Gå til innhold

Syklister i fart over fotgjengerovergang - lærer foreldre barn dette bra nok?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei ja. Jeg bor i Trondheim. Jeg føler den regelen om at bilister ikke har vikeplikt for syklister i fart på sykkelen over merket fotgjengerovergang, den regelen har ikke byens barn og unge særlig god opplæring i.  De unge som sykler er kjappe over veien synes jeg. Forventer at bilen alltid skal stoppe. 

Hva føler dere? Er det likt over andre deler av landet? Jeg tar ingen sjanser selv, går av elsparkesykkelen og triller den over fotgjengerovergang. Vil ha mitt på det sikre. 

K46

Anonymkode: 84fa7...7ff

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik er det over alt. De tar det som en selvfølge, at bilister stopper når de ønsker å sykle over på fotgjenger overgang. Og det er de voksne som er verst!

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er straffbart for syklende syklister å bli påkjørt i fotgjengerfelt 🤣 Serr, om en syklist blir påkjørt mens han sykler over, kommer purken til ham på sykehuset og gir ham forelegg 🤣 Hvor lættis æ'kke det lizm?

Anonymkode: dd7ff...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mer enn et par dager siden jeg så en syklist kome ut fra en sidegate og syklet over et fotgjengerfelt uten å kaste blikk til siden for å se om det var klart. Alt for mange, både syklister og fotgjengere som tror de er usårlige dessverre. 

I min barndom ble jeg lært opp til at det ikke spiller noen rolle hvem som har skyld i en ulykke, det ville uansett være jeg som fotgjenger som kan ende opp kvestet for livet eller død i en eventuell kollisjon 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du ikke å stoppe for barn som sykler over fotgjengerovergang, så må du kjøre saktere. Ser du barn i område, må du kjøre saktere å være ekstra forsiktig. 

Sitat

2. Kjørende plikter i særlig grad å holde tilstrekkelig liten fart og om nødvendig stanse straks ved passering av

a.barn som oppholder seg på eller ved vegen,

Vi kan ikke begrense barnas frihet fordi du gidder ikke å kjøre saktere. 

Anonymkode: 23d75...ccd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av å til kan de komme ut fra sidegater, eller plutselig kaste seg ut fra gang og sykkelstien og ut i veien. Kan ikke kjøre i 10km/t overalt fordi man må passe på at slike folk ikke kaster seg ut i trafikken..

Anonymkode: 20525...e7a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Klarer du ikke å stoppe for barn som sykler over fotgjengerovergang, så må du kjøre saktere. Ser du barn i område, må du kjøre saktere å være ekstra forsiktig. 

Å hjelpes! 🤯🤯🤯 

Det handler da ikke om å kjøre så fort at man ikke klarer å stoppe. 
Hva med å lære barna reglene i trafikken? Hvordan skal barna kunne fungere i samfunnet hvis de ikke klarer å lære seg reglene som gjelder? 
Hvis du overfører slike holdninger til barna dine er det på grensa til omsorgssvikt etter min mening. Da har man sviktet som omsorgsperson altså. 

Anonymkode: e2e87...02c

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Av å til kan de komme ut fra sidegater, eller plutselig kaste seg ut fra gang og sykkelstien og ut i veien. Kan ikke kjøre i 10km/t overalt fordi man må passe på at slike folk ikke kaster seg ut i trafikken..

Da må du nesten la være å kjøre før du dreper noen. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.9.2023 den 18.38):

Hei ja. Jeg bor i Trondheim. Jeg føler den regelen om at bilister ikke har vikeplikt for syklister i fart på sykkelen over merket fotgjengerovergang, den regelen har ikke byens barn og unge særlig god opplæring i.  De unge som sykler er kjappe over veien synes jeg. Forventer at bilen alltid skal stoppe. 

Hva føler dere? Er det likt over andre deler av landet? Jeg tar ingen sjanser selv, går av elsparkesykkelen og triller den over fotgjengerovergang. Vil ha mitt på det sikre. 

