Gå til innhold

Mange bilulykker i år med unge folk. Er det for lett å få førerkort?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke der problemet ligger. Folk får alt god opplæring.

Problemet er jo for høy fart. Folk og spesielt de som nettopp har fått lappen og første årene etter det, er alt for glad i høy fart og det å tøffe seg med å råkjøre. Selv om de vet det er galt.

Endret av MUSK!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror en del av de trenger en reality check. Det føles sjeldent uttrykt å kjøre fort med bilen, helt til man mister kontrollen. Sjansjen er uansett liten, men konsekvensene blir ofte mye mer enorme når man kjører med høy hastighet eller ikke følger med. Det føles jo ikke skummelt å titte ned på telefonen av og til, men plutselig kommer det en unge eller en elg ut i veien. I løpet av det ene sekundet du stirret på telefonen kan du ha mistet såpass mye verdifull tid at du ikke rekker å bremse før det tar livet av en annen eller deg selv. Det samme gjelder fart. Du kan kjøre 150 på en fin vei, men plutselig igjen kommer det en elg. Da ligger du ofte mye dårligere ann enn om du lå i 80. 

Anonymkode: 6068a...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg tror en del av de trenger en reality check. Det føles sjeldent uttrykt å kjøre fort med bilen, helt til man mister kontrollen. (...)

Dette er jeg fullstendig enig i! For å forstå dette, burde man gi elevene et par flere anledninger til å miste kontrollen under oppsyn. Det er kjempeviktig å kjenne på hvor skummelt det er - før man er ute i virkeligheten. 

Jeg tok lappen i Tyskland. Motorveitimene var en lekse jeg aldri skal glemme. Først måtte jeg tvinges for å kjøre i 130 - det føltes alt for fort! Ufattelig skummelt! Men vi prata nå og det gikk bedre ganske kjapt. Etter en time kjørte jeg forbi en Porsche og sa det var rart at den kjørte så sent. "Er du sikker på at den kjører sakte?", fikk i retur, så på speedometeret, og lå visst godt over 200 km/t. Det var en leksjon om fartsblindhet som satt. Og 20 år senere er bilene enda bedre, enda tryggere, enda lettere å miste fartsfølelsen i.

Anonymkode: 5b58a...4a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange distraksjoner i dag pga. smarttelefoner. Sjekker sosialemedier, tar bilder/videoer mens de kjører, søker opp musikk, skriver sms osv. 

Anonymkode: 06456...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.9.2023 den 19.51):

Jeg tror problemet sjeldent ligger i selve ferdighetene, men mer holdningene mange unge sjåfører har. De syntes det er gøy å kjøre og liker å pushe grensene. Har selv hatt venner som kjører veldig stygt, de har i utgangspunktet gode teknikker og ferdigheter, men tror ofte de er verdensmestere.

Ofte en grunn til at det ofte er unge gutter og rånere som kræsjer og dør.

Mye råkjøring blant disse gruppene.

De ser på seg selv som supre sjåfører som kan kjøre så fort de bare klarer.

Anonymkode: 25096...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

De ser på seg selv som supre sjåfører som kan kjøre så fort de bare klarer.

Anonymkode: 25096...12b

Nettop. Ene kompisen min er der. Klager over alle som ligger i fartsgrensen og mener han kan kjøre så fort han vil fordi han er mye bedre enn alle andre og har bedre bil. Han kjører rundt i rusten skraphaug av en bmw og mener at alle andre som kjører er sauer. Han mener altså at fartsgrensen er for "idioter" or "kjerringer". Veldig arrogant innstilling. Mener også at biler som BMW er laget for autobahnen og da er det greit å ligge dobbelt av fartsgrensen, mens "drittbilene" som kia osv burde kjøre i fartsgrensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Dette er jeg fullstendig enig i! For å forstå dette, burde man gi elevene et par flere anledninger til å miste kontrollen under oppsyn. Det er kjempeviktig å kjenne på hvor skummelt det er - før man er ute i virkeligheten. 

Jeg tok lappen i Tyskland. Motorveitimene var en lekse jeg aldri skal glemme. Først måtte jeg tvinges for å kjøre i 130 - det føltes alt for fort! Ufattelig skummelt! Men vi prata nå og det gikk bedre ganske kjapt. Etter en time kjørte jeg forbi en Porsche og sa det var rart at den kjørte så sent. "Er du sikker på at den kjører sakte?", fikk i retur, så på speedometeret, og lå visst godt over 200 km/t. Det var en leksjon om fartsblindhet som satt. Og 20 år senere er bilene enda bedre, enda tryggere, enda lettere å miste fartsfølelsen i.

