Kompis2 Skrevet 29. september 2023 #1 Skrevet 29. september 2023 Hvis jeg nå kan dele noen hundretusener til barnebarn i ulik alder, kan banken hjelpe med å regne ut slik at "alle får likt"? Eldste er 20 år og minste er 1 år, og det er flere i mellom dem. Hvis jeg feks gir hundre tusen til hver, så vil yngste få mye mer den dagen den er 20 år, og den eldste vil "bare" få de hundre tusen. Kan banken regne ut slik at alle får tilnærmet likt, hvis man ser bort i fra renter og slikt man ikke kan kontrollere? Hvordan ville du ha løst dette? - tenk stor lottogevinst -
-jk- Skrevet 29. september 2023 #2 Skrevet 29. september 2023 Kompis2 skrev (1 minutt siden): Hvis jeg nå kan dele noen hundretusener til barnebarn i ulik alder, kan banken hjelpe med å regne ut slik at "alle får likt"? Eldste er 20 år og minste er 1 år, og det er flere i mellom dem. Hvis jeg feks gir hundre tusen til hver, så vil yngste få mye mer den dagen den er 20 år, og den eldste vil "bare" få de hundre tusen. Kan banken regne ut slik at alle får tilnærmet likt, hvis man ser bort i fra renter og slikt man ikke kan kontrollere? Hvordan ville du ha løst dette? - tenk stor lottogevinst - Gi likt nå. Yngste vil ha flere kroner når han blir 20, men pga. inflasjonen er de kronene mindre verdt enn samme mengde i dag. 9
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #3 Skrevet 29. september 2023 Jeg ville bare delt ut likt og tenkt at det med rentene får bare være. Anonymkode: 3f29f...52f 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #4 Skrevet 29. september 2023 Kompis2 skrev (5 minutter siden): Hvis jeg nå kan dele noen hundretusener til barnebarn i ulik alder, kan banken hjelpe med å regne ut slik at "alle får likt"? Eldste er 20 år og minste er 1 år, og det er flere i mellom dem. Hvis jeg feks gir hundre tusen til hver, så vil yngste få mye mer den dagen den er 20 år, og den eldste vil "bare" få de hundre tusen. Kan banken regne ut slik at alle får tilnærmet likt, hvis man ser bort i fra renter og slikt man ikke kan kontrollere? Hvordan ville du ha løst dette? - tenk stor lottogevinst - Gi samme sum til alle. Anonymkode: 3d972...71e 3
Daria Skrevet 29. september 2023 #5 Skrevet 29. september 2023 Ingen, heller ikke bankansatte, kan spå framtiden. Den eneste rettferdige løsningen er å gi alle samme sum nå. 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #6 Skrevet 29. september 2023 Den enkleste og mest rettferdige er å gi samme sum! Anonymkode: 32fc2...748 1
Kompis2 Skrevet 29. september 2023 Forfatter #7 Skrevet 29. september 2023 Ok, tusen takk for svar! 😊
Kompis2 Skrevet 29. september 2023 Forfatter #8 Skrevet 29. september 2023 -jk- skrev (11 minutter siden): Gi likt nå. Yngste vil ha flere kroner når han blir 20, men pga. inflasjonen er de kronene mindre verdt enn samme mengde i dag. Det er en variant jeg ikke har tenkt på. Har bare tenkt at de pengene vil øke pga renter i så mange år. Føles feil på en måte hvis yngste får dobbelt opp liksom. Takk for godt innspill!
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #9 Skrevet 29. september 2023 Jeg hadde nok gitt likt til alle. Det blir uansett aldri helt likt. De eldste har hatt deg i livet lengre, har delt flere opplevelser med deg og sikkert fått flere gaver enn yngste. Så om det skal bli helt 100% rettferdig, så blir det et umulig regnestykke Anonymkode: 4b7e6...6c4 4 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2023 #10 Skrevet 29. september 2023 Lite eksempel til deg: Alle barnebarna fikk kr 10 000 hver av mormor - mormor var syk og ville sikre at hun rakk konfirmasjonsgave til alle. Pengene ble satt i fond. Eldste kunne ta det ut ganske raskt, og fikk ca kr 10 000 utbetalt. En i midten der hadde et fond verdt kr 2 500 da hen ble 18. Den yngste hadde et fond verdt kr 17 000 da hen ble 18. Det var jo likt, men slo veldig ulikt ut. Hvem vet hva fremtiden bringer. Anonymkode: e125c...bbc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå