Gå til innhold

Syklister i fart over fotgjengerovergang - lærer foreldre barn dette bra nok?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har jeg sagt det ikke er lov å sykle over fotgjengerovergang? Nei.

Men som syklist så er det syklisten som har vikeplikt, hvis man da ikke velger å gå av sykkelen, da er det bilen som skal vike.

Har sett at av å til så kommer det ungdommer i hundre og helvete nedover veien og sykler over veien uten å ense et blikk på om det kommer biler eller ei. Det er faktisk livsfarlig!

Anonymkode: 20525...e7a

I hundre og helvete? Det fleste av barna sykler knapt 15 km/t, har du oversikt over veien du kjører på og holder tilstrekkelig lavt fart (som du er pålagt av loven) kan du stanse og vente at barna sykler over. 

Anonymkode: 23d75...ccd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Egenskap skrev (20 minutter siden):

Voksne er enda verre. Det er ulovlig å sykle over forgjengeren feltet. Så her har bilister forkjørstett.

Dette er feil, man kan sykle over fotgjengerfelt men man må ta hensyn til gående. En ting som er viktig er at om man sykler over har man vikeplikt for biler, går man av sykkelen regnes man som gående og bilen har vikeplikt.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta og les deg litt opp på sykkel, vikeplikt, fotovergang osv, så finner du svarene dine lett der istedenfor å hisse deg opp på KG

Sitere loven da, finn den regelen som sier at syklister må gå av sykkelen og trille den over fotgjengerovergang, og post den her. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonyme-meg
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvor fikk du fra at man må gå av sykkelen? Det finnes ingen reglen som sier det. 

Den kjørende har ikke vikeplikt for de som velger å sykle over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyme-meg skrev (1 minutt siden):

Den kjørende har ikke vikeplikt for de som velger å sykle over. 

Men du har ikke påkjøringsrett eller, ser du noen som du tror kommer ikke til å stoppe og skal sykle over da må du stanse. Du kan ikke bare kjøre på bare fordi de har vikeplikt. 

Og du må ta hensyn til barn, ser du dem i nærheten av veien er det din plikt å holde lavt nok fart så du kan stanse for dem. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hundre og helvete? Det fleste av barna sykler knapt 15 km/t, har du oversikt over veien du kjører på og holder tilstrekkelig lavt fart (som du er pålagt av loven) kan du stanse og vente at barna sykler over. 

Hundre og helvete er et uttryk. Hvis du ikke har hørt det før.

her jeg bor så er det en lang nedoverbakke skjult bak masse hus og bakken ender par meter før et fotgjengerovergangfelt. Fleste av ungdommene orker ikke bremse i bakken for å så sykle par meter for å så sykle over fotgjengerfeltet. De tar heller og sykler fort ned bakken og så rett over veien for å komme seg fortest mulig over veien. Livsfarlig oppførsel. Dog mange lokale er kjent med problematikken, men plutselig en dag så  kommer det en som ikke er lommekjent. Og hvem går det ut over da? Jo nettopp, barna som ikke har lært seg enkle trafikkregler

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hundre og helvete er et uttryk. Hvis du ikke har hørt det før.

her jeg bor så er det en lang nedoverbakke skjult bak masse hus og bakken ender par meter før et fotgjengerovergangfelt. Fleste av ungdommene orker ikke bremse i bakken for å så sykle par meter for å så sykle over fotgjengerfeltet. De tar heller og sykler fort ned bakken og så rett over veien for å komme seg fortest mulig over veien. Livsfarlig oppførsel. Dog mange lokale er kjent med problematikken, men plutselig en dag så  kommer det en som ikke er lommekjent. Og hvem går det ut over da? Jo nettopp, barna som ikke har lært seg enkle trafikkregler

Så du vet at de driver med dette, så du kan godt kjøre veldig sakte i akuratt denne strekning og stanse ved fotgjengerovergang, så enkelt er det, spesielt når du vet at ungene kommer akuratt der. 

Eller du kan begynne å sykle selv, best for alle. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvor fikk du fra at man må gå av sykkelen? Det finnes ingen reglen som sier det. 

Du må ikke gå av sykkelen, men det er bare ved å gå av sykkelen at biler får vikeplikt for deg. Det er lov å sykle over fotgjengerfelt, men da gjør du det med status som "kjørende" og du har vikeplikt for alle i veibanen du krysser, og ingen har vikeplikt for deg.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du vet at de driver med dette, så du kan godt kjøre veldig sakte i akuratt denne strekning og stanse ved fotgjengerovergang, så enkelt er det, spesielt når du vet at ungene kommer akuratt der. 

Eller du kan begynne å sykle selv, best for alle. 

Igjen. Har jeg sagt at jeg kjører fort? Selvfølgelig tar jeg hensyn i trafikken. Jeg er ikke idiot. Men ser at mange barn har godt av å lære seg trafikksikkerhet. Hvorfor har du så vanskelig for å forstå dette?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (1 minutt siden):

Du må ikke gå av sykkelen, men det er bare ved å gå av sykkelen at biler får vikeplikt for deg. Det er lov å sykle over fotgjengerfelt, men da gjør du det med status som "kjørende" og du har vikeplikt for alle i veibanen du krysser, og ingen har vikeplikt for deg.