K46

Anonymkode: 84fa7...7ff

Voksne er enda verre. Det er ulovlig å sykle over forgjengeren feltet. Så her har bilister forkjørstett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å hjelpes! 🤯🤯🤯 

Det handler da ikke om å kjøre så fort at man ikke klarer å stoppe. 
Hva med å lære barna reglene i trafikken? Hvordan skal barna kunne fungere i samfunnet hvis de ikke klarer å lære seg reglene som gjelder? 
Hvis du overfører slike holdninger til barna dine er det på grensa til omsorgssvikt etter min mening. Da har man sviktet som omsorgsperson altså. 

Anonymkode: e2e87...02c

Men reglene sier at VI VOKSNE skal ta hensyn til barna, ikke omvendt. Så det er du som må lære trafikkreglene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenskap skrev (Akkurat nå):

Voksne er enda verre. Det er ulovlig å sykle over forgjengeren feltet. Så her har bilister forkjørstett.

Det er ikke ulovlig å sykle over fotgjengerovergang. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da må du nesten la være å kjøre før du dreper noen. 

Hva med at du, tipper du er forelder, lærer barna dine enkle trafikkregler. Se seg for, vente til bilene har stoppet før man går over veien, ikke gå bak bussen, gå av sykkel før fotovergang osv osv.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonyme-meg
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Skal det bli fritt frem og krysse veien til fots eller på sykkel hvor som helst, fordi vi ikke skal begrense barns frihet. 

Trafikkregler er her for en grunn. Å de må alle følge om man kjører, går eller sykler. Det er foreldrenes ansvar til å lære opp sine barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva med at du, tipper du er forelder, lærer barna dine enkle trafikkregler. Se seg for, vente til bilene har stoppet før man går over veien, ikke gå bak bussen, gå av sykkel før fotovergang osv osv.. 

Men trafikkreglene sier at DU må ta hensyn til barna, holde lav fart og stanse ved behøv. Det er ingen regler som sier at de kan ikke sykle over fotgjengerovergang. Du eier ikke offentlig areal bare fordi du kjører bil. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyme-meg skrev (Akkurat nå):

Skal det bli fritt frem og krysse veien til fots eller på sykkel hvor som helst, fordi vi ikke skal begrense barns frihet. 

Trafikkregler er her for en grunn. Å de må alle følge om man kjører, går eller sykler. Det er foreldrenes ansvar til å lære opp sine barn. 

Så denne her, dritter du i? 

Sitat
2. Kjørende plikter i særlig grad å holde tilstrekkelig liten fart og om nødvendig stanse straks ved passering av
a. barn som oppholder seg på eller ved vegen,

Du må ta hensyn til barn, ikke omvendt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonyme-meg
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så denne her, dritter du i? 

Du må ta hensyn til barn, ikke omvendt. 

Ja jeg er klar over dette. Jeg sier at foreldre må lære barn om trafikkregler. Når disse barna nærmer seg ungdomskole barn, bør dem kunne dette. 

Men ser jo ofte voksne syklende med barn, som heller ikke går av sykkelen for å trille over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyme-meg skrev (2 minutter siden):

Ja jeg er klar over dette. Jeg sier at foreldre må lære barn om trafikkregler. Når disse barna nærmer seg ungdomskole barn, bør dem kunne dette. 

Men ser jo ofte voksne syklende med barn, som heller ikke går av sykkelen for å trille over. 

Men hvor fikk du fra at man må gå av sykkelen? Det finnes ingen reglen som sier det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men trafikkreglene sier at DU må ta hensyn til barna, holde lav fart og stanse ved behøv. Det er ingen regler som sier at de kan ikke sykle over fotgjengerovergang. Du eier ikke offentlig areal bare fordi du kjører bil. 

Har jeg sagt det ikke er lov å sykle over fotgjengerovergang? Nei.

Men som syklist så er det syklisten som har vikeplikt, hvis man da ikke velger å gå av sykkelen, da er det bilen som skal vike.

Har sett at av å til så kommer det ungdommer i hundre og helvete nedover veien og sykler over veien uten å ense et blikk på om det kommer biler eller ei. Det er faktisk livsfarlig!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvor fikk du fra at man må gå av sykkelen? Det finnes ingen reglen som sier det. 

Ta og les deg litt opp på sykkel, vikeplikt, fotovergang osv, så finner du svarene dine lett der istedenfor å hisse deg opp på KG

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...