Jeg traffe en elg i fjor. Jeg kjørte i farstgrensen og fokuserte på veien. Den hoppet fram i veien og jeg hadde et millisekund på å reagere. Fordi jeg kjørte aktsomt rakk jeg å bresme såpass hardt at jeg "dultet" borti i elgen og fikk en liten bulk. Tror det gikk fint med elgen, men ringte viltnemda uansett. Hadde jeg kjørt over fartsgrensen og / eller stirret på telefonen kunne det gått mye verre. Utrolig hvor fort ting kan skje. Et sekund sitter man å koser seg mens man hører på musikk, i det neste hopper en unge eller elg foran bilen. Det kan skje alle, derfor man skal være varsom og aktsom.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Mener også at biler som BMW er laget for autobahnen og da er det greit å ligge dobbelt av fartsgrensen, mens "drittbilene" som kia osv burde kjøre i fartsgrensen.

Haha, elsket konklusjonen. I dag er vi et tiår og vel så det forbi "peak BMW" og Kia og Hyundai leverer klasseledende produkt hvor enn man ser. Ikke at det er det verste med virkelighetsoppfatningen hans, men artig er det lel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror telefonene har mye skyld. Jeg ser det ALT for ofte når jeg sitter på med folk, jeg blir helt kvalm av det. Folk jeg trodde var oppegående tar plutselig opp telefonen og føkkings tekster mens de kjører. Det burde vært mye mer politikontroller, både fart, rus og mobil. Bilbelte bryr jeg meg lite om egentlig, der kan Darwin få bestemme. Det går tross alt utover dem selv, og påvirker ikke førerens kjøreferdigheter slik at andre settes i fare.

Anonymkode: af08d...e93

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke farten som dreper, det er bråstoppen. 

( Den de tror at ikke kommer) 

Anonymkode: ccf94...093

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke farten som dreper, det er bråstoppen. 

( Den de tror at ikke kommer) 

Anonymkode: ccf94...093

it is not the fart that kills, but the smell! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.9.2023 den 19.37):

Har kjørelærere og sensorer blod på hendene? Slipper de løs folk i trafikken som ikke har noe der å gjøre?

Det bør være høyere terskel for å få førerkort.

Det burde ikke være noen forskjell på førekort til fly, tog, skip og bil, De burde være samme grundige opplæring og skikkethetsvurdering på alle kjæretøy.

Anonymkode: 0489d...59a

Ikke høyere terskel, men høyere aldersgrense.

Frontallappen som påvirker konsekvenstenking er ikke ferdig utviklet før man er 25. Derfor burde også aldersgrensen på sertifikat være 25 år.

Anonymkode: 62a35...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Nettop. Ene kompisen min er der. Klager over alle som ligger i fartsgrensen og mener han kan kjøre så fort han vil fordi han er mye bedre enn alle andre og har bedre bil. Han kjører rundt i rusten skraphaug av en bmw og mener at alle andre som kjører er sauer. Han mener altså at fartsgrensen er for "idioter" or "kjerringer". Veldig arrogant innstilling. Mener også at biler som BMW er laget for autobahnen og da er det greit å ligge dobbelt av fartsgrensen, mens "drittbilene" som kia osv burde kjøre i fartsgrensen.

Jeg har kjent fryktelig mange menn som har en eller annen form for slik holdning, selv om det ikke alltid er så ekstremt. Ser det jo her inne også, der mange mener at de som kjører i fartsgrensen er til fare for trafikken fordi de "tvinger" folk til å kjøre forbi.

Anonymkode: e6d31...667

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet om en person som dessverre døde i trafikken i år pga mobilbruk. 

Har også sett holdninger som vises til ovenfor, har en kamerat som mener han kan kjøre ekstremt fort fordi han jo har kontroll og gode kjøreferdigheter. 

Anonymkode: 458f2...2a8

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.9.2023 den 19.37):

Har kjørelærere og sensorer blod på hendene? Slipper de løs folk i trafikken som ikke har noe der å gjøre?

Det bør være høyere terskel for å få førerkort.

Det burde ikke være noen forskjell på førekort til fly, tog, skip og bil, De burde være samme grundige opplæring og skikkethetsvurdering på alle kjæretøy.

Anonymkode: 0489d...59a

Det har aldri vært vanskeligere å ta førerkort, så nei.

Anonymkode: ada1d...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...