Men du har ikke påkjøringsrett, så hvis du ser noen på sykkelen som ikke ser ut til å stanse da må du stanse selv for å ikke kjøre på dem, selv om DE har vikeplikt. Spesielt når det gjelder barn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonyme-meg
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/trafikkregler-for-syklister/

Kopierte ut avsnittet 

Sykle over gangfelt

Du kan sykle over gangfelt så lenge du tar hensyn til de som går. Når du sykler over gangfeltet, regnes du ikke som en gående, og andre kjørende vil ikke ha vikeplikt for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det det du lærer barna dine? De har ikke plikt å stanse fordi bilene skal ta hensyn. Plutselig så møter de faktisk noen som ikke tar hensyn og du har et barn mindre.

Endret av Rhodiola
for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, adm.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Igjen. Har jeg sagt at jeg kjører fort? Selvfølgelig tar jeg hensyn i trafikken. Jeg er ikke idiot. Men ser at mange barn har godt av å lære seg trafikksikkerhet. Hvorfor har du så vanskelig for å forstå dette?

Trafikkreglene sier rett ut at det er DU som må ta hensyn når barn oppholder seg på eller ved veien, barn har lov til å være barn, det er DU som må tenke trafikksikkerhet når du kjøre bil. Det er frivillig å kjøre bil og du kan la være hvis du ikke klarer å ta hensyn til barn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonyme-meg skrev (2 minutter siden):

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/trafikkregler-for-syklister/

Kopierte ut avsnittet 

Sykle over gangfelt

Du kan sykle over gangfelt så lenge du tar hensyn til de som går. Når du sykler over gangfeltet, regnes du ikke som en gående, og andre kjørende vil ikke ha vikeplikt for deg. 

Sier ingenting at man må gå av sykkelen og trille den over. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trafikkreglene sier rett ut at det er DU som må ta hensyn når barn oppholder seg på eller ved veien, barn har lov til å være barn, det er DU som må tenke trafikksikkerhet når du kjøre bil. Det er frivillig å kjøre bil og du kan la være hvis du ikke klarer å ta hensyn til barn. 

Lærer du også barna dine at det er greit å sparke ball midt i veien, hoppe paradis midt i veien, gå over veien hvor som helst? Fordi det er bilene som skal ta hensyn hele tiden. Trafikkregler finnes for å ivareta både sikkerhet til kjørende og sikkerhet til gående

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Men du har ikke påkjøringsrett, så hvis du ser noen på sykkelen som ikke ser ut til å stanse da må du stanse selv for å ikke kjøre på dem, selv om DE har vikeplikt. Spesielt når det gjelder barn. 

Nei jeg kjører ikke på folk med vilje, men en sykkel stanser omtrent på flekken, så jeg trenger ikke å se at de bremser ned lang tid i forveien. Om de er dumme nok til å kjøre på meg så får det være deres sak og så får de en regning for skadene, det er greit.

Når det gjelder barn så tenker jeg ikke vikeplikt i det hele tatt, jeg bare antar at de ikke kan en dritt om trafikkregler og kan finne på hva som helst når som helst.

Om kragebeinet til et eller annet rasshøl i kondomdrakt ryker fordi han var tjukk i huet og klaska inn i meg så gir jeg rimelig faen, men er rimelig paranoid rundt barn, for det er noe jeg ikke vil ha på samvittigheten.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonyme-meg
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sier ingenting at man må gå av sykkelen og trille den over. 

Nå siktet jeg mer til hva voksne lærer barn. 

Men selvfølgelig du må ikke gå av. Men bilen har heller ikke vikeplikt for deg da. Så skulle dere kræsje, kan det fort hende det er du som får skylden. 

Heldigvis har jeg kamera på bilen min, hvis uheldet skulle være ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyme-meg skrev (Akkurat nå):

Nå siktet jeg mer til hva voksne lærer barn. 

Men selvfølgelig du må ikke gå av. Men bilen har heller ikke vikeplikt for deg da. Så skulle dere kræsje, kan det fort hende det er du som får skylden. 

Heldigvis har jeg kamera på bilen min, hvis uheldet skulle være ute. 

Hvis kameraen din viser at du hadde tilstrekkelig lav fart og plass til å stanse men valgt å likevel ikke gjør det du får skylden likevel, du har ingen rett til å påkjøre andre, selv om de har vikeplikt. Du burde la være å kjøre før du dreper noen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.9.2023 den 18.38):

Hei ja. Jeg bor i Trondheim. Jeg føler den regelen om at bilister ikke har vikeplikt for syklister i fart på sykkelen over merket fotgjengerovergang, den regelen har ikke byens barn og unge særlig god opplæring i.  De unge som sykler er kjappe over veien synes jeg. Forventer at bilen alltid skal stoppe. 

Hva føler dere? Er det likt over andre deler av landet? Jeg tar ingen sjanser selv, går av elsparkesykkelen og triller den over fotgjengerovergang. Vil ha mitt på det sikre. 

K46

Anonymkode: 84fa7...7ff

Bor også i Trondheim. Ser også mange voksne som kjører i fullt fart over gangfelt uten å se seg for 

Anonymkode: 16e51...cd8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg vært nøye med å lære barna at de skal gå av sykkel og over fotgjengerfelt. Har også lært de å vente, og se at de stopper. De har vært vitne til at biler har sklidd inn og kræsjet, og da er det også enklere for de å skjønne hvorfor se skal vente med å gå ut.

Har et tilfelle der en bekjent kjørte på en syklist som plutselig syklet over fotgjengerfelt i "hundre og helvete" uten å se seg for. Hun kjørte på han. Politiet tok lappen, men den bekjente fikk den tilbake innen kort tid da det var syklisten som var uvørn, for bilisten hadde ikke kjørt fort eller uvettig. Så er glad for at den idiotiske syklisten fikk påpakk, så kanskje han tok hensyn neste gang, og ikke kun tenkte på seg selv.

Anonymkode: 8cb7e...21a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...