Gjest Anonyme-meg Skrevet 30. september 2023 #41 Del Skrevet 30. september 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis kameraen din viser at du hadde tilstrekkelig lav fart og plass til å stanse men valgt å likevel ikke gjør det du får skylden likevel, du har ingen rett til å påkjøre andre, selv om de har vikeplikt. Du burde la være å kjøre før du dreper noen. Anonymkode: 23d75...ccd Hvis jeg hadde hatt et ønske om å kjøre på noen, hadde jeg gjort det forlenge siden. Men innimellom skjer ulykker og er det syklisten som har fredet uaktsomt, vil den få skylden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #42 Del Skrevet 30. september 2023 Barn tar sjanser i livet- velger det letteste. Voksne tar også sjanser og snarveier. Slik ligger i menneskets natur. Selv om voksne forklarer til barn at de skal gå over forgjengerfeltet så velger noen likevel å sykle. Det er personen som tar ett valg i den gitte situasjonen. Selv om de vet faren med det- det er det letteste, slippe å gå av sykkelen for så å gå på den igjen. Du som foreldre kan forklare igjen og igjen men det er barnet som velger … Anonymkode: aa58f...d57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #43 Del Skrevet 30. september 2023 Når man ser hvordan voksne sykler, er det nok liten sjanse for at de oppdrar barna noe bedre. Og nå kommer generasjon oppvokst med elsparkesykkel på fortau, grøss. Anonymkode: 543ab...ebf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #44 Del Skrevet 30. september 2023 Jeg lærte som barn at man har lov til å sykle over fotgjengerfelt i gangfart. Men tror kanskje den regelen har endret seg litt opp gjennom årene. Jeg personlig synes det sparer ventetid for meg om sykler gjør dette. Men jeg presiserer «gangfart». Man må ha tid til å faktisk se en syklist, og stoppe opp, uten at man må bråbremse. En syklist eller noen på sparkesykkel kan ikke forvente at bilister skal klare å oppfatte at de er der, og i tillegg klare å stoppe om de suser i høy hastighet bortover. Anonymkode: 41968...19a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #45 Del Skrevet 30. september 2023 Er ganske konsekvent på at barnet mitt skal trille sykkelen over gangfeltet. Ser at det blir gjort ymse av andre folk. Anonymkode: 2d75b...fd0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #46 Del Skrevet 30. september 2023 Jeg sykler så og si alltid over, for det går faktisk kjappere for bilenes skyld også. Men passer på at jeg er sett av bilen og at de bremser for å stoppe. Anonymkode: a0e9f...468 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2023 #47 Del Skrevet 30. september 2023 Her i byen er det de voksne som er slik. Enkelte overganger er helt forferdelige for der er det mur rett foran så du ser ikke syklisten før han er midt i veien. Kjempeskummelt. Anonymkode: bde7a...9dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet 1. oktober 2023 #48 Del Skrevet 1. oktober 2023 Tråden er ryddet for nedsettende ytringer, tulleinnlegg, brukerangrep, brukerdebatt, avsporing og svar til slettede innlegg. Rhodiola, adm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2023 #49 Del Skrevet 1. oktober 2023 Her jeg bor ser det ut til at bilister og syklister er enige om at dersom du kommer fra et fortau og skal til et fortau, så kan du sykle sakte over fotgjengerfeltet. Må selvfølgelig se om bilen velger å stoppe for deg, men de fleste gjør det. Synes det fungerer bra Anonymkode: 0c030...88f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #50 Del Skrevet 2. oktober 2023 Jeg bor slik at jeg ofte går ned en lang bakke på vei til jobb. i den bakken er det flere små stikkveier, samt en større veg helt nederst, hvor det er merket gangfelt. I tillegg en det en liten sving før man kommer inn på en bro, der det er veldig uoversiktlig når man kommer på fortauet. Daglig ser jeg halvvoksne barn og voksne i en forferdelig fant ned denne bakken. De fleste voksne sykler i veibanen, men unger/ ungdommer kommer på fortauet. Når man nederst i bakken fint har 40 km/t kan det være umulig for biler å rekke å se om det kommer noen, men like farlig blir det om det kommer noen gående over broen, for de ser man heller ikke før man er der i en slik fart. At dette går bra er et under. Flere av disse sykkelistene kommer så fort at de har heller ikke sjanse til å stanse i et kryss, selv om bilen står i ro og venter på å kommet utpå vegen. I tillegg har jeg blitt forbikjørt i bakken av sykkelister, som kommer så stille at jeg hører de ikke før de suser forbi meg, og jeg har fått hjertet i halsen