

Latex-kondomer ble oppfunnet på 1930-tallet og har vært i bruk siden. Litt morsomt synes jeg er at i mellomkrigstiden så var det lov å selge dem, men ikke å fortelle hva de kunne brukes til. (https://www.nrk.no/innlandet/slik-har-kondomet-endret-seg-gjennom-historien-1.16323706). P-piller ble godkjent som prevensjon, i 1967. Kobberspiralen kom på 1970-tallet og hormonspiralen først på 1990-tallet.

Da jeg var ung hørte jeg en eldre dame fortelle om at hennes besteforeldre brukte dyretarmer. De kunne brukes flere ganger hvis de ble behandlet riktig og var populære på bondelandet fordi de var lette å få tak i og hindret graviditet. Alternativet var å «hoppe av i svingen» eller få en haug unger.

Dagens kondomer kan være så tynne som 0.04 mm og jeg synes vi er noen tullete, historieløse unger dersom vi synes de er brysomme! De er jo geniale! Tenk hvis vi skulle brukt skilpaddeskjell eller poser av lin dynket i melk som våre forfedre. Da hadde jeg skjønte protester mot å bruke kondom. 😂

Endret av Fioljenta
Skrevet

Ingen jeg var ett barn.

Anonymkode: 3f097...85c

Skrevet

Minipiller og p-piller

Anonymkode: 12bca...302

Skrevet

Lot spermen renne ut i en t-skjorte. var for ung til å pule.

Anonymkode: b46f1...a1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...