Gå til innhold

Angst og fysisk smerte

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har indre uro, stress og angst symptomer. Jeg har alltid vondt et sted! Ømme punkter, verking i ledd og murring. Enda jeg ikke har vært fysisk aktiv. Går det over på et sted begynner det plutselig et helt annet sted..får ikke til å tro at psyke kan gjøre slik?

Anonymkode: c6d37...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det gjør psyken. Merkelig hva den får til. 

Nå sitter jeg med teip på armene for at smerten skal bli bedre. På mitt verste ser jeg ut som en mumie. Eneste forskjellen på psykisk smerte og fysisk smerte for meg er at smertestillende ikke virker på psykisk.

Synes det er veldig fascinerende jeg da. 

Anonymkode: 188a9...e2b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har angst som setter seg slik i kroppen. Jeg har store smerter i muskulatur i bryst, rygg, og arm. Jeg masserer meg selv på vonde punkter for å løsne opp, men må ofte til fysioterapeut for å få gjort det godt nok. 

Jeg prøver å være flinkere til å dyp inn og utpust, og slappe av, for å forebygge (i tillegg til å gå turer og være i aktivititet). Men plutselig trigges det, og alt setter seg i musklene. 

Anonymkode: 79592...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har angst som setter seg slik i kroppen. Jeg har store smerter i muskulatur i bryst, rygg, og arm. Jeg masserer meg selv på vonde punkter for å løsne opp, men må ofte til fysioterapeut for å få gjort det godt nok. 

Jeg prøver å være flinkere til å dyp inn og utpust, og slappe av, for å forebygge (i tillegg til å gå turer og være i aktivititet). Men plutselig trigges det, og alt setter seg i musklene. 

Anonymkode: 79592...a2d

Har ingenting i muskulaturen.

Merkelig hvordan den hjernen fungerer altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ironiske med meg er at når jeg er i jevn fysisk aktivitet så har jeg mindre vondt i kroppen. Sitter jeg i ro og kjenner etter så dukker det ene etter det andre opp. Bare jeg sitter her og skriver og tenker på det så fikk jeg plutselig en pulserende smerte i foten....😮

Anonymkode: e6b48...667

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan er det mulig å legge seg og  feks våkne opp med et ømt punkt i leggen? Har ikke akkurat turna i søvne. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men hvordan er det mulig å legge seg og  feks våkne opp med et ømt punkt i leggen? Har ikke akkurat turna i søvne. 

TS

Kanskje du har hatt en leggkrampe mens du sov. Det er ganske vanlig. Da vil leggen være øm når du våkner. 

Angst gir spenninger. Man spenner seg og får stram muskulatur, så fører det ene til det andre. Fysisk smerte påvirker psyken igjen så blir det en sirkel. 

Anonymkode: 96455...571

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykosomatisk, er det et ord som kan brukes til noe relevant ? 

Uansett:

Takket være min angst er jeg en stivpinne av dimensjoner! 

Rak og rett i ryggen. Klarer ikke slappe av med hodet, det går bare ikke. Så, sterk rygg og nakke! 

Så angst gjør en sterkere, er det hva jeg prøver å si ? 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rights skrev (4 minutter siden):

Psykosomatisk, er det et ord som kan brukes til noe relevant ? 

Uansett:

Takket være min angst er jeg en stivpinne av dimensjoner! 

Rak og rett i ryggen. Klarer ikke slappe av med hodet, det går bare ikke. Så, sterk rygg og nakke! 

Så angst gjør en sterkere, er det hva jeg prøver å si ? 

Min kropp er mer gele, aldri merket noe i muskulaturen, men får smerter i nerver og i hud. Hud er verst da den blir så sensitiv og den brenner og er jeg nære noe uten å være teipet så er det som man har tar på brannskade.

Uansett hvilken smerte som kommer så blir jeg litt lattermild, det er jo helt utrolig hvordan hjernen flytter litt på problemer.

Har du angst og har det vondt, da gir jeg deg en arm som du må teipe for å kunne ta på genser.

Kommer angsten om natten er det hoften som skal få en omgang man fokuserer mer på smerte enn angst. Pg det er jo positivt. 

Skulle ønske man kunne forstå .er av hjernen altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har dere som skriver om disse smertene sjekket dere for fibromyalgi?

Anonymkode: 750f5...3f5

Jeg har og fibro blir verre av angst.

Anonymkode: 0d1fd...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har dere som skriver om disse smertene sjekket dere for fibromyalgi?

Anonymkode: 750f5...3f5

Ja jeg er bare psyk🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går å være litt seriøs. Har snakket med psykiateren min om det og er ikke en ukjent greie når man sliter med psyken, være deg angst eller deteksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er blokkeringer av følelser som har sitte seg ulike deler av kroppen. Du børr få kontakt med de delene du kjenner dette. Ta på den delen og snakk til den.

Kroppskann meditasjon, litt og pust og kjenn etter hva som skjer i kroppen og forestille deg at muskel slipper. Hør relax musikk.

10-15 min hver dag og set vil løsne med tiden.

Ting tar tid og man må rydde opp etter seg. 

Slutt også å unngå følelser som kommer, lær deg å møte dem. Da slipper de å ligge og bli til angst. 

Ta deg tid hver dag å kjenn etter følelser,tanker og kroppen din. Ta av lyder og distraherende ting. 

Anonymkode: 7ed3e...91e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er blokkeringer av følelser som har sitte seg ulike deler av kroppen. Du børr få kontakt med de delene du kjenner dette. Ta på den delen og snakk til den.

Kroppskann meditasjon, litt og pust og kjenn etter hva som skjer i kroppen og forestille deg at muskel slipper. Hør relax musikk.

10-15 min hver dag og set vil løsne med tiden.

Ting tar tid og man må rydde opp etter seg. 

Slutt også å unngå følelser som kommer, lær deg å møte dem. Da slipper de å ligge og bli til angst. 

Ta deg tid hver dag å kjenn etter følelser,tanker og kroppen din. Ta av lyder og distraherende ting. 

Hæ? Blir litt målløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hæ? Blir litt målløs.

Av kva? ❤️ 

Anonymkode: 2ac65...8c7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Av kva? ❤️ 

Anonymkode: 2ac65...8c7

Det jeg siterte så klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg siterte så klart.

Da kan du forklare hvorfor, ellers gir det ikke noe hjelp eller refleksjon for noen her inne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du forklare hvorfor, ellers gir det ikke noe hjelp eller refleksjon for noen her inne.

Jo  vet du hva, jeg tror faktisk det gir mening for de aller fleste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo  vet du hva, jeg tror faktisk det gir mening for de aller fleste. 

Men ikke for deg, det er følelser som sitter fast i kroppen. Når vi ikke klarer å takle følelser som kommer opp så flytter de inn i resten av kroppen og det gir smerter, ubehag, problemer med tarm etc.

Anonymkode: 0d1fd...376

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...