mange ganger. Hvis jeg hadde gått der med en hund eller et lite barn som kunne det gått galt. Jeg har lært at om man skal over et gangfelt med sykkel så har bilene kun vikeplikt om jeg står av sykkelen i venter. Om jeg sykler over et gangfelt så har jeg forvisset meg om at det ikke er biler i nærheten, og at det er trygt å sykle over. Det er uansett meg som skades ved en ulykke. Anonymkode: 8b6ab...add 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #51 Del Skrevet 2. oktober 2023 Jeg sykler over gangfeltet, men stopper helt opp, ser til begge sider og venter til bilene har stoppet. Her stopper du fleste selv om de ikke må, også når jeg må krysse veien der det ikke er gangfelt. Faktisk usikker på om barna mine kan regelen med sykling over gangfelt, for det er ingen akkurat her vi bor. Man må sykle 10 km på elendig vei før man kommer et sted med fortau/sykkelveg så mine har lært at du skal aldri ta for gitt at en bil ser deg, og at man må være veldig oppmerksom. Det er uansett bilen som har ansvaret når det er barn som går/sykler, så å forvente at de kan reglene er faktisk uansvarlig. Anonymkode: a0eb3...033 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #52 Del Skrevet 2. oktober 2023 On 9/30/2023 at 7:31 PM, Kipling said: Du må ikke gå av sykkelen, men det er bare ved å gå av sykkelen at biler får vikeplikt for deg. Det er lov å sykle over fotgjengerfelt, men da gjør du det med status som "kjørende" og du har vikeplikt for alle i veibanen du krysser, og ingen har vikeplikt for deg. Her jeg bor, så stopper også de fleste bilister og slipper syklende over veien. Vi lærer barna at de skal trille over veien og både 3 og 6 åringen er kjempegode på dette. Men når jeg har 2 barn bakpå sykkelen min (lovlig altså), så venter jeg heller på at bilene stopper så jeg kan sykle over. Det mest risikable jeg gjør med 2 barn på sykkelen er nemlig å gå av og på. Anonymkode: a13ef...d97 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 2. oktober 2023 #53 Del Skrevet 2. oktober 2023 Jeg sykler over gangfelt. Det går raskere for begge parter enn om jeg må gå av sykkelen, og slik sykkelveier er laget i dette landet er det veldig upraktisk å måtte gå av og på sykkelen for hvert eneste gangfelt når man skal sykle en mil. Jeg er klar over at jeg har vikeplikt når jeg sykler over, men 99 prosent av bilene velger likevel å stanse for meg. Senker alltid farten i god tid og følger med på om bilene stanser. Bilene har da ingenting å vinne på at jeg fysisk går av sykkelen i stedet. Man trenger ikke hisse seg sånn opp over at det faktisk er mer praktisk å sykle over. Så får nå hver enkelt bilist vurdere om de vil holde på retten til å ikke vike (og risikere at syklisten hopper av sykkelen og går over så bilist likevel må bråstanse). Enig i at for mange syklister sykler over i høy fart uten å se seg for. Skal man sykle over må det være med utgangspunkt i at bilene ikke har tenkt å stoppe. På noen gangfelt er også gangfeltet og trafikken såpass uoversiktlig at det er livsfarlig å sykle over (egentlig også å gå over...). Jeg går alltid over når jeg sykler med barna. De må lære seg å gå over, fordi de ikke er modne nok til å vurdere trafikksituasjonen, og de greier heller ikke sykle sakte nok mens de kommuniserer med bilene. Vi voksne går jo gjerne over før en bil har stanset helt fordi vi ser at bilen holder på å stanse, mens barna lærer at bilen skal stanse helt før de går over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2023 #54 Del Skrevet 2. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 29.9.2023 den 22.44): Det er straffbart for syklende syklister å bli påkjørt i fotgjengerfelt 🤣 Serr, om en syklist blir påkjørt mens han sykler over, kommer purken til ham på sykehuset og gir ham forelegg 🤣 Hvor lættis æ'kke det lizm? Anonymkode: dd7ff...253 Det gjør de nok ikke. Det er ikke straffbart å bli påkjørt, men det er jo straffbart å bryte vikeplikten. Mulig forsikringsselskapet kan kreve syklisten for kostnadene for reparasjon av bilen, siden det var syklisten som var skyld i ulykken ved å bryte vikeplikten. Syklisten vil kanskje få avkorting på sykkelforsikringen også, så den ikke dekker innkjøp av ny sykkel. Jeg regner med at konsekvensene er de samme som om f.eks hvis syklisten sykler i veibanen og ikke overholder vikeplikten i rundkjøringen, med det resultat at han blir påkjørt av en bil inne i rundkjøringen. Bilisten vil ikke bli straffet, fordi det var syklisten som brøt vikeplikten. Anonymkode: c0206...ada Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå