Gå til innhold

Hvorfor må lik stelles før de legges i kiste?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bacteria skrev (4 timer siden):

Interessant innlegg. Klart at eldre har rett på adekvat behandling, også de med demens. 
Problemet med akutt sykdom hos NOEN demenssyke er at de ikke lar seg behandle. De forstår ikke, greier ikke å ligge i ro under en undersøkelse. Du får ikke tatt blodtrykk en gang, langt mindre CT og EKG. Legge inn kateter? Glem det. 
Iv slanger og kateter rives ut, og det er full krig å få lagt det inn. 
Hele prosessen får preg av overgrep, og det sier seg selv at avansert medisinsk behandling kan man bare glemme. (Du kan selvfølgelig dope pasienten ned men da må du gjøre det over lang tid og det tåler ikke en utslitt kropp.)

Legg til at pasienten kanskje har flere dødelige sykdommer og i utgangspunktet kort forventet levetid. Demens er i seg selv en dødelig sykdom. 

Ja det er jo interresant nei det er vanskelig og si med god informasjon så kan det vel hende de klarer og ligge i ro men jeg tror mere det er avskrivning er sikkert mere interresant og behandle en 20 åring fremfor en 70-80 åring pappa hadde kateter gitt bra det om det er sånn tissepose ? Ja vet at demens er dødelig om det ikke behandles 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjempetrist lesing. Det er helt riktig at kroppen slår seg av og ikke kan ta i mot næring på det siste. Men når du skriver at hun spiste godt bare hun fikk tid på seg, aner jeg ugler i mosen. Da er det veldig sannsynlig at pleierne bare ikke har tatt seg den tiden. Om det skyldes mangel på kunnskap om svelgeproblemer, mangel på tålmodighet eller reell tidsnød, hvem vet. Det er veldig lett og raskt for slike pleiere å rapportere at pasienten ikke spiser. De trenger ikke ha prøvd skikkelig en gang. Dette sprer seg videre til neste skift, og ingen gidder å være den som prøver å mate den som kollegaen ikke klarte/gadd å mate. Legen kan ikke annet enn å stole på sykepleierens rapport, og så er man plutselig der som du forteller om. Som jeg skrev så er jeg helt klar over fysiologien i dette og at det kommer et tidspunkt hvor kroppen ikke lenger kan ta til seg noe uten at det medfører stor lidelse. Men mange års erfaring forteller meg at denne grensen altfor ofte blir fremskyndet av pleieres inkompetanse eller latskap.  

Anonymkode: d5d66...6d0

Husker pappa var innlagt på sykehus med eldre mennesker hvor de serverte knekkebrød ? Hvorfor servere folk med dårlige tenner  knekkebrød ? Heller mykt brød loff etc ? 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maskinfører skrev (1 minutt siden):

Husker pappa var innlagt på sykehus med eldre mennesker hvor de serverte knekkebrød ? Hvorfor servere folk med dårlige tenner  knekkebrød ? Heller mykt brød loff etc ? 

Jeg vet det, det er kjempetrist. 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet det, det er kjempetrist. 

Ja det er det ☹️ bare der sleit jo pappa litt innlagt med Lungebetennelse 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 23.19):

Man blir ikke avhengig av morfin på ei uke. Men det er selvfølgelig et definisjonsspørsmål om sterk smertelindring kan sies å forkorte livet med noen dager. 

Anonymkode: 5fe4b...582

Ja jeg tror nok det kan forkorte 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.1.2025 den 16.58):

Hva om det var en du var innmari glad i? Vil du f eks at broren din, kameraten din eller moren din skulle blitt lagt ille tilredt oppi ei kiste med gapende munn, ett øye åpent og buksa full med urin og avføring? 

Anonymkode: 42b75...74f

Jeg tror ikke vedkommende mener det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maskinfører skrev (5 minutter siden):

Man kan virkelig lure på hva de tenker med. Eller om de tenker i det hele tatt.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.1.2025 den 1.53):

Er det flere her som ikke vil ligge på kirkegården? Jeg kunne godt ha tenkt meg og vandret stille og lagt meg i en grav uten mer oppmerksomhet i skogen.

Anonymkode: 01bc3...e58

Det er vi flere som ønsker men det er ikke lov 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Junijulia skrev (1 minutt siden):

Man kan virkelig lure på hva de tenker med. Eller om de tenker i det hele tatt.

Ja det kan man pappa hadde jo sine ekte tenner men var mye plomber som var borte osv så knekkebrød var ikke noe særlig 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kjempetrist lesing. Det er helt riktig at kroppen slår seg av og ikke kan ta i mot næring på det siste. Men når du skriver at hun spiste godt bare hun fikk tid på seg, aner jeg ugler i mosen. Da er det veldig sannsynlig at pleierne bare ikke har tatt seg den tiden. Om det skyldes mangel på kunnskap om svelgeproblemer, mangel på tålmodighet eller reell tidsnød, hvem vet. Det er veldig lett og raskt for slike pleiere å rapportere at pasienten ikke spiser. De trenger ikke ha prøvd skikkelig en gang. Dette sprer seg videre til neste skift, og ingen gidder å være den som prøver å mate den som kollegaen ikke klarte/gadd å mate. Legen kan ikke annet enn å stole på sykepleierens rapport, og så er man plutselig der som du forteller om. Som jeg skrev så er jeg helt klar over fysiologien i dette og at det kommer et tidspunkt hvor kroppen ikke lenger kan ta til seg noe uten at det medfører stor lidelse. Men mange års erfaring forteller meg at denne grensen altfor ofte blir fremskyndet av pleieres inkompetanse eller latskap.  

Takk for et godt svar. Tror det er flere som opplever det samme. Men det skal ikke snakkes om.

Jeg hadde problemer med dette i lang tid etterpå. Blir ennå oppbrakt når jeg tenker på det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maskinfører skrev (45 minutter siden):

Ja det er jo interresant nei det er vanskelig og si med god informasjon så kan det vel hende de klarer og ligge i ro...

Det handler ikke om god informasjon. Det handler om uro de har som følge av sykdommen. Det er vanskelig å gi god utredning og behandling til en som ikke skjønner hvor han eller hun er....

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maskinfører skrev (47 minutter siden):

Fordi en del eldre er vant med det og elsker det, og ikke vil ha brød. Man kan også bløte opp knekkebrød med melk. En del eldre spiser knekkebrød oppi surmelk omtrent som unge spiser frokostblanding i dag. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel si at kroppens hulrom blir tamponert slik at avføring og urin ikke skal sive ut. Det er ikke sånn at du går rett fra dødsleie til grav/kremering. Du skal oppbevares i mellomtiden. Så akkurat dette kommer vi ikke unna tenker jeg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fordi en del eldre er vant med det og elsker det, og ikke vil ha brød. Man kan også bløte opp knekkebrød med melk. En del eldre spiser knekkebrød oppi surmelk omtrent som unge spiser frokostblanding i dag. 

De jeg var borti likte brød og var ikke så glad i knekkebrød men det er billig da 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det handler ikke om god informasjon. Det handler om uro de har som følge av sykdommen. Det er vanskelig å gi god utredning og behandling til en som ikke skjønner hvor han eller hun er....

Har sett en del demente men de hadde ikke noe uro de virket veldig rolige ja det kan nok være vanskelig.men da er de jo sterkt demente 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maskinfører skrev (3 minutter siden):

Har sett en del demente men de hadde ikke noe uro de virket veldig rolige ja det kan nok være vanskelig.men da er de jo sterkt demente 

De har ofte ikke uro når de har forutsigbare omgivelser. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke det nei 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen til avdøde tømmer seg jo ofte for avfallsstoffer når død inntreffer. Stell av en død er jo ofte et rituale og har vært det i mange år. Noe som har fulgt generasjonene etter at døde skal stelles. Og for å si det slik. Dere har ikke lyst å sitte i et kapell/seremoni rom/kirkerom og det kommer lukter ut fra kisten. Det skjer til tider.  Alt har jo med verdighet for den avdøde.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som de ikke har når de blir lagt inn på sykehus for noe akutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 29.9.2023 den 17.15):

Jeg vil ikke det selv. For meg virker det helt unødvendig, for en skal jo i jord eller ild uansett. 

Anonymkode: 8bc9c...d6b

Du tenker nå på det stellet du ser ved åpen kiste.

Det er ganske mye som gjorde for at man ikke skal lekke, gå i oppløsning etc etc. 

Men man kan gi bort kroppen sin til forskning, ønske kremering uten likskue om man har noe imot at folk ser en etter døden. 

Kan jeg spørre hva du tenker er bortkastet ved det? Har du sett et ustelt lik? Tro meg, det vil du ikke..

Anonymkode: 2b12e...17